محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی

تعداد صفحات:50

قالب :word

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

پیشرفت تحصیلی:

یکی از عاملهای بسیار مهم در تکوین شخصیت نوجوان و جوان مدرسه می باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در فرایند اجتماعی کردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طریق آموزش مهارتهای علمی و فنی و فراهم آوردن زمینه همکاری گروهی و مسئولیت پذیری نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصیت آنان را فراهم می سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ایجاد آمادگی در نوجوانان و جوانان به منظور کسب مدارج عالی تحصیل می کنند با وجود این بسیاری از نوجوانان بدون دریافت مدارج عالیه مستقیماً به زندگی وارد شده و چون فاقد آمادگی لازم برای ورود به آن می باشند. احساس شکست و درماندگی نموده به بهداشت و سلامت روانی آنان آسیب وارد می شود .

جو عاطفی مدرسه در پیشرفت تحصیلی شاگردان تأثیر دارد. تحقیقات نشان داده که دانش آموزان در جوی که فشار روانی کمتری داشته باشد. جوی که در آن راهنمایی شده و احساس امنیت کنند، بیشتر سود می برند. دانش آموزان بیشتر از آنکه به عواملی چون امکانات فیزیکی توجه نمایند. به

معلم و جهت گیری آنها به سمت پیشرفت شاگرد، توجه می کنند مطالعه دیدگاههای دانش آموزان گویای این است که برخی خصوصیات معلمین از قبیل همدردی و همفکری- انعطاف پذیر بودن- خوش خلقی- آمادگی برای قبول اظهار نظرها و گوش دادن به پرسش های دانش آموزان و علاقه مند بودن به کار و انضباط و به کارگیری روش تدریس مناسب از ویژگیهای معلم خوب وکارامد است .

اهمیت تأثیر پیشرفت تحصیلی در سلامت روانی دانش آموزان به حدی است که برخی از متخصصان آن را حداقل تا نیمه دوم دوره نوجوانی معیار اساسی برای تشخیص عملکرد سالم دانسته اند. به عقیده ایشان نوجوانانی که علی رغم برخورداری از هوشبهر طبیعی کارکرد رضایت بخشی در مدرسه نداشته باشند، مسائل روانی قابل ملاحظه ای نشان خواهند داد. وپیشرفت تحصیلی را به عنوان شاهدی برای سلامت روانی دانش آموزان ارزیابی نموده اند.

سیف (۱۳۶۳) به نقل از بلوم می نویسد هنگامی که محیط مدرسه شواهدی حاکی از شایستگی و لیاقت برای دانش آموز در طی چند سال اول فراهم کند و در چهار پنج سال بعد نیز همین تجارب موفقیت آمیز تکرار شود، نوعی مصونیت در برابر بیماریهای روانی برای مدتی نامحدود در فرد ایجاد می شود. چنین فردی قادر خواهد بود که به راحتی بر فشارها و بحرانهای زندگی غلبه کند.

باور شکست در امتحان به هر حال موجب تأثر و تألم خاطر کودکان و نوجوانان می گردد. افراد شکست خورده به افسردگی، ناراحتی، ناسازگاری و بیقراری مبتلا می گردند.(رحیمی،عبدالکریم،1393)

موفقیت تحصیلی در گرو علل و عوامل متعددی است که نبود و یا نقصان هرکدام از این عوامل موجبات افت تحصیلی را فراهم می سازد . هوش و استعداد تحصیلی یادگیرنده ، عوامل محیطی( نظیر دیدگاه های حاکم برجامعه در خصوص تحصیل ،امکانات ،وضعیت اقتصادی و حتی وضعیت فرهنگی محیط اجتماعی و...) و عوامل خانوادگی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر شمرده می شوند.نقش مادر به خصوص در شرایطی که پدران حضور کمتری در خانه دارند در سطح فکری خانواده مهم تر است . این موضوع شاید خلاف تصور عده ای باشد که در مسایل فکری خانواده نقش پدر را مهم تر می دانند. شاید خود مادران هم تصور نکنند که چقدر در سطح فکری و فرهنگی خانواده می توانند موثر باشند.مادران اعم از شاغل و غیرشاغل حضور بیشتری در خانه دارند. از طرف دیگر مادرها بسیار بیشتر از پدرها پیگیر روند تحصیلی فرزندان شان هستند. در دوره ابتدایی که بنیادی ترین سال های تحصیلی را در برمی گیرد بیشتر مادرها نقش کنترل کننده مستمری دارند. به طور معمول پدرها از دوره های راهنمایی و متوسطه بیشتر وارد عمل می شوند آن هم به عنوان اهرم های فشار خلاصه آنکه حداقل در 10 سال اول زندگی ارتباط مادر با فرزند بیش از هر کسی است و تاثیر مادر در سطح فکری فرزند هم می تواند بیش از هرکسی باشد.

پژوهشهای انجام شد در ایران :

سيف ( 1372 ) سلامت و عدم سلامت روان را به مقد ار زيادي ناشي از تجارب موفق وناموفق دانش آموزان در دوران تحصيلي مي داند. حناني ( 1383،به نقل پور افکار،1391 ) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه عملكرد خانواده و سلامت عمومي فرزندان انجام دادند. نتايج نشان داد كه بين عملكرد خانواده به طور كلي و سلامت عمومي دانش آموزان رابطه معني داري وجود دارد . از ميان متغيرهاي عملكرد خانواده ، بين ميزان همبستگي خانواده و سلامت عمومي دانش آموزان رابطه مثبت و معني داري به دست مي آمد. کافی(1383)توجه و اهمیت والدین به پیشرفت تحصیلی فرزندان ممکن است در دانش آموزان انگیزه قوی برای یادگیری ایجاد کند.شعاري نژاد(1362 ).اشتغال مادر وعدم حضور تمام وقت وي در خانواده جزء مهمترين عوامل موثر در سازگاري كودكند .

حيدرنيا ( 1383 ) در پژوهشي تحت عنوان مقايسه سلامت روان و عزت نفس پسران تحت حضانت پدر، وپسران تحت حضانت مادر، و پسران خانواده هاي عادي از پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ و عزت نفس كوپر اسميت استفاده كرد. نتايج به دست آمده نشان داد عزت نفس و سلامت عمومي خانواده هاي عادي بالاتر از پسران خانواده هاي طلاق (تحت حضانت مادر يا پدر) است. سلامت روان پسران تحت حضانت مادر بالاتر از پسران تحت حضانت پدربود كه در دو خرده مقياس علائم جسماني و اضطراب و ب يخوابي نيز نسبت به كودكان تحت حضانت پدر نمره بالاتري را كسب كردند.

رحيمي نژاد و پاك نژاد ( 1383 ) در پژوهشي با عنوان ارتباط بين سازگاري خانواده باسلامت رواني و سطح ارضاي نيازهاي روانشناختي فرزندان نوجوان انجام دادند. نتايج نشان دادكه عملكرد خانواده در ابعاد شش گانه حل مشكل ، ارتباط نقش همراهي عاطفي و كنترل عاطفي و نيز عملكرد با مشكلات رواني(شكايت جسماني، ناسازگاري اجتماعي ، اضظراب وافسردگي) همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد. به صورتي كه هر چه عملكرد خانواده ضعيف تر باشد مشكلات رواني نيز بيشتر خواهد شد . همچنين عملكرد با ميزان احساس نيازهاي رواني، آزادي عمل، شايستگي و ارتباط، همبستگي منفي معناداري داشت. به صورتي كه هر چه عملكرد خانواده ضعيف تر باشد، عدم ارضاي نيازهاي رواني ، ارتباط ، شايستگي وآزادي عمل نيز بيشتر خواهد بود. يافته ديگر نشان داد كه عملكرد كل ، آميزش عاطفي وهمراهي عاطفي خانواده ها با مقياس، تفاوت معني داري نداشت، اما حل مشكل ارتباط كنترل رفتار و نقش ها با جامعه، تفاوت معني داري داشت و ضيعف تر بود. نتايج تحقيق بيانگر اهميت تاثير پذيري فرزندان از ناساگاري والدين و محيط ناآرام خانواده بود و نتايج نشان داد كه چنانچه خانواده به وظايف خود عمل نكند، سلامت رواني روزه مره فرزندان، ارتباط كلامي وغير كلامي اعضاي الگوهاي رفتاري مناسب و نهايتاً تعيين قواعدي براي كنترل رفتار ، داراي عملكرد ضعيف هستند.

مروی،علوی رفیعی(1376) بين پيشرفت تحصيلي فرزندان مادران شاغل و خانه دار هيچ گونه تفاوت معنا داري وجود ندارد. از طرفي، بين ميزان وابستگي و اشتياق تحصيلي آنها نيز هيچ تفاوت معنا داري مشاهده نشد. همكاري در خانواده و نحوه گذراندن اوقات فراغت فرزندان در دو گروه مادران شاغل و خانه‌دار نيز يكسان بود. به علاوه، در ميزان تشويق و اهميت تحصيلي فرزندان، بين مادران شاغل و خانه دار نيز تفاوتي مشاهده نشد.

محبي نورالدين وند، شهني ييلاق وپاشا ( 1382)درپژوهشي با عنوان رابطة بين جوعاطفي اعضاي خانواده باسازگاري فردي اجتماعی و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستا نهاي پسرانة مسجدسليمان، رابطه معناداري بين متغيرهاي نامبرده به دست آوردند و مشخص شد كه نقش مجموع متغيرهاي جو عاطفي خانواده از نقش تكتك آنها درپيش بيني سازگاري فردي اجتماعي و عملك رد تحصيلي دانش آموزان بيشتر است؛ از بين حيطه هاي جو عاطفي متغيرهاي محبت كردن، تأييد كردن، تجربه هاي مشترك واحساس امنيت با متغير مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان به عنوان يكي از مؤلفه هاي سازگاري اجتماعي رابطة معنادار دارند و از بين آنها وجود تجربه هاي مشترك بين فرزندان و والدين بهترين پيش بيني كنندة مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان بود.سليمانيان(1375) نشان داد. بين پيشرفت تحصيلي وساخت وارتباط متقابل اعضاي خانواده، شغل پد و مادر، تحصيلات پدرومادررابطه معني دار وجود دارد.احمد خاني(1380)درپژوهشي تحت عنوان مقايسه وبررسي سلامت روان بين سه گروه دانش آموزان پسر مقطع دبيرستان داراي پدروفاقد پدر وشاهد پرداخت نتايج به دست آمده از آزمون فرضي هها عدم معناداري تفاوت بين ميانگين ها را نشان داد. فولاد فرد(1373)روابط ميان زن و شوهر در سلامت رواني ورفتاري آنان تأثير دارد وازسوي ديگرچگونگي روابط ميان همسر ان در سلامت عاطفي فرزندان نقشدارد نابه ساماني هاي خانواده با كجرو يهاي اجتماعي در ارتباط است.

نيسي و همكاران(1385به نقل پورافکاری،1391) در پژوهشي با عنوان مقايسه سلامت رواني ، سازگاري فردي،اجتماعي وعملكرد تحصيل دانش آموزان پايه اول فاقد و واجد مادر در دبيرستان هاي اهواز باكنترل حمايت اجتماعي و هوش دانش آموزان انجام داد ه اند. نتايج نشان داده است كه ميانگين سلامت رواني كلي و چهار خرده مقياس آن در گروه واجد مادر بيشتر از گروه فاقد مادر است و اين نتيجه براي پسران و دختران به طور جداگانه صادق است . همچنين ميانگين عملكردتحصيلي گروه فاقد مادر كمتر از گروه واجد مادر است و اين نتيجه براي پسران و دختران نيزبه طور جداگانه صادق است. ميانگين سازگاري فردي ، اجتماعي در دو گروه فاقد و واجدمادر تفاوت چنداني باهم ندارند. نتايج نشان داده است كه بين گروهاي فاقد و واجد مادر(پسران و دختران) حد اقل از لحاظ يكي از متغيرهاي سلامت رواني ، سازگاري فردي ،اجتماعي، عملكرد تحصيلي تفاوت معنادار وجود دارد.

دانش پژوه (1373) در پژوهش خود نشان داد كه بين تحصيلات والدين و پيشرفت تحصيلي فرزندان آنان رابطه مستقيم معني داري وجود دارد، در دورة دبيرستان ميزان اين همبستگي كمتر از دورة راهنمايي است.نتیجۀ تحقیق موسوي(1388)نیز نشان داد شاغل بودن مادر تأثیري بر عزت نفس دختران ندارد. .

.سلحشور(1382)سلامت روانی همبستگی مثبت و معنا داری با پیشرفت تحصیلی دارد به طوری که هر قدر دانش آموزان از سلامت روان بالاتری برخوردار باشند،پیشرفت تحصیلی بالاتری نیز خواهند داشت.

بیابانگرد(1372)به رابطه معنا داری بین اعتماد به نفس بالاوبهداشت روانی،انگیزه پیشرفت تحصیلی وپیشرفت تحصیلی اشاره دارد.دین هابیلی ( 1373به نقل یونسی،1386 )در تحقیق خود،اثر اشتغال بر خانواده با نمونه 120 نفری در مورد زنان شاغل (معلمان) در اهواز نتیجه گرفته است که یکی از اثرات اشتغال زنان(معلمان متاهل )در خانواده این است که چنین مادرانی دارای انگیزه قوی موفقیت وپیشرفت بوده وهمواره تلاش می کنند فرزندان خود به مدارج بالای علمی سوق داده شوند.

.یافته‌هاي پژوهشي که علي‌اصغر احمدي،(1380،1381) انجام داده است، نشان مي‌دهد كه دانش‌آموزاني كه مادر شاغل دارند، نسبت به دانش‌آموزاني كه مادر غير شاغل دارند، سازگاري اجتماعي كمتري دارند. همچنين بين رضايت شغلي مادران و سازگاري اجتماعي فرزندان همبستگي وجود دارد و متقابلاً بين تنش شغلي مادران و پيشرفت تحصيلي فرزندان نيز رابطه‌اي منفي وجود دارد.اين بررسي از نوع پژوهش‌هاي غير آزمايشي نوع علي- مقايسه‌اي (پس‌رويدادي) است كه با هدف بررسي پيامدهاي اشتغال، رضايت شغلي و تنش شغلي مادران در رابطه با سازگاري اجتماعي و پيشرفت تحصيلي فرزندان آنها در دوره سني 7 تا 11 سال انجام شده است.جامعه آماري پژوهش شامل 6هزار و 196نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدايي شهردامغان در سال تحصيلي1380 تا1381 است.براساس گزارش‌هاي مركز آمار ايران، 190هزار و 388 نفر از جمعيت استان سمنان را زنان تشكيل مي‌دهند كه از اين تعداد 8 درصد شاغل هستند و بيش از 62 درصد در بخش خدمات مشغول به فعاليت هستند. پژوهشگر، اطلاعات مورد نياز خود را از طريق پرسشنامه راتر، فهرست توصيفي شغل اسميت، كندال و هيولين و پرسشنامه تنش شغلي استاينتز تهيه كرده است.وي در بخشي از تحقيق خود به سبب‌شناسي اشتغال مادران پرداخته و با استناد به يافته‌هاي تحقيقاتي ديگر اظهار نظركرده است كه اكثر زنان شاغل، در وهله اول به جهت نياز خانواده به پول و در درجه دوم به منظور رسيدن به خود شكوفايي كار مي‌كنند. در شرايط اقتصادي كنوني با كاهش درآمدهاي واقعي، خانواده‌ها دريافته‌اند كه، كار كردن زن و مرد هر دو به منظور تأمين نيازهاي خانواده در حدي كه پيش از اين به وسيله يك نان آور به دست مي‌آمد، اساسي است و حتي بسياري از خانواده‌ها به منظور حفظ خود از غلتيدن در ورطه فقر، اين امر را ضروري و حياتي مي‌دانند.اكثرزنان مجرد، مطلقه و مادران بيوه براي اجتناب ازفقرخودرا ناگزير از كاركردن مي‌بينددر هر صورت بيشتر زنان حتي اگر خانواده به پول نياز نداشته باشد نيز، حاضر به رها كردن شغل خود نيستند.


مبلغ واقعی 35,000 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 28,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما