محل لوگو

سمینار کاربرد مهندسی ارزش در معادن


سمینار کاربرد مهندسی ارزش در معادن

سمینار کاربرد مهندسی ارزش در معادن در 99 صفحه با فرمت pdf

چکیده
در اواخر جنگ جهانی دوم ، معاونت خرید شرکت جنرال الکتریک با مطالعه مشکلات طرح هاي زمان
جنگ مشاهده کرد که بعضی از طرح ها و عناصر جایگزین که به علت کمبود مواد و قطعات، مورد استفاده
قرار نگرفته بودند ، کارایی بهتري با قیمت کمتر نشان دادند. نتایج بررسی بر روي این نتایج علت اصلی
توسعه مهندسی ارزش در جهان بشمار میرود.
در ایران نیز استفاده از این علم در سالهاي اخیر رواج پیدا کرده است. بطوري که در روند انتخاب
مصالح و نوع نما سازي در تونل رسالت و انتخاب روش ساخت در تونلی در اصفهان از این روش استفاده شده
است.

مقدمه

ارزش مفهوم جدیدي نیست و از بدو خلقت بشر استفاده می شده است. ارسطو بیش از 2000 سال قبل از هفت دسته ارزش نام برده است : ارزش اقتصادي، ارزش معنوي، ارزش زیبایی، ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، ارزش مذهبی و ارزش قضایی. یکی از مشکلات، معانی مختلفی است که براي ((ارزش))وجود دارد. یک نقطه نظر این است که ارزش با کمک مقایسه جلوه می یابد. مسلما یکی از پرکاربردترین معانی براي ارزش همان ارزش اقتصادي است که بیشتر با واحد پول بیان می شود. هر چند که انواع مختلفی براي ارزش می توان قایل شد؛ مهندسی ارزش در بیشتر موارد با ارزش اقتصادي سر و کار دارد . برخی از صاحب نظران چهار نوع مهم از ارزش اقتصادي را مطرح می کنند: ارزش هزینه اي ،ارزش تعویض ،ارزش احترام و ارزش استفاده[1]. مهندسی ارزش بیشتر توجه خود را علاوه بر ((چگونه به مقصد رسیدن)) روي ((مقصدي که باید برسیم)) معطوف می دارد و با کمک یک سیستم انسانی (و نه ماشینی) غیر پیچیده، با روشی سیستماتیک قلب مسئله را با رویکردي کارکردگرا و مقصودگرا تشریح می کند. لذا در مهندسی ارزش نباید در دام تفکر محدود، مانند صرفا اجراي یک سیستم کامپیوتري و پایبندي شدید به جزئیات پیچیده، گرفتار شد بلکه باید با انعطاف پذیري به کارکرد یا مقصود نهایی نشانه رفت و در این مسیر از هر روشی که یاري گر باشد استفاده کرد. بعضی از افراد به صورت ذاتی بدون اینکه از ((مهندسی ارزش)) آگاهی داشته باشند فرآیندي مشابه را به کار می گیرند. مسلما قابلیت درونی دیگر افراد با آگاهی و به کار گیري مهندسی ارزش افزایش خواهد یافت و گروه اول را نیز در نایل شدن به اهداف به صورت موثر و کارا یاري می دهد[2]. به طور کلی، مسائلی که بشر با آنها سرو کار دارد و به دو گونه اساسسی تقسیم می شوند که عبارتند از مسائل بسته و مسائل باز. 3 مسائل بسته با تحلیل قابل حل هستند. به عنوان مثال، اگر اتومبیل شما روشن نشود با یک تحلیل و بررسی فنی عوامل درگیر متوجه خواهید شد که احتمالا سیستم برق اتومبیل مشکل پیدا کرده است. راه حل این گونه مسائل با تحلیل موضوع، قابل دسترسی است. مسائل باز به مسائلی گفته می شود که براي حل آنها یک راه حل مشخص وجود ندارد این گونه مسائل با خلاقیت حل می شوند. به عنوان مثال اگر موضوع مسئله چگونگی دفع خطر سیلاب براي یک ناحیه باشد چندین راه حل و شاید بی نهایت طرح را می توان براي آن پیشنهاد کرد. ساختن سد، استفاده از سیستم هاي هشدار دهنده سیلاب، عدم استفاده از زمین هایی که در معرض خطر قرار دارند و … . در این میان راه حل هاي کلی اي هستند که هر کدام چندین طرح را پیش می کشند. مثلا اگر تصمیم به ساخت سد باشد سد انواع گوناگون دارد که انتخاب بهینه آن خود مستلزم تفکر و تدبر است. یعنی یک راه حل مطلق براي رفع مشکل وجود ندارد بلکه بی نهایت راهکار قابل خلق است که همواره با خلاقیت می توان چگونگی و کیفیت راه حل ها را تحت تاثیر قرار داد و حتی راهکارهاي نوین آفرید. مهندسی ارزش براي حل این قبیل مسائل به دلیل خلاقیت گرا بودن این روش قدرت خود را هویدا می سازد.

فصل اول :

روند توسعه و مفاهیم اساسی

1-1) روند توسعه مهندسی ارزش در اواخر جنگ جهانی دوم ، معاونت خرید شرکت جنرال الکتریک با مطالعه مشکلات طرح هاي زمان جنگ مشاهده کرد که بعضی از طرح ها و عناصر جایگزین که به علت کمبود مواد و قطعات، مورد استفاده قرار نگرفته بودند ، کارایی بهتري با قیمت کمتر نشان دادند؛ لذا در سال 1947 پیگیري این موضوع براي بهبود کارایی تولیدات شرکت به مدیر خرید شرکت جنرال الکتریک، لورنس مایلز1904 – 1985) 1) واگذار شد.[2] وي با بهره گیري از روش هاي مختلف، در نهایت روش جدیدي با رویکردي کارکرد گرا به نام تحلیل ارزش پیشنهاد نمود که اعمال این تفکر موجب صرفه جویی و بهبود کارایی قابل توجه در تولیدات شرکت گردید. در پی آن ، شرکت هاي خصوصی و سازمان هاي دولتی شروع به استفاده از این روش نمودند. مایلز با توجه به کمبود قطعات در زمان جنگ بررسی خود را با طرح سوالاتی نظیر سوالات زیر و جستجوي پاسخ مناسب براي آن ها شروع کرد: چرا محصولات و مصنوعات مورد استفاده در زمان جنگ پر هزینه هستند؟ آیا تمام این هزینه ها براي تامین آنها ضروري است؟ چه مقدار از بودجه بیهوده تلف می شود؟ ارزش واقعی مصنوعات و تولیدات چقدر است؟ وي در پاسخ به سوالات فوق دریافت در حالت اضطراري، استفاده اجباري از روش ها، رویه ها، مصالح، مواد و فنون دیگري غیر از آنچه جاري و متداول است موجب کاهش هزینه می گردد ضمن این که کارکردهاي مورد نیاز به نحو مطلوب برآورده می شوند و حتی در بسیاري از موارد کاهش هزینه باعث بهبود کارایی است . همچنین، سابقه کار پربار گذشته و ارتباط تنگاتنگ مایلز، به عنوان مهندس طراح در شرکت جنرال الکتریک، با طرح و تولید، یکی از عوامل بود که موجب آگاهی و تعمق وي در مورد هزینه تولید شده بود.


مبلغ واقعی 10,000 تومان    50% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما