محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سواد رسانه اي


مبانی نظری و پیشینه تحقیق سواد رسانه اي

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سواد رسانه اي در 25 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

سواد رسانه اي

مفهوم سواد رسانه اي

از اوايل دهه 1370 و به خصوص اواخر دهه 1380 به موازات افزايش بهره گيري از دستاوردهاي مدرنيته در كشورسريال هاي ماهواره اي از طريق قاب تلويزيون تا پاسي از شب انيس و جليس خانواده هاي ايراني شدند. تلويريون هاي ماهواره اي به ويژه از نوع فارسي زبان آن در چارچوب نظريه هژمونيبا ايجاد سونامي پخش سريال هاي عامه پسند به بازمهندسي كيان خانواده پرداخته, به تغيير سبك زندگي در مسيري مغاير با باورهاي مذهبي و ملي مبادرت ورزيده اند تا آن جا كه به گواه اكثر صاحب نظران, روح غالب سپهر گفتماني خانواده ها را بازگويي روايت هاي نازل سريال هاي سطحي تلويزيون هاي ماهواره اي و بازنمايي زواياي شخصيت هاي بي هويت آن سريال ها تشكيل مي دهد. در چنين فضايي سواد رسانه اي كمك مي كند تا چگونگي استفاده از رسانه ها و منابع اطلاعاتي آن ها ياد گرفته شود. اين كه از بين اطلاعات ارائه شده توسط رسانه ها چه چيزهايي انتخاب و چه چيزهايي كنار گذاشته شود, به دانش رسانه اي فرد برمي گردد. به بيان ديگر سواد رسانه اي را مي توان قدرت مخاطب در تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي مختلف همراه با نگاهي انتقادي به محتواي آن ها دانست.

بر اساس نظر پاتر بسياري از افراد واژه سواد را با رسانه هاي چاپي مرتبط دانسته و آن را معادل توانايي خواندن قلمداد مي كنند. برخي نيز در رويارويي با رسانه هاي ديگر هم چون فيلم و تلويزيون, اين اصطلاح را به سواد ديداري بسط مي دهند. نويسندگاني ديگر نيز از اصطلاحاتي نظير سواد رايانه اي و سواد خواندن استفاده مي كنند اما هيچ يك از اين ها معادل سواد رسانه اي نيست بلكه صرفا اجزاي سازنده آن محسوب مي شوند. سواد رسانه اي شامل تمام اين توانايي هاي ويژه و نيز چيزهايي ديگر است. اگر فرد خواندن بلد نباشد از رسانه هاي چاپي چيزي زياد دستگيرش نمي شود. اگر در درك آداب ديداري و روايي مشكل داشته باشد نمي تواند از تلويزيون يا فيلم چيزي زياد بفهمد. اگر نتواند از رايانه استفاده كند از آن چه به مرور زمان در مهم ترين رسانه رخ مي دهد بي خبر مي ماند.

در واقع سواد رسانه اي فراتر و عمومي تر از اين توانايي هاي ويژه بوده و عبارت است از مجموعه اي از چشم اندازها يا جنبه هاي فكري كه انسان براي قرار گرفتن در معرض رسانه, فعالانه از آن ها بهره برداري مي كند تا معناي پيام هايي را كه با آن ها رو به رو مي شود تفسير كند. افراد چشم اندازهاي خود را با استفاده از ساختارهاي دانش خود مي سازند و براي ساختن ساختار دانش به ابزار و مواد اوليه نياز دارند. اين ابزار, مهارت هاي انسان و ماده اوليه, اطلاعات به دست آمده از رسانه ها و دنياي واقعي است. استفاده فعالانه از رسانه ها بدان معناست كه فرد از پيام ها آگاه است و به طور خودآگاهانه با آن ها تعامل دارد. به طور سنتي سواد رسانه اي به توانايي تحليل و ارزيابي محصولات رسانه اي و به طور گسترده تر به ايجاد ارتباط موثر از طريق نگارش خوب اطلاق مي شود. طي نيم قرن گذشته سواد رسانه اي شامل توانايي تحليل شايسته و به كارگيري ماهرانه روزنامه نگاري چاپي, محصولات سينمايي و مبادلات رايانه اي شده است(براون,1385,ص44).

كانسيداين سواد رسانه اي را توانایی و قدرت دسترسی، تحليل، ارزيابي و انتقال اطلاعات و پيام‌هاي رسانه‌اي مي داند كه مي‌توان در چارچوب‌هاي مختلف چاپي و غير چاپي عرضه نمود(كانسيداين,1379,صص2و3).

عده اي معتقدند سواد رسانه اي توانايي بررسي و تجزيه و تحليل پيام هايي است كه شخص روزانه در معرض آن ها قرار مي گيرد و لازم است توانايي و مهارت تفكر نقادانه بر محتواي تمام رسانه ها را داشته باشد. سواد رسانه اي سئوالاتي در مورد يك برنامه و اين كه چه نكاتي مهم در آن وجود دارد را مطرح مي كند و به ما مي گويد چه عواملي در توليد يك برنامه مانند انگيزه ها, سرمايه ها, ارزش ها و مالكيت آن مي تواند دخالت كند و اثبات اين نكته كه آگاهي از اين عوامل چگونه مي تواند نوع و كيفيت محتواي يك برنامه را تحت تاثير قرار دهد(پاتر,1385,ص19).

بارون, مدير بخش چند رسانه اي و عضو هيئت مديره آموزشكده زبان انگليسي مونترال, سواد رسانه اي را جزو مولفه هاي باسوادي پنداشته; باور دارد امروزه افراد باسواد بايد:

الف) توانايي رمزگشايي, درك, ارزيابي و كار با اشكال مختلف رسانه را داشته باشند;

ب) بتوانند متن صدا و تصوير را بيافرينند يا تركيبي از اين عناصر را داشته باشند(قاسمي,1385,ص87).

ردینگ, کمیسیونر جامعه اطلاعاتی و رسانه ای اتحادیه اروپا در تعريف سواد رسانه اي می گویدكه در عصر دیجیتالی, سواد رسانه ای برای شهروندان کامل و فعال، بسیار مهم است. توانایی خواندن و نوشتن یا سواد قدیمی دیگر در این دوران کافی نیست و مردم باید آگاهی بیشتر برای ابراز نظرات خود و تفسیر اظهارات دیگران به ویژه در وبلاگ ها، موتورهای جست وجو یا تبلیغات را داشته باشند. وي اظهار مي دارد كه طرح های کمیسیون مزبور سه حوزه را مد نظر قرار می دهد:

الف) سواد رسانه ای برای ارتباطات بازرگانی که دربرگیرنده مسایل مربوط به تبلیغات است;

ب) سواد رسانه ای برای آثار صوتی و تصویری که بخشی از آن به آگاهی از فیلم های اروپایی و افزایش مهارت های خلاقیتی مربوط است;

ج) سواد رسانه ای برای محتواهای آنلاین[1].

مساریس می گوید كه سواد رسانه ای، دانایی نسبت به نحوه کارکرد رسانه ها در جامعه است... لوئیس و ژالی معتقدند سواد رسانه ای عبارت است از فهم و درک محدودیت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فناورانه خلق، تولید و انتقال پیام ها... روبین معتقد استتمامی تعریف ها بر دانش، آگاهی و عقلانیتي خاص تکیه و تأکید دارند و آن پردازش شناختی اطلاعات است. عمده آن ها بر ارزیابی انتقادی پیام ها متمرکز می شوند در حالی که برخی نیز تبادل و انتقال پیام ها را در بر دارند. پس سواد رسانه ای مقوله ای است راجع به فهم منابع و فناوری های ارتباطی، رمزگان به کار رفته، پیام هایی که تولید شده و گزینش، تفسیر و تأثیر آن پیام ها(باکینگهام،1389,صص16و17).

 

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    48% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 10,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما