محل لوگو

تحقیق درباره لینوکس


تحقیق درباره لینوکس

تحقیق درباره لینوکس در 115 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

 

لينوکس چيست؟

لينوکس يک سيستم عامل آزاد و باز متن است که تحت مجوز GNU/GPLمنتشر شده است. باز متن به اين معني که هر شخصي آزاد است تا از آن استفاده کند ،‌آن را تغيير دهد و حتي مي تواند آن را دوباره توزيع کند.

لينوکس در سال ۱۹۹۱ در دانشگاه هلسينکي فنلاند توسط يک دانشجوي جوان به نام لينوس تروالدز نوشته شد. تراوالدز در اصل با Minix (که يک يونيکس خلاصه شده است.) کار مي کرد ،‌اما تصميم گرفت تا سيستم عاملي دلخواه خود و بر اساس UNIX خلق کند و اين ماجرا با انتشار نسخه ي 0.02 در سال ۱۹۹۱ توسط او آغاز شد که در زمان نوشتن اين مقاله آخرين نسخه ي پايدارآن2.6ميباشد.لينوس ترووالدز طي يک نامه ي الکترونيکي خبر نوشتن سيستم عامل بازمتن خود را اعلام کرد ، طولي نکشيد که صدها نفر از سراسر دنيا خواهان کار با اين سيستم عامل باز متن (Open Source) که به UNIX شباهت داشت شدند و شروع به توسعه ي ان کردند. امروزه توزيع هاي فراواني از لينوکس و جود دارد که از هسته و نرم افزار هاي آزاد (Free Software) همراه هسته تشکيل مي شوند. همه ي اين توزيع ها از يک هسته ي واحد به نام لينوکس استفاده مي کنند.اگر بخواهيم دقيق تر توضيح بدهيم ، لينوکس يکسري کد است و ارتباط بين سخت افزار ها و نرم افزار ها را برقرار مي کند (به عنوان هسته يا کرنل) و يک توزيع لينوکس (که در زبان عام به ان لينوکس مي گويند) شامل هسته و تعداد زيادي نرم بازمتن مي باشد مانند توزيع هاي ردهت (Redhat) ، دبيان ( debian) ، اسلاکوير(Slackware) وجينتو(Gentoo).شايان ذکر است که امروزه براي راحتي به توزيع هاي لينوکس همان لينوکس گفته مي شود که البته صحيح آن گنو/لينوکس مي باشد ، چرا که بيشتر نرم افزار هاي استفاده شده در اين توزيع ها تحت مجوز هاي گنو انتشار يافته اند، بنابراين اين از اين پس هر جا که از لينوکس نام مي بريم منظورمان همان توزيع هاي گنو/لينوکس است مگر ان که صريحا به هسته ي لينوکس اشاره کنيم .

تاريخچه پيدايش لينوکس 3

با پشتيباني نرم افزارهاي پروزه GNU، لينوكس آماده يك نمايش واقعي بود. لينوكس تحت مجوز GPL قرار داده شد. با اين مجوز همه ميتوانستند كدهاي منبع لينوكس را به رايگان داشته باشند، بر روي آنها مطالعه كرده و آنها را تغيير دهند. دانشجويان و برنامه نويسان آنرا قاپيدند.

و خيلي زود توليد كنندگان تجاري وارد شدند. لينوكس به خودي خود رايگان بود و هست. كاري كه اين توليدكنندگان انجام دادند، كامپايل كردن بخش ها و نرم افزارهاي مختلف و ارائه آن بصورت يك فرمت قابل توزيع همانند ساير سيستم عاملها بود، تا مردم عادي نيز بتوانند از آن استفاده كنند. اكنون توزيع هايي مانند ردهت، دبيان و زوزه داراي بيشترين سهم كاربران در سرتاسر جهان هستند. با رابطهاي گرافيكي كاربر جديد مانند KDE و GNOME، توزيع هاي لينوكس در بين مردم بسيار گسترش يافتند.

همچنين اتفاقات جالبي با لينوكس رخ ميدهد. در كنار PC، لينوكس به روي اكثر پلاتفورمها منتقل شده است. لينوكس تغيير داده شد تا كامپيوتر دستي شركت Com3 يعني PalmPilot را اجرا نمايد. تكنولوژي كلاستر كردن اين امكان را بوجود آورد تا بتوان تعداد زيادي از ماشينهاي لينوكس را به يك مجموعه واحد پردازشي تبديل نمود. يك كامپيوتر موازي. در آوريل 1996 محققين آزمايشگاههاي ملي لوس آلاموس از 68 كامپيوتر مبتني بر لينوكس براي پردازش موازي و شبيه سازي موج انفجار اتمي استفاده كردند. ولي بر خلاف ابر كامپيوترهاي ديگر، هزينه آنها بسيار ارزان تمام شد. ابركامپيوتر خود ساخته آنها با تمام تجهيزات و سخت افزارها 152000 دلار هزينه در بر داشت و اين يك دهم هزينه يك ابركامپيوتر تجاري است. اين ابركامپيوتر به سرعت 16 بيليون محاسبه در ثانيه دست يافت و به رتبه 315 ام اين ابركامپيوتر جهان دست پيدا كرد و صد البته يكي از پايدارترين آنها بود. پس از سه ماه از آغاز فعاليت، هنوز بوت نشده بود.

بهترين موردي كه امروزه براي لينوكس وجود دارد، طرفداران متعصب آن هستند. هنگامي كه يك قطعه سخت افزاري جديد ارائه ميشود، هسته لينوكس براي استفاده از آن تغيير داده ميشود. براي مثال هنگام ارائه پردازنده 64 بيتي شركت AMD هسته به سرعت چند هفته براي كار با آن آماده شد. اكنون لينوكس بر روي تمام انواع خانواده هاي سخت افزاري موجود اعم از PC، MAC، Alpha و انواع سخت افزارهاي درونه اي قابل اجراست كه آنرا براي استفاده در ماشين آلات صنعتي و آلات و ادواتي كه نياز به پردازش كامپيوتري دارند، بسيار مناسب نموده است. لينوكس با همان فلسفه و هدفي كه در سال 1991 ايجاد شد، وارد هزاره جديد شده است.

توروالدز، هنوز يك انسان ساده است. بر خلاف بيل گيتر او يك ميلياردر نيست. پس از اتمام مطالعاتش وي به آمريكا رفت تا با شركت Transmeta همكاري نمايد. پس از انجام يك پروژه فوق سري كه توروالدز يكي از اعضاي فعال آن بود، ترانسمتا پردازنده Cruose را با بازار ارائه كرد. توروالدز هنوز پرطرفدار ترين و مشهورترين برنامه نويس جهان است. در حال حاضر توروالدز ترانسمتا را ترك نموده و با حمايت شركتهاي بزرگ به طور تمام وقت بر روي لينوكس كار ميكند.

 

پس از يك دهه : لينوكس امروز

امروزه لينوكس بيش از يك دهه توسعه را پشت سر گذاشته است و يكي از سريع التوسعه ترين سيستم هاي عامل به شما ميرود. از چند كاربر انگشت شمار در سالهاي 1991 و 1992، امروزه ميليونها كاربر از لينوكس استفاده ميكنند. IBM كه زماني بزرگترين دشمن جماعت Open Source به شمار مي رفت، اكنون سرمايه گذاري عظيمي در زمينه توسعه راه حل هاي Open Source تحت لينوكس نموده است. در حال حاضر تعداد توسعه دهندگاني كه براي افزايش قابليتهاي لينوكس تلاش ميكنند، روز به روز افزايش مي يابد.

امروزه تعداد زيادي از شركتها و موسسات حرفه اي تجاري، پشتيباني از محصولات مبتني بر لينوكس را بر عهده گرفته اند. اكنون ديگر استفاده از لينوكس در محيطها اداري، پذيرفتن ريسك نيست. از نظر قابليت اطمينان و پايداري و همچنين حفاظت در برابر انواع ويروسها چيزي بهتر از لينوكس وجود ندارد. با تلاش شركتهاي بزرگي مانند ردهت استفاده از لينوكس در محيطهاي تجاري توسعه فراوان يافته و اكنون تعداد زيادي از شركتهاي كوچك و بزرگ در حال استفاده از سرويس دهنده ها و ايستگاههاي كاري مبتني بر لينوكس هستند.

 

لينوکس سيستم عامل قرن ۲۱

در ابتدا هم اشاره کرديم که گنو/لينوکس يک سيستم عامل بامتن (Open Source) است . بازمتن بودن گنو/لينوکس باعث شده تا عده ي فراواني از سرتاسر جهان توسط اينترنت گردهم آمده و برروي اين سيستم عامل کار کنند ، نتيجه ي اين گردهم آيي سيستم عاملي قدرتمند با ويژگي هايي منحصر به فرد شده که علاوه بر رايگان بودن و باز متن بودن ويژگي هاي بسياري دارد که باعث شده تا لينوکس که در ابتدا در محيط هاي دانشگاهي و آکادميک بزرگ شده حالا ديگر پا به عرصه ي تجارت و دولت بگذارد تا جايي که دولت هاي بزرگ اروپا مانند آلمان و اسپانيا سيستم عامل ملي خود را لينوکس اعلام کنند و البته نه تنها دولت ها بلکه نهاد ها و وزارت خانه هايبسياري سيستم عامل نهاد يا وزارت خانه ي خود را به لينوکس تبديل کرده اند مانند وزارت دفاع آمريکا ،‌اداره ي پست آمريکا ،‌نيروهاي مسلح ترکيه يا حتي در ايالت کاليفرنياي امريکا نيز براي اداره يامور از اين سيستم عامل استفاده مي شود. شايد براي شما اين پرسش مطرح شده باشد که اين ويژگي هاي لينوکس چيست که اين گونه همگان را به سوي لينوکس جذب کرده است.

 

طلوع لينوكس روي ميزي (Desktop Linux)

بزرگترين ايرادي كه از لينوكس گرفته ميشد چه بود؟ قبلا محيط تمام متني لينوكس، بسياري از كاربران را از استفاده كردن از آن بر حذر ميداشت. با اينكه در استفاده از محيط متني كنترل كامل سيستم در اختيار شماست، ولي اين محيط اصلا براي كاربران عادي سيستمهاي كامپيوتري مناسب نيست. محيط هاي گرافيكي كه بر پايه X-Window وجود داشتند نيز پاسخ گوي امكاناتي كه سيستم عاملهاي گرافيكي مانند ويندوز براي كاربران خود ارائه ميكردند، نبودند. ولي از چند سال گذشته اين وضعيت در حال تغيير بوده است. اكنون محيطهاي گرافيكي حرفه اي مانند KDE و GNOME تصوير لينوكس را كامل كرده اند. اين محيطهاي گرافيكي اكنون بسيار كاربر پسند و قدرتمند شده اند و وجود اين سيستمهاست كه امروزه كاربران عادي نيز ميتوانند از لينوكس استفاده كنند.

لينوكس در جهان سوم

ورود لينوكس به كشورهاي جهان سوم تحولي ايجاد نموده است. قبل از وجود لينوكس كشورهاي جهان سومي در زمينه كامپيوتر در سطح بسيار پايين تري قرار داشتند. هزينه سخت افزارها بسيار پايين آمده بود ولي هزينه نرم افزار براي اين گونه كشورها همچنان كمر شكن بود. اين امر باعث شد تا در بسياري از اين كشورها كپي غير مجاز نرم افزارها گسترش پيدا كند كه باعث ميلياردها دلار خسارت ساليانه ميشود. يكي از عمده ترين دلايل اين كار پايين بودن درآمد سرانه در اين كشورهاست. هنگامي كه مجموع درآمد سرانه ساليانه بيش از 200 تا 300 دلار نيست، هيچگاه امكان خريد يك سيستم عامل 100 دلاري وجود نخواهد داشت.

طلوع لينوكس و ساير توليدات باز متن، اين وضعيت را تغيير داده است. اين امكان وجود دارد تا بتوان لينوكس را در كامپيوترهاي قديمي 486 و پنتيوم كه اكنون در كشورهاي توسعه يافته به تاريخ پيوسته اند ولي هنوز در كشورهاي درحال توسعه از آنها استفاده ميشود، اجرا نمود. همچنين استفاده از نرم افزارهاي رايگان بازمتن گسترش يافته تا جلوي هزينه هاي سرسام آور نرم افزاري اين كشورها را بگيرد. امروزه در كشورهاي آسيايي، آفريقايي و آمريكاي لاتين استفاده از لينوكس و نرم افزارهاي بازمتن گسترش فراواني يافته و با استفاده از خصلت ذاتي تغيير پذيري لينوكس، براي استفاده از زبانهاي ملي اين كشورها سفارشي شده است. امروزه مستندات لينوكس به اكثر زبانهاي زنده جهان ترجمه شده اند.


مبلغ واقعی 5,500 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 5,225 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 331

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما