محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار


مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار در 42 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

صنعت نرم افزار

تعریف و تاریخچه صنعت نرم افزار

نرم افزار در معنای عام کلمه به کلیه روش ها و داده ها و هر آنچه که منجر به ایجاد آگاهی می شود اطلاق می شود. این تعریف کلی است و شامل نرم افزار کامپیوتری نیز می شود.(شورای عالی انفورماتیک، 73)

نرم افزار یکی از دو شاخه علم کامپیوتر می باشد. نرم افزار را می توان برنامه ریزی سخت افزار به منظور استفاده از آن تعریف کرد. یا بعبارتی دیگر"نرم افزار مانند روح انسان است که به کالبد آن جان می بخشد" در دنیای امروز که عصر اطلاعات می باشد، نرم افزار به عنوان بخشی از فن آوری اطلاعات (IT)مطرح است. امروزه فن آوری اطلاعات و فروش آن به عنوان یک صنعت بسیار مهم و پولساز معرفی می شود. به عنوان مثال، در سال 1985 در آمریکا، در آمد ناشی از تولید و فروش نرم افزار بالغ بر 4.9% تولید ناخالص داخلی را تشکیلمی داده است. که البته امروزه چیزی بیشتر از این آمار است. امروزه افرادی که در این صنعت مشغول به کارند، به عنوان نسل جدید ثروتمندان معرفی می شوند(مانند بیل گیتس-صاحب اصلی شرکت مایکروسافت-که ثروت وی در 4 اوت سال 1998 بیش از 61 میلیارد دلار برآورد شده است. این شرکت در سال 1986 با سرمایه 80 دلار شروع بکار کرد و در سال 1997 سرمایه آن بالغ بر 482 میلیارد دلار تخمین زده شده است). همچنین سرمایه شرکت های تولیدی و فروشنده بخش فن آوری اطلاعات، قابل مقایسه با سرمایه بزرگترین و سودآورترین شرکت های نفتی در دنیا هستند.

شاید بتوان گفت این صنعت (صنعت نرم افزار) برای اولین بار در سال 1970معرفی شد. در این سال شرکت IBM برای اولین مرتبه، فروش نرم افزارهایش را از فروش سخت افزارهایش جدا نمود. تا قبل از این تاریخ نرم افزار به صورت رایگان همراه سخت افزار ارائه می شد. این کار پیامدهای بسیار مهمی در پیداشت که از جمله به وجود آمدن "صنعت نرم افزار"می توان اشاره نمود. بنابراین هر چند نرم افزار پیش از سخت افزار وجود داشته، اما به عنوان یک صنعت و بخش کاملا" مجزا وجود خارجی نداشته است.

2-1تعریف IT و اجزا تشکیل دهنده آن

IT شامل مجموعه ای از تکنیک ها و ابزارهاست که در جهت بهینه سازی و پشتیبانی سیستم های فعال بر محوریت اطلاعات و دانش می باشند. همچنین شامل مطالعه، طراحی، گسترش، اجرا، نگهداری و مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر و به خصوص کاربردهای نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر می باشد. به عبارت دیگر، برای توصیف تکنولوژی هایی به کار می رود که ما را در ضبط ،ذخیره سازی، پردازش، بازاریابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می کنند. IT بر دانش و مهارت استفاده از کامپیوتر وسیستم ارتباط از راه دور به همراه ذخیره سازی، کاربرد و انتقال اطلاعات تاکید دارد.

اجزاء تشکیل دهنده IT

IT مانند هر تکنولوژی دیگری، دارای اجزای تشکیل دهنده می باشد و از منظر نگرش "بستر پیاده سازی" دارای اجزاء ذیل است.

نرم افزار: برنامه های کامپیوتری به منظور دریافت، پردازش و تولید اطلاعات به کار برده می شوند.

سخت افزار پردازشی و ذخیره سازی: سخت افزار مورد نیاز به منظور پردازش(مانند کامپیوترهای شخصی) و سخت افزار لازم جهت ذخیره و بازیابی نمودن اطلاعات.

سخت افزار ارتباطی: به منظور برقراری ارتباط میان کامپیوترها بکار می رود.(مثل خطوط تلفن)

نیروی انسانی: افرادی که در این تکنولوژی شاغل هستند و همچنین آنهایی که مصرف کننده محصولات این فن آوری ها هستند.

داده ها ومنابع آنها: به عنوان ماده اولیه فن آوری اطلاعات می باشد. این داده ها باید قابل اعتماد، جدید و دقیق باشند.(تارخ ، محمد جعفر و امی، امیر علی 1381 ص 23)

3-1کیفیت نرم افزار

نرم افزار نیز مانند هر کالای تولیدی دیگر،باید دارای کیفیت باشد.نرم افزاری که فاقد کیفیت باشد،مورد استفاد قرار نخواهد گرفت.اما کیفیتی که برای یک نرم افزار در نظر گرفته می شود با کیفیت کالاهای دیگر و حتی خود سخت افزار کامپیوتر تفاوت دارد. این تفاوت ناشی از ماهیت نرم افزار می باشد. اما اینکه منظور از کیفیت نرم افزار چیست نظرات مختلفی وجود دارد ولی پارامترهای دخیل در کیفیت نرم افزار به شرح زیر است.

1-3-1 انطباق با نیازهای کاربر

از جمله مواردی که در تعیین کیفیت یک نرم افزار دخیل می باشد، انطباق با نیازهای کاربر است.نرم افزاری که تهیه می شود، باید جوابگوی درخواست های کاربر خود باشد. البته منظور این نیست که یک نرم افزار همه منظوره در اختیار کاربر قرار داده شود تا وی بتواند کلیه مشکلاتش را با آن حل کند. چه بسا تولید چنین محصولی غیر ممکن و یا حداقل بسیار سخت می باشد. مسلما" کار با این نرم افزار هم بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. شاید بهتر باشد به کاربر یک زبان برنامه نویسی یاد دهیم تا خود وی بتواند بدین ترتیب نیازهایش را برطرف کند.

به هر ترتیب، برای تولید یک محصول نرم افزاری خوب که بتواند در بازار فروش خوبی داشته باشد و مشتریان زیادی را به خود جلب کند، باید ابتدا مشتری و بازار مربوطه به طور کامل و دقیق بررسی و شناخته شوند. پس از بررسی آنها می توان نیازهای موجود را تشخیص داده و از آنها در تولید محصول استفاده نمود. بعنوان نمونه در بازار ایران، کاربران ویندوز نیازمند یک نرم افزار فارسی ساز خوب و با قیمت مناسب می باشند. عمده فارسی سازهایی که موجود هستند، بر پایه ویندوزهای عربی بنا شده اند، به طوری که فقط جدول کارکترها و صفحه کلید آن ویندوز را تغییر می دهند. کافی است یک ویندوز عربی را بر روی دستگاه خود نسب کنید و حداقل با تغییر دو فایل(این دو فایل از پیش آماده می باشند و لازم است آنها را بر روی فایل های مشابه در ویندوز کپی شود)یک ویندوز فارسی به دست آورید. این روش بسیار آسان، در دسترس و کم هزینه می باشد. ولی بدلیل اینکه به صورت بنیادین تغییرات صورت نگرفته و این تغییرات در ظاهر می باشد، عمده کاربران این گونه ویندوزها با مشکل مواجه می شوند. به عنوان نمونه در بسیاری از این ویندوزها چهار حرف فارسی گ چ پ ژ با استفاده از ترکیب حروف ساده و علایم ویژه قابل دسترسی می باشد.

1-3-2 مستندات مناسب

مستندات یک نرم افزار، شامل توضیحاتی در مورد آن نرم افزار می باشد. امروزه اهمیت مستندات بقدری است که نرم افزار بدون مستندات، مانند یک فرد بدون شناسنامه است. مستندات انواع و اقسام گوناگونی دارد. با توجه به مقدار و نوع اطلاعاتی که در آن نوشته می شود، دسته بندی میگردند. مثل مستندات کاربر و مستندات سیستم.

1-3-3 استفاده از تکنولوژی روز

علم کامپیوتر (چه از لحاظ سخت افزار و چه از لحاظ نرم افزار) هر روز پیشرفت می کند. شاید بتوان گفت که این سرعت پیشرفت، بیشتر از سرعت پیشرفت هر علم و یا صنعت دیگری می باشد. امروزه شاهد هستیم که پیشرفت های سخت افزاری موجب گشته تا در کمتر از یک دهه، سرعت کامپیوتر ها وقابلیت ها و منابع آنان چند ده برابر شود. مشابه همین امر در مورد نرم افزار صادق است. مفاهیمی که در چند سال قبل (کم تر از یک دهه)مطرح بوده و شاید تصور می شد که تغییر نا پذیرند، در حال حاضر تغییرات اساسی نموده اند. این تغییرات در جهت بهبود روش های انجام عملیات می باشند.

برای مثال صنعت اتومبیل از زمان پیدایش تا کنون تغییرات شگرفی را به خود دیده است. از جمله می توان به اختراع تایرهایامروزی، سیستم های ترمز و غیره اشاره نمود. تمامی این تغییرات در جهت بهبود کیفیت اتومبیل بوجود آمده است. به عنوان نمونه، تایرهای جدید خودرو در مقایسه با چرخ های چوبی و یا فلزی نرم تر بوده و در نتیجه حرکت و ایست خودرو را راحت تر نموده اند. در کل به دلیل آنکه تمایل انسان رسیدن به کمال است و تمامی فعالیت هایش نیز در همین راستا می باشد و در نتیجه اختراعاتی که نموده به همین دلیل است. با این اوصاف، تغییرات علم و تکنولوژی کامپیوتر در همین راستا بوده و در جهت بالا رفتن سهولت و کیفیت کار می باشد. پس نرم افزاری که تهیه می شود باید از تکنولوژی روز بهره مند باشد.

در حال حاضر، گردونه پیشرفت های علمی و تکنولوژی کامپیوتری در اختیار چند کشور بزرگ صنعتی می باشد. این کشور ها که مهمترین آنها آمریکا می باشد، جلودار مسابقه پیشرفت هستند. همچنین سرعت پیشرفت نیز بسیار بالاست به طوری که تصور می شود که کارخانه ای برای توسعه و پیشرفت احداث کرده اند و پس از مدت زمان کوتاهی، یک توسعه و یا پیشرفت جدید را ارائه می نمایند. از طرف دیگر این پیشرفت های جدید یا پس از مدت زمان طولانی در اختیار دیگران قرار داده می شوند و یا بدون هر گونه اطلاعاتی در مورد نحوه به کارگیری ارایه می شوند.

این مجموعه عوامل موجب می گردند تا کشوری مانند ایران، نتواند در حداقل زمان ممکنه به اطلاعات و پیشرفت های روز دسترسی پیدا کرده و یا از آنها به درستی استفاده نماید. زمانی هم که به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا نمودیم، پیشرفت جدیدی به وجود آمده است که روش قبلی دیگر کارایی نخواهد داشت. همین مسئله یکی از مشکلات عمده صنعت نرم افزار ایران برای راهیابی به بازارهای جهانی می باشد. چرا که بدون داشتن دانش روز نمی توانیم نرم افزارهای مناسبی تولید کرده و در نتیجه سهمی مناسب از بازار جهانی نرم افزار را در اختیار خود داشته باشیم.

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    30% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 14,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما