محل لوگو

مقاله درباره جرايم و قوانين و مجازاتهاي اطلاعاتي و رايانه‌اي


مقاله درباره جرايم و قوانين و مجازاتهاي اطلاعاتي و رايانه‌اي

مقاله درباره جرايم و قوانين و مجازاتهاي اطلاعاتي و رايانه‌اي در 45 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

ايجاد تغيير و تخريب در برنامه‎هاي كامپيوتري

اين نوع فعاليت عبارت است از دستيابي به سيستم‎ها و برنامهغةاي كامپيوتري با استفاده از ويروس، كرم، يا بمب‎هاي منطقي.ايجاد خسارت از طريق پاك كردن، صدمه زدن، مخدوش نمودن يا موقوف‎سازي داده‎ها يا برنامه‎هاي كامپيوتري انجام مي‎شود.

تخريب داده‎ها گاه نتيجة حملة فيزيكي به تأسيسات كامپيوتري است. اين‎گونه اعمال معمولاً از طريق روشهاي كامپيوتري و تكنيكي صورت مي‎گيرد (مثلاً به وسيلة‌ ويروس‎هاي كامپيوتري يا بمب‎هاي منطقي زماني) برنامه‎هاي ويرويسي به تكثير و برنامه‎هاي فايل مي‎پردازد و تخريب زيادي را به همراه دارد.[1] در ادامه به توضيح مختصري راجع به ويروس‎ها، كرمها و بمبهاي منطقي مي‎پردازيم:

ويروس

ويروس نوعي كد برنامه است كه خود را به برنامه‎‎هاي مجاز چسبانده به ديگر برنامه‎هاي كامپيوتر منتقل مي‎شوند. ويروس مي‎تواند از طريق يك قطعه مجاز نرم‎افزاري كه به ويروس آلوده شده به سيستم كامپيوتر وارد مي‎شود.

كرم

كرم نيز به طريق ويروس ايجاد مي‎شوند تا با نفوذ در برنامه‎هاي داده‎پردازي مجاز، داده‎ها را تغيير داده يا نابود سازد اما تفاوت كرم با ويروس اين است كه كرم تكثير نمي‎شود. به عنوان مثال در پزشكي، كرم را مي‎تو.ان به غدة خوش خيم و ويروس را به غدة بدخيم تشبيه كرد. با استفاده از برنامة تخريبي كرم مي‎توان به كامپيوتر يك بانك دستور داد كه وجوه موجود در بانك را به طور دائم به يك حساب غيرمجاز منتقل كند.

بمب منطقي

بمب منطقي را بمب ساعتي نيز مي‎گويند، يكي از روشهايي كه به كمك آن مي‎توان دست به سابوتاژ كامپيوتري زد، بمب منطقي است. برخلاف ويروس و كرم، كشف بمب منطقي پيش از انفجار آن كار بسيار سختي است و بمب منطقي از سيار ترفندهاي كامپيوتري خسارت بيشتري را به همراه دارد.

سابوتاژ كامپيوتري و اخاذي كامپيوتري

كليه عمليات كامپيوتري كه به منظور تختل ساختن عملكرد عادي سيستم، به حساب مي‎آيد سابوتاژ كامپيوتري مي‎گويند.[2] سابوتاژ كامپيوتري وسيله‎اي است براي تحصيل مزاياي اقتصادي بيشستر نسبت به رقيبان. سابوتاژ براي پيش‎برد فعاليتهاي غيرقانوني تروريست‎ها و يا براي سرقت داده‎ها و برنامه‎ها به منظور اخاذي نيز به كار گرفته مي‎شود.

در جرم سابوتاژ كامپيوتري، اختلال و جلوگيري از عملكرد سيستم كامپيوتري ملاك است. عناصر متشكله جرم سابوتاژ كامپيوتري عبارت است از:

1- ابزار و راهها

2- هدف

كميتة تخصصي شوراي اروپا در تعريف سابوتاژ كامپيوتري مي‎گويد: سابوتاژ عبارت است از «وارد كردن، تغيير، محو يا موقوف‎سازي داده‎ها يا برنامه‎هاي كامپيوتري يا مداخله در سيستم‎هاي كامپيوتري با قصد اخلال و جلوگيري از عملكرد كامپيوتر».

نفوذ كامپيوتري (اخلال‎گران)[3]

اين دسترسي‎هاي غيرمجاز به كامپيوتر و سيستمهاي كامپيوتري داراي انگيزه‎هاي گوناگوني است كه اهم آنها كنجكاوي، تفريح و تفنن است و براي بهره‎برداري مالي انجام نمي‎گيرد.

از نظر گروه سني بيشتر اخلال‎گران ‎(Hackers) جوان و در ردة سني 15 تا 24 سال هستند.

با فن‎آوري‎هاي جديد همچون اينترنت اين افراد داراي زمين بازي مجازي به وسعت دنيا شده‎اندو فقط از طريق اتصال به اينترنت مي‎توانند با ساير اخلالگران در آن سوي دنيا ارتباط برقار كنند .

امروه عمل نفوذيابي ‎(Hacking) جرم تلقي مي‎شود ولي با اين حال اخلالگران در حال افزايش بوده و داراي بولتن، انتشارات و برنامه‎هاي آمادة اجرا هستند و از طريق اينترنت به معرفي آثار و برنامه‎هاي خود مي‎پردازند.

خطر اخلالگران به حدي گسترده است كه آنها را قادر نموده به سيستمهاي كامپيوتري سازمانهاي بزرگ دست يابند.

سيستمهاي مخابراتي مدرن نيز همچون ساير سيستمهاي كامپيوتري در معرض سوء استفاده از طريق دستيابي از راه دور قرار گرفه‎اند. اخلالگران با دستيابي به يك سيستم مخابراتي مي‎توانند به تمامي شبكة ارتباطي يك شهر يا يك كشور نفوذ كرده و از آن سوء استفاده كنند.

استراق سمع غيرمجاز

استراق سمع اطلاعات، از جمله جرايم كامپيوتري است كه موجب گشته در اكثر كشورها حمايت از مكالمات تلفني و شفاهي مدنظر باشد. بنا به تعريفي كه ارائه شده، استراق سمع عبارت است از:‌ استراق سمع يا قطع، كه بدون حق و توسط ابزارهاي تكنيكي بر روي ارتباطات، وارده يا خارجه انام مي‎شود، اين عمل به كمك يك سيستم يا شبكة كامپيوتري انجام مي‎شود.[4]

نمونه‎گيري و تكثير غيرمجاز برنامه‎هاي كامپيوتري

از آنجايي كه براي توليد برنامه‎هاي كامپيوتري هزينه و وقت بسيار زيادي صرف مي‎شود، تكثير و استفاده غيرمجاز از آن زيان اقتصادي قابل ملاحظه‎اي براي صاحبان آنها به همراه دارد. اين جرم از زمرة جرايم مالي است و شباهت زيادي به جرائم كلاسيك ديگر در اين خصوص دارد. اين نوع سرقت، شامل كپي و استفاده غيرمجاز از برنامه‎هاي كامپيوتري است و اغلب بدان «سرقت نرم‎افزار» يا «ربايش نرم‎افزار» مي‎گويند. در سالهاي اخير سرقت نرم‎افزار وسعت يافته و حجم وسيعي از تخلفات را به همراه دارد.

شوراي اروپا براي تعريف اين نوع جرم مي‎گويد: «تكثير، توزيع يا انتشار همگاني و بدون داشتن مجوز حق، يك برنامه كامپيوتري كه تحت حمايت قانون است.»[5]

پورنوگرافي كامپيوتري

هرگونه نوشته، فيلم، تصوير مربوط به امور جنسي كه فاقد ارزش ادبي، هنري، سياسي و علمي است، پورنوگرافي گويند و اعمال مجرمانه پورنوگرافي يعني اينكه شخصي ابزار سمعي و بصري، وسايل و تصاوير و همچنين عكسهاي هرزه را بفروشد، پخش كند يا در معرض نمايش بگذارد.

اين نوع اعمال مجرمانه با توسعه و پيشرفت كامپيوتر و اينترنت از لحاظ گستردگي وسعت در زمينة پخش و توزيع، در نوع خود بي‎نظير است.

براي مثال مي‎توان صندوقهاي پستي، آدرسهاي الكترونيكي[6] و سايتهاي در اينترنت اشاره كرد. به تليغ، پخش و عرضة تصاوير «پورنو» مي‏‎پردازند.

نوع ديگر اين جرايم، آزار و اذيب خبري در محل كار است، بدين ترتيب كه مجرمان با دستكاري كامپيوتري متصل به اينترنت، بزه ديده را مجبور به تماشاي تصاوير پورنوگرافي مي‎كنند و يا با توزيع موضوعات پورنوگرافي جنسي آنها را رنج مي‎دهند.[7]

بزه‎ديدگان موضوع جرم در پورنوگرافي جنسي غالباً كودكان و نوجوانان دختر و پسر و يا زنان مي‎باشند كه ردة سني آنها از 7 سال شروع مي‎شود.[8]

 

 


مبلغ واقعی 25,000 تومان    35% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 16,250 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما