محل لوگو

مقاله درباره معرفي وب


مقاله درباره  معرفي وب

مقاله درباره معرفي وب در 78 صفحه با فرمت word

معرفي وب

هيچ چيز در دهة 90 به اندازة وب جهاني (Wird Wide Web) ، ارتباطات را تغيير نداده است. وب كه از ايده اي در مورد سازماندهي اطلاعات غير خطي ريشه گرفته، تا به امروز چنان رشد كرده است كه به عنوان سيستم ارتباطي كه دهها ميليون نفر در سراسر جهان از آن استفاده مي كنند، شناخته مي شود. در واقع شكي وجود ندارد كه هم اكنون وب راهي براي دريافت اطلاعات، ارتباطات و تداخل كلي روي اينترنت است.

به همين ترتيب نرم افزاري كه براي مشاهده اطلاعات وب (مرورگر يا Browser وب) به كار مي رود، به چنان اهميتي رسيده است كه شركت هاي بزرگ نرم افزاري، كليدي ترين بخش توليدات خود را به آن اختصاص داده اند.

همة اين مسائل چگونه رخ داد؟ وب از كجا آمد و چرا به نظر مي رسد كه قسمت مهمي از تكنولوژي را تسخير خواهد؟ آيا وب خصوصيتي دارد كه به آن مي كند جلوتر از زمان حركت كند؟ آيا وب روزي به كلي نابود خواهد شد؟ ايا سرنوشت آن، اين است كه آيندگان، آنرا در موزه هاي خود نگهداري نمايند؟

شايد صد سال ديگر، جواب تمام اين سوالات روشن شده باشد!

تاريخچه وب

برخي مي گويند كه وب از يك رؤيا شروع شد. بعضي ديگر معتقدند كه ساختمان و بافت اصلي آن چيز جديدي نيست و انسانها قرن هاست كه به شيوة كنوني وب با يكديگر ارتباط برقرار كرده اند.

پايه هاي تكنيكي سيستمي كه امروز به نام وب مي شناسيم، در سوئيس بنا نهاده شد. در ماه مارس سال 1989، تيم برنزلي، محقق مركز تحقيقات هسته اي اروپا (CERN)، آزمايشگاه اروپايي ذرات فيزيكي ژنوا، سوئيس، يك سيستم ابرمتن ارائه داد، كه قادر بود اطلاعات را به طور مناسبي در اختيار دانشمنداني كه در حال مطالعه روي فيزيك پرانرژي بودند، قرار دهد. برنزلي قبلا در زمينه آرايش و تنظيم متن و ارتباطات فعاليت كرده بود. او قبلا در سال 1980 سيستم ابرمتني بنام Equire ابداع كرده بود. 0اگرچه در آن زمان، از اصطلاح ابرمتن كه تدنلسون براي اينگونه متنها وضع كرده بود اطلاعي نداشت). مدل پيشنهادي برنزلي در سال 1989 «ابرمتن و CERN» نان داشت. در اواخر سال 1990، مدل اوليه وب روي يك كامپيوتر NEXT به اجرا درآمد و رابطي كه روي اين سيستم براي كاربران استفاده مي شد، WWW نام گرفت. از اين پس بود كه تمام اجزاء وب شكل گرفتند.

در مارس 1991 رابط WWW در يك شبكة كوچك مورد استفاده قرار گرفت و از ماه مي همان سال، روي ايستگاههاي مركزي CERN قرار داده شد. تا پايان آن سال، گروه CERN همه جا به صحبت پيرامون سيستم خود پرداختند. و در 19 اوت سال 1991 اعلام كردند كه فايلهاي موجود در گروه خبري alt.hypertext(USENET) در دسترس همه جا قرار دارد.

پاية وب HTML، ابر متن (HyperText) مي باشد. تد نلسون اولين كسي بود كه واژة ابر متن را اختراع كرد. وي آنرا براي توصيف متوني به كار برد كه در آنها لازم نبود همانند ساختار سنتي نوشتار، همه كلمات به دنبال هم و در يك صفحه آورده شوند. او ابرمتن را براي ايجاد سيستمي به نام Xanadu ابداع نمود، كه بنا بود در آن بين نوشته هاي ادبي و حقوق مؤلفين آنها ارتباطي برقرار شود كه بوسيله آن به طور اتوماتيك، حق مؤلف از خواننده آنها دريافت شود.

ابعاد تكنيكي وب

تا وقتي كه ابعاد تكنيكي و عملي وب روشن نشود، جايگاه آن به عنوان يكي از مهمترين وسائل ارتباطي و اطلاع رساني درك نخواهد شد. رشد سريع و توسعه تكنيكي وب، آنقدر آنرا معروف كرد كه باعث اشتباهاتي در درك مردم از آن شد. خيلي ها فكر مي كنند كه وب همان اينترنت است. اما بايد گفت كه وب سيستم كاملاً متفاوتي از اينترنت مي باشد. چرا كه اولاً وب يك شبكه يا مجموعه اي از شبكه هاي به هم پيوسته نيست و ژانياً نرم افزاري كه وب برروي آن سوار مي شود، مي تواند به گونه اي طراحي شود كه برروي انواع مختلف شبكه ها و يا حتي روي يك كامپيوتر جدا از شبكه استفاده گردد.

در اينجا تعريف ساده اي از وب ارائه مي شود:

وب جهاني (Worde Wide Web يا WWW) يك سيستم اطلاعاتي و ارتباطي بر پايه ابر متنها، برروي شبكه كامپيوتري اينترنت مي باشد كه بر اساس مدل سرويسگر/سرويسگر عمل مي كند. سرويسگر (مرور يا Browser( وب مي توان به اطلاعات چند پروتكلي و اطلاعات ابررسانه اي (گاه به كمك نرم افزار هيا ياريگر)، با استفاده از يك سيستم آدرس دهي مخصوصي دسترسي پيدا كند.

چون مطالب وب به وسيله ابرمتنها به هم متصل مي شوند، اطلاعات آن لازم نيست كه بصورت خطي مرتب شده باشد. در اصطلاح رياضي، وب يك گراف جهت دار است كه راسهاي آن (گره ها) را صفحات وب و يالهاي آن را پيوندهاي مربوط به ابرمتنها تشكيل مي دهد.

در واقع صفحات وب حاوي لنگرهائي بصورت نقاطي ويژه مي باشند كه كاربر مي تواند با انتخاب آنها به صفحات جديدي هدايت شود.

شكل 1-1 اساس سازماندهي ابرمتنها را مشخص مي نمايد. پيوندهاي روي صفحات وب، كه در شكل با پيكانهاي جهت دار مشخص شده اند يك لنگر را در يك صفحه حاوي ابرمتنها، به يك صفحة ديگر از متنها، و يا مكان ديگري در همان صفحه اوليه متصل مي نمايند.

همچنين اين پيوندها مي توانند يك صفحه از ابرمتنها را به سرويسگرهاي ديگري روي اينترنت مانند گوفر، FTP و تل نت وصل نمايند. بعلاوه اين پيوندها مي توانند صفحات مزبور را به مطالب چند رسانه اي يعني صوت، تصوير و فيلم ارتباط دهند. اين لنگرها، همانوطر كه گفته شد، در مرورگر وب به صورت نقاط ويژه اي نمايش داده يم شوند كه معمولاً متنهايي با رنگ متفاوت و داراي خطي در زيرشان مي باشد و كاربر مي تواند با انتخاب اين نقاط ويژه، كه اكثراً با استفاده از كليك موس برروي آنها صورت مي گيرد، به صفحاتي هدايت شود كه اين لنگرها به آنها متصلند.

همانگونه كه قبلاً تدنلسون توضيح داده بود، ابر متن، متني است كه مي تواند بصورت خطي نباشد. بريا درك بهتر مفهوم متون خطي و غير خطي، يك كتاب را در نظر بگيريد. تمام مطالب كتاب، با يك نظم مشخص و واحد و يك ترتيب خاص، بطور متوالي و به اصطلراح به صورت خطي، از ابتدا تا انتهاي كتاب نوشته شده اند. ممكن است شما هنگام مطالعه كتاب به يك كلمه يا اصطلاح برخورد كنيد كه مفهوم آنرا بدرستي نمي دانيد. همچنين ممكن است مفهوم آن كلمه يا اصطلاح در جاي ديگري در همان كتاب و يا يك كتاب ديگر توضيح داده باشد. تنها كمكي كه نويسنده كتاب مي تواند در اين زمينه براي شما انجام دهد، اين است كه آدرسي كه آن مطالب در آنجا توضيح داده شده است را ذكر نمايد تا شما راحت تر آنرا بيابيد. حال اين شما هستيدذ كه بايد كتاب را به منظور يافتن آن مطلب ورق بزنيد، آنرا مطالعه نموده و سپس بخ جاي اول برگشته و بقيه كتاب را بخوانيد.

اكنون تصور كنيد كه پيوندهايي وجود داشت كه كلمه يا اصطلاح مورد نظر را مستقيماً به توضيح آن متصل مي كرد. بدين ترتيب شما به سرعت و به راحتي مي توانستيد به سمت توضيح آن مطلب هدايت شويد. اين دقيقاً همان چيزي است كه در متنهاي غير خطي ديده مي شود. يعني مطالب اينگونه متنها پشت سر هم و بر روي يكح خط قرار نگرفته اند. بلكه بصورت شاخه به شاخه و منشعب آرايش شده اند.


مبلغ واقعی 5,000 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 4,750 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 402

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما