محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مصور سازی داده ها و اطلاعات


مبانی نظری و پیشینه تحقیق مصور سازی داده ها و اطلاعات

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مصور سازی داده ها و اطلاعات در 30 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

مصور سازی داده ها و اطلاعات

مصورسازی اطلاعات

ارائه دیداری اطلاعات یا مصورسازی اطلاعات، یکی از شاخه‌های مطالعاتی مرتبط با علوم رایانه است که در مباحث نوین کاربردپذیری اطلاعات به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است. مصورسازی اطلاعات به نحوة نمایش و ارائه­ی دیداری اطلاعات برای درک بهتر، و بهره گیری مناسب از اطلاعات اطلاق می‌شود. در این روش، با انجام فرآیندهای دیداری در شیوه­ی بازنمایی اطلاعات به کاربران کمک می‌شود تا برداشت بهتری از اطلاعات ارائه شده داشته باشند و بتوانند اطلاعات خود را به صورت بهینه بازیابی کنند. مهارت‌های بازنمون تصویری اطلاعات در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته و بر همین اساس فصلی نوین در عرصه­ی نمایش تصویری و رایانه‌ای اطلاعات گشوده است. این فرآیند نوین با تأثیری شگرف در حوزه‌های متعدد علمی و حرفه‌ای، سبب ایجاد تحولات مهمی در شیوه‌های ارائه و بازنمایی اطلاعات شده و به یاری متخصصان در درک بهینة اطلاعات شتافته است.

مصورسازی اصطلاحی است که از سال ۱۹۸۷، در یکی از انتشارات بنیاد ملی علومواقع در آمریکا تحت عنوان گزارش «مصورسازی در محاسبات علمی به کار برده شددر فوریه ۱۹۸۷، بنیاد ملی علوم با حمایت از کارگاهی آموزشی در موضوع «مصورسازی در محاسبات علمی»، متخصصان علوم رایانه، کارشناسان مبانی دیداری رایانه، برخی دانشمندان دیگر رشته‌های علمی شاغل در دانشگاه‌ها و نیز اداره‌ها و صنایع حکومت فدرال را گردهم آورد. در سال ۱۹۹۰، «مؤسسة مهندسان برق و الکترونیک کنفرانس سالیانه­ی مصورسازی را آغاز کرد. کنفرانس این نهاد اکنون تبدیل به یک گردهمایی فراگیر در مصورسازی اطلاعات شده است. در سال ۱۹۹۵، این مؤسسه مجله‌ای بر مبنای مصورسازی علمی منتشر کرد (پلانکو و زارتل، 1999). پس از آن نشریات چندی در این حوزه مطالعاتی پا به عرصه وجود نهادند و به مطالعات و پژوهش‌های مربوط به بازنمایی دیداری اطلاعات، یا همان مصورسازی، پرداختند. امروزه تارنما(سایت)های اطلاعاتی بسیاری در محیط اینترنت شامل اطلاعات، اخبار و پژوهش‌های مربوط به مصورسازی اطلاعات هستند، که به فعالیت در این زمینه­ی موضوعی می‌پردازند. مانند «مجله مصورسازی اطلاعات»که مجله‌ای پژوهشی و معتبر در این عرصه می‌باشد. هم چنین آثار چاپی، کتاب و مجله‌های تخصصی در این حوزه به میزان قابل توجهی در بازار نشر به چشم می‌خورد.

مصورسازی، در واقع رویکردهای جدیدی است که توانایی تصمیم‌گیری بر مبنای داده را سریع‌تر، دقیق‌‌تر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم می‌سازد و نیاز به آموزش (برای تفهیم اطلاعات) را کاهش می‌دهد. ما به نظام‌های مصورسازی اطلاعاتی نیاز داریم که بتواند جنبه‌های نمادین و کیفی (اطلاعات) را به نحو شایسته‌ای به سوی تمامی فرآیندهای تصمیم‌گیری هدایت کند. معنای این سخن آن است که، تبدیل داده خام به اطلاعات از طریق فرآیند تصفیه و پردازشی که تجسم برگزیده نامیده می‌شود، انجام می‌پذیرد. انجام این فرآیند، مستلزم همکاری بین رشته ای، در میان حوزه‌های مطالعاتی مربوط به هنر، طراحی، علم و فناوری است (آگوتر، 2005).

مصورسازی به صورت مفهومی کلی در دو محدوده­ی علمی قابل تعریف می‌باشد: مصورسازی علمیو مصورسازی اطلاعات. این تمایز به صورت تجربی در ساختار متفاوت آنها نسبت به ورود داده ها، و یا داده‌های خامی که به شکل تصویری درآمده اند، قابل مشاهده است (پلانکو و زارتل، 1999). البته مصورسازی اطلاعات گستره و کاربرد گسترده‌تری دارد است. مصورسازی اطلاعات با بهره‌گیری از شیوه‌ها و فنون گوناگون به تناسب نوع، ساختار و ترکیب اطلاعات، به تفهیم و درک بیشتر آن یاری می‌رساند. در این میان نقش نمودارهای تصویری برای ارائة وضعیت مصورسازی شده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

پیشینه‌های داده بیشتر با دیگر اجزای اطلاعات ارتباط دارند. نمودارها به صورت گسترده برای نشان دادن چنین روابط متقابلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک نمودار شامل مجموعه‌ای از عوامل به نام گره می‌باشد. ارتباط‌هایی که میان این عوامل برقرار شده، لبهنامیده می‌شود. تعدادی فنون تخصصی مصورسازی وجود دارد که می‌تواند با داده‌های گرافیکی و سلسله مراتبی آن را به تصویر بکشد (کیم، 2002). افزون بر آن انواع روش‌های اثربخش برای فرآیند ارائه­ی تصویری اطلاعات ابداع شده که در حیطه‌های مختلف علمی کاربردهای خاص خود را به همراه دارد. روش‌های سلسله مراتبینمودار مارپیچو رودخانه‌ای از انواع معروف مصورسازی به شمار می‌آیند. این شیوه‌ها دارای کاربرد گسترده و فراگیری در زمینه مصورسازی هستند که حوزه‌های علمی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

پیشرفت‌های سریع در مصورسازی اطلاعات هم چنین برخی مسائل پژوهش بنیادی را مورد توجه قرار داده است. ابتدا، باید بیان کرد که هنر و توانایی تصویرسازی برای اطلاعات، به صورت مناسبی موقعیت این حوزه­ی علمی را تشریح می‌کند و در حال حاضر سبب ایجاد فعالیت چالش برانگیزی برای طراحان در درک راهبردها و ابزارهای قابل دسترس، برای تصویرسازی نوع خاصی از اطلاعات شده است. مصورسازی اطلاعات دربرگیرندة بخش عظیمی از ساختارهای بازنمایی است که برخی از آنان به خوبی شناخته شده هستند و برخی نیز جدید می‌باشند. افزون بر آن، همواره روش‌های جدید ارائه اطلاعات ابداع شده است (چن، 1999، ص 1)

 

2-3: طبقه‌بندی مصورسازی و ابعاد آن

تاکنون متخصصان عرصه مصورسازی در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده‌اند که به برخی از این فعالیت‌های اشاره می‌کنیم. اشنایدرمن[1] ( 1998) انواع مصورسازی را در هفت مقوله طبقه‌بندی می‌کند، شامل داده‌های یک بُعدی[2]، دو بُعدی[3]، سه بُعدی[4] ، چند بُعدی[5] ، زمانی[6] ، سلسله مراتبی[7] و شبکه­ای. چن نیز فرایند مصـورسـازی را در دو جنبه پایه معرفـی می‌کند : مدل‌سازی ساختاری[8] و نمایش گرافیکی[9] (چن، 1999، ص 27). در اینجا لازم به توضیح جنبه نمایش گرافیکی اطلاعات است که به مبحث مورد نظر ما در این تحقیق مرتبط می‌باشد. نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی به صورتی قابل درک و مشاهده توسط انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف داده‌ها است‌‌ و در جایی دیگر آن را این گونه تعریف کرده اند، نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از تبدیل اطلاعات به یک قالب تصویری قابل مشاهده که برای کاربران قابل فهم باشد. اصولاً تصاویر راهی متفاوت را بـرای درک اطلاعات در اختیـار کـاربـران قرار می‌دهند، البته خودت اطلاعات درون داد شده را نمی‌توان یک حقیقت متفاوت دانست، بلکه این فرایند ادراک است که متفاوت می‌باشد. نمایش گرافیکی اطلاعات به عنوان یک شیوه علمی و زیر شاخه‌ای از مبحث"تعامل انسان و رایانه[10]" است. بعد از این توضیحات دوباره به طبقه‌بندی‌های موجود در مصورسازی می‌پردازیم.

کارد[11]، مک کینلی[12] و اشنایدرمن (1999) مصورسازی داده یا گرافیک داده را شامل مصورسازی علمی[13] و مصورسازی اطلاعات[14] می‌دانند که حوزه پژوهشی مرتبط با مصورسازی داده‌ها مصورسازی علمی نامیده می‌شود که اصولاً ارائه دیداری موضوع‌ها در جهان واقعی را به عهده دارد (پوتز[15]، 2005) و مصورسازی اطلاعات به طوری کلی به ملاحظاتی برای پوشش استفاده از رایانه‌ها جهت ایجاد تعامل اطلاق می‌شود (باکلی[16]، 1997) که کـاربـران را قـادر می‌سازد تا حجم عظیمی از اطلاعات را تفسیر کنند (دمین[17]، 1996). در واقع، مصورسازی اطلاعات یکی از حوزه‌های علوم رایانه است که با نوآوری در ارائه‌‌ی مقادیر زیاد اطلاعات ارتباط دارد (والتر[18]، استوارت[19] و بوریسیوک[20]، 2004). به تعبیر دیگر، استفاده از پشتیبانی رایانه­ای، تعامل و نمایش دیداری داده‌های انتزاعی، به منظور تقویت قدرت ادراک آدمی است (هتزلر[21] و ترنر[22] ، 2004). بنابراین، انجام این فرآیند مستلزم همکاری بین رشته­ای، در میان حوزه‌های مطالعاتی مربوط به هنر، طراحی، علم و فناوری است (آگاتر و برمودز[23]، 2005). بعد از این طبقه‌بندی چند سال بعد کیم[24] دسته‌بندی دیگری ارائه داد. او‌‌ با توجه به طبقه‌بندی اشنایدرمن، مصورسازی را در چند رده قرار می‌دهد: داده‌های یک بُعدی، دو بُعدی، چند بُعدی، متن و فرامتن، سلسله مراتبی و گراف ها[25]، الگوریتم‌ها و نرم افزار‌ها‌‌ (کیم، 2002، ص 101). همچنین مونزنر[26] (2002) توضیح می‌دهد که مصورسازی اطلاعات بر مبنای ایده‌ای که از چند حوزه موضوع فکری اخذ شده، شکل گرفته است؛ که شامل گرافیک رایانه‌ای‌، تعامل انسان و رایانه، روان شناسی شناختی[27]، نمادشناسی[28]، طراحی گرافیکی[29]، نقشه نگاری[30]و مبانی هنری می‌شود.

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

 

[1] - Shneiderman

[2] - One Dimension

[3] - Two Dimension

[4] - Three Dimension

[5] - Mutli Dimension

[6] - Temporal

[7] - Hierarchical

[8] - Structural modelling

[9] - Graphical representation

[10] - Human–computer interaction

[11]-‌‌ Card

[12]- Mackinlay

[13] - ScientificVisualization

[14] - InformationVisualization

[15] - Putz

[16] - Buckley

[17] - Demaine

[18] - Walter

[19] -‌‌ Stuart

[20] - Borisyuk

[21] - Hetzler

[22] - Turner

[23] - Bermudez

[24] - Keim

[25] - Graphs

[26] - Munzner

[27] - Cognitive psychology

[28] - Semiotics

[29] - Graphic design

[30] - Cartography


مبلغ واقعی 20,000 تومان    35% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 276

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما