محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نهاد خانواده


مبانی نظری و پیشینه تحقیق نهاد خانواده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نهاد خانواده  در 66 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

نهاد خانواده[1]

«خانواده اولين واحدي است كه فرزند در آن به تدريج كسب هدايت كرده ، وارد زندگي اجتماعي مي شود و اين فرايند در عرصه فرهنگ ، ارزش ها و فرهنگ خانواده جاري مي گردد . در جوامع قديم به علت آنكه تغييرات و تحولات اجتماعي سرعت و شتاب چشمگيري نداشت ، محيط خانوادگي از لحاظ كسب اطلاعات براي فرزندان محيطي بسته محسوب مي شد. خانواده گسترده بود ، به همين دليل ارزش ها و هنجارها ي والدين مورد تاييد فرهنگ جامعه نيز بود ، به راحتي و بدون هيچ مشكلي به فرزندان منتقل مي شد . اكنون با توجه به تحولات سريع اطلاعات و تكنولوژي كه تحولات سريع فرهنگي را نيز به همراه دارد ، مسأله ارزش ها ، هنجارها و الگوهاي تفكر و عمل هم از حيث منشاء و منبع و هم از لحاظ انتقال و تداوم دچار تحولاتي شد كه در حوزه كلي تعارض ارزش ها قابل بحث است»(توسلي ، 1382ص 51).

 

2-22 تعریف خانواده:

هر چند تمامي جامعه شناسان بر اهميت خانواده در حيات اجتماعي تاكيد دارند اما اين مفهوم هنوز از پر ابهام ترين مفاهيم است. «برگس ولاك[2]» در تعريف خانواده در اثرشان در سال 1953 مي نويسد : «خانواده گروهي است متشكل از افرادي كه از طريق پيوند زناشويي ، همخوني ، و يا پذيرش (بعنوان فرزند)با يكديگر به عنوان شوهر ، زن ، مادر ، پدر ، برادر و خواهر در ارتباط متقابل اند و فرهنگ مشتركي پديد آورده و در واحد خاصي زندگي مي كنند»( ساروخاني ، 1375ص135).

گيدنز[3] خانواده را گروهي از افراد مي داند كه با ارتباطات خويشاوندي مستقيما پيوند يافته و اعضاي بزرگسال آن مسوليت مراقبت از كودكان را بر عهده دارند . پيوند هاي خويشاوندي ارتباطات بين افراد است ، كه يا از طريق ازدواج برقرار گرديده است ، يا از تبار است كه خويشاوندان خوني (پدر ، مادر ، فرزندان ديگر ، پدربزرگ ها و ....) را به هم مرتبط مي سازد( صبوری ، 1373: 424).

جمشيد بهنام خانواده را اينگونه تعريف مي كند: خانواده در كوچكترين معناي خود واحدي است متشكل از پيوند مورد تاييد جامعه و كما بيش ماندگار دو فرد از دو جنس متفاوت كه زندگي مشتركي تشكيل مي دهند ، زاد و ولد مي كنند و فرزنداني بار مي آورند . چنين خانواده اي به صورت پديده اي عالم گير در آمده و در همه جوامع امروزي وجود دارد( بهنام ،1384ص 18).

خانواده در زمره عمومي ترين سازمان هاي اجتماعي است و بر اساس ازدواج بين دو جنس مخالف شكل مي گيرد . و در آن مناسبات خوني واقعي يا اسناد يافته به چشم مي خورد. خانواده داراي يك نوع اشتراك مكاني است، هر چند همواره چنين نيست و كاركردهاي گوناگون شخصي، اقتصادي، تربيتي و .... دارد. خانواده واحدي است اجتماعي با ابعاد گوناگون زيستي، اجتماعي، فرهنگي و ... خانواده نمادي اجتماعي است و همچون آيينه اي عناصر اصلي جامعه را در خود دارد و انعكاسي از نابساماني هاي اجتماعي است. خانواده معيار شناخت آسيب هاي اجتماعي است و هرگاه كشمكش هاي درون خانواده اوج بگيرد و به طلاق و جدايي منجر شود باعث بروز مشكلاتي همچون اعتياد ، بزهكاري و... مي شود ( ساروخاني، 1375ص 6). لذا خانواده كهن ترين و ماندگارترين و پر تأثيرترين نهاد جامعه مي باشد و با كاركردهاي مختلفي که بر عهده دارد، مانند فرزندآوري، امور عاطفي، جامعه پذیري، نگهداري از كودكان و افراد مسن ، همواره مهم و با ارزش بوده است به همین جهت دوام و انسجام آن همواره مورد توجه بوده است.

 

2-23 پارسونز[4] ونظریه خانواده[5] :

از نظر پارسونز در جوامع صنعتی پیشرفته ، خانواده تقریباً تمام کارکردهای اجتماعی خود را از دست داده و تبدیل به خانواده منزوی شده است.در عین حال سایر کارکردهای خانواده مانند کارکرد های اقتصادی ، تعلیم و تربیتی ، خدماتی ، محافظتی و .... نیز به نهادها و سازمان های دیگر اجتماعی مانند شرکت ها ، کارخانجات ، مدارس ، بیمارستان ها و ... واگذار گشته است. امااز آنجا که ضرورت وجود خانواده کارکردی را درخواست می کند . پارسونز به اهمیت کارکرد اجتماعی کردن کودکان و حفظ تعادل و استحکام شخصیت بزرگسالان تاکید می کند. به نظر پارسونز عشق عامل پیوند دهنده زن و شوهر است، پس درخانواده محیطی صمیمی و سرشار از عشق و علاقه چه در رابطه زن و شوهر و چه در رابطه پدر ، مادر و فرزندان وجود دارد(اعزازی ، 1387،ص 69 ).

وجود این نوع علاقه در میان افراد خانواده برای اجتماعی کردن صحیح و مناسب کودکان ضروری بوده و از طرف دیگر از آنجا که خانواده در مقابل جامعه بزرگ، تنها گروهی است که افراد به خاطر موجودیت خود مورد توجه قرار می گیرند در شکوفایی و تکامل استعداد ها و علائق بزرگسالان نیز سهم مهمی دارد(اعزازی ، 1387، ص69 ).

به اعتقاد پارسونز بهترین پایگاه برای ایجاد تغییرات فرهنگی در جوامع از جمله پذیرش فرهنگ مهاجم جهان، ارزشها یا باورهایمذهبی و دینی افراد است.

 

به اعتقاد پارسونز تأثیر ماهواره بر نظام فرهنگی جامعه و تغییر فرهنگ اصلی مردم توسط شبکه های مختلف ماهواره ای خودبه افزایش تنش در جامعه و تغییر باورها و رفتارهای دینی منجر شده و زمینه تهاجم فرهنگی و کم رنگ شدن فرهنگ داخلی را در بر خواهد داشت. سرانجام اینکه بر اساس نظریه تزریق زیر پوستی، متون رسانه ای بسیار قوی هستند و پیامهای آنها کم و بیش مقاومت ناپذیر است. رسانه ها از جمله شبکه های تلویزیونی ماهواره، مانند یک آمپول زیر جلدی پیامهای مختلف خود را از جمله پیامهای دینی و غیر دینی را به مخاطبان تزریق می کنند و گیرنده پیام در شرایط انفعال کامل است. این در حالی است که بر اساس نظریه دستور کار رسانه ها از جمله ماهواره معمولاً بر موضوعات خاصی تمرکز می کنند و سایر موضوعات را نادیده می گیرند و از این طریق دستور کار را تعیین می کنند و به ملاحظاتی که مردم در تصمیمات اجتماعی و سیاسی و دینیخود مد نظر دارند شکل می دهند و باورها و رفتارهای دینی آنان را تحت تأثیر قرار می دهند(مشیر زاده ، 1381).

 

2-24 فوکویاما[6] و خانواده:

بديهي است كه يكي از منابع حائز اهميت سرمايه اجتماعي در سطح جهان خانواده است اما ساختار خانواده از هر جامعه اي به جامعه اي ديگر تفاوت مي كند و استحكام پيوند هاي خانوادگي نه تنها با قيد و بند هاي خانوادگي در ديگر جوامع فرق مي كند بلكه بستگي به انواع ديگر پيوندهاي اجتماعي نيز متفاوت است در بعضي موارد به نظر مي رسد كه يك نوع ارتباط معكوس ميان قيود اعتماد و همكاري در درون گروه هاي خويشاوندي و غير خويشاوندي وجود دارد در حالي كه يكي از اين دو بسيار قوي است ديگري بسيار ضعيف است(توسلی ‌‍،1379،ص12).

خانواده نوع مهمي از «سرمايه اجتماعي[7]» به شمار مي آيد كه زوال آن در جامعه آمريكا به اشكال گوناگوني به كاهش سرمايه اجتماعي در آن جامعه منجر شده است افزايش جرم و جنايت ،خودكشي ،الكليسم و مصرف مواد مخدر و فرزندان نامشروع از يك سو و كاهش مشاركت هاي مدني و كاهش اعتماد متقابل افراد به يكديگر از سوي ديگر نتيجه زوال خانواده است(توسلی،1379،ص13).

فروپاشي خانواده، هم چنين بر روابط مبتني بر اعتماد اجتماعي اثر مي گذارد سرمايه هاي اجتماعي درون و بيرون خانواده ها پديده هاي متمايز هستند و چنان كه قبلا ذكر شد مي توانند با جوامع به اصطلاح خانواده مدار رابطه معكوسي داشته باشند از طرف ديگر در كشور هايي مانند ايالات متحده كه در آن بين ثبات و كيفيت زندگي خانوادگي و توانايي بچه براي ايجاد پيوند هاي تعاوني با مردم و گروههاي خارج از خانواده ارتباط واقعي وجود دارد غالبا بين سرمايه دروني و بيروني خانواده مي تواند ارتباط مثبت وجود داشته باشد. دست كم كودكان تك والديني يا آن ها كه والدينشان از هم جدا شده اند از دسترسي به پدر و شبكه ارتباطات پدر در جامعه وسيع تر، و نيز اعتماد بنياني به يك شخصيت مقتدر كه بارزترين مدل ايفاي نقش به شمار مي رود و روابط كودك را با ديگر بزرگ سالان شكل مي دهد محروم مي مانند(توسلی،1379،ص43).

 

2-25 زیمل[8] و خانواده :

«زيمل ياد آور ميشود يك فرد تنها با به خود اختصاص دادن ارزشهاي فرهنگي[9] پيرامون خود قادر است فرهيخته گردد .اما همين ارزش ها فرد را به انقياد و تحت الشعاع قرار گرفتن تهديد مي كنند. فرد براي كسب خود مختاري و تحقق منظورهايش به علم، هنر، دين و قانون نياز دارد. او به دروني كردن اين ارزش هاي فرهنگي نيازمند است چرا كه به فضيلت فرد بستگي دارد»( ثلاثی ،1387 ،ص 265 -266).

‹‹ از سوي ديگر زيمل در مورد طبيعت بشري كه در بحث جهان بينيش آن را مطرح كرده است ،بيان مي نمايد انسان ها بطور طبيعي بدنبال ثبات و نظم هستند و مايلند موقعيت و اشياء و ارتباط آنها را با خود دريابند به همين جهت پول هم به عنوان يك معيار اندازه گيري ارزش تجلي گرايش ذاتي بشر است. زيرا با توسعه پول اشياء برچسب ارزش هاي مربوط قابل مقايسه بوده و انسان ها قادر خواهند بود يك حس نظم در محيط خود بدست آورند . مبادلات اقتصادي حاوي پول تنها يك حالت خاص از مبادله را تشكيل مي دهند اما وقتي پول ابزار تعيين ارزش ها در روابط اجتماعي ميگردد خواص و پويايي روابط اجتماعي تحول پيدا مي كند از نظر او در جوامع امروزي انسان ها ارتباط خود با يكديگر و با طبيعت را در قالبهاي پولي متجلي مي كنند و در نتيجه افراد ارتباط صميمي و مستقيم با يكديگر را از دست مي دهند بنابر اين پول نمايانگر آخرين مرحله نمادي شدن روابط اجتماعي است ›› ( ترنروبيگلي، 1371: 331-333)

 

2-26 ماهواره[10] یک «رسانه مدرن[11]»:

ماهواره ها بخش مهمی از زندگی مدرن امروز به شمار می روند. ما هر روز از آن ها استفاده می کنیم بدون آنکه به ارزش آن ها پی ببریم. پیش بینی وضعیت جوی هوا، اخبار حوادث که هر لحظه در اقصی نقاط جهان روی می دهند. تلفن های راه دور و سیستم ارتباطی از طریق اینترنت توسط ماهواره ها ارسال می شوند. درواقع ماهواره شیئی است که پیرامون چیز دیگری می چرخد یا گردش می کند. مثلاً کره ماه، قمر (ماهواره) طبیعی کرۀ زمین محسوب می شود. اما وقتی ما در مورد ماهواره ها صحبت می کنیم معمولاً منظورمان اشیاء مصنوعی یا دست ساز انسان است که به فضا پرتاب می شوند و در مدار زمین به گردش در می آیند. هر ماهواره در اعماق فضای ساکت و تاریک و در فاصله ای کیلومترها دورتر از زمین، بالای سرمان می چرخد. اما خود ماهواره به دور از این سکوت حاکم در فضاسـت. زیرا هـر ثانیه هزاران علایـم رادیویی را از زمـیـن دریافـت می کند ویا هزاران علایم رادیویی را در هر ثانیه به زمین ارسال می کند(زندی، 1385).

 

2-27 ورود ماهواره به ایران و تاثیرات مخرب آن

این روزها آمارهای ضدو نقیضی ازدرصد استفاده کنندگان ازبرنامه های ماهواره در کشورمان به گوش می رســد که از میان این آمار در خوشبینانه ترین حالــت حدود 15 درصــد ودر بدبینانه ترین گمانه زنی ها حدود 50 درصد از خانواده هـــای ایــرانی از ماهــواره استفاده می کنند، بی شک خانواده های استفاده کننده از ماهواره را می توان قربانیان تبعات بسیار بد و پرهزینه برای جامعه دانست، در این نوشته سعی می کنم که مقداری از تبعات سوء استفاده از ماهواره را بیان کنم(زندی، 1385).

از زمانی که ماهواره وارد خانه های ایرانیان شد، طیف گسترده ای از شبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبالمخاطبان قرار گرفت، در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه های فارسی زبان شبکه های خارجی مورد توجه بینندگانبرنامه های ماهواره ای قرار داشت اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیریها نسبتبه استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه های ایرانیان راه یافت.

 

[1]Family

[2]Burgess&locke

[3]Anthony Giddens

[4]Talcott Parsons

[5]Family Systems Theory

[6]Francis Fukuyama

[7]Social Capital

[8]Georg Simmel

[9]Cultural values

[10]Satellite

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

 


مبلغ واقعی 20,000 تومان    35% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 262

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما