محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدم تقارن اطلاعاتی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدم تقارن اطلاعاتی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدم تقارن اطلاعاتی در 40 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

 

عدم تقارن اطلاعاتی

گزارشهاي مالي ، منابع مهم اطلاعاتي براي تصميم گيري هاي اقتصادي به شمار مي روند كه مديران، سرمايه گذاران، اعتباردهندگان و ساير استفاده كنندگان جهت رفع نيازهاي اطلاعاتي خود از آن ها استفاده مي كنند. از آنجايي كه اطلاعات به صورت يكسان در اختيار استفاده كنندگان قرار نمي گيرد، بين مديران و سرمايه گذاران عدم تقارن اطلاعات ايجاد مي شود. عدم تقارن اطلاعات وضعيتي است كه مديران در مقايسه با سرمايه گذاران، داراي اطلاعات افشا نشده بيشتري در مورد عملیات و جوانب مختلف شركت در آينده مي باشند. همين امر سبب مي شود كه مديران انگيزه و فرصت مديريت سود را داشته باشند. [14]
  اطلاعات متقارن

در صورتی وجود دارد که مدیران و بازار اطلاعات یکسانی درباره شرکت دارند بنابراین مدیران و بازار عدم اطمینان درباره شرکت را بطور یکسان تحمل میکنند. [14]
(2-4اطلاعات نامتقارن
در بازارهای کارای اوراق بهادر تصور براین است که اطلاعات در دسترس همگان قرار می گیرد.
یک عضو فعال در بازار(فروشنده) همواره درمورد دارایی مورد معامله چیزهایی می داند که عضو دیگر(خریدار)از آن آگاه نیست.در چنین وضعی بازار دارای ویژگی خاص است که آن را نامتقارن بودن اطلاعات می نامند. [14]
دو نوع عمده از اطلاعات نامتقارن وجود دارد:
• گزینش نامناسب
• خطر اخلاقی


گزینش نادرست
گزینش نادرست گونه ای از اطلاعات نامتقارن است که در یک سیستم اقتصادی یک یا چند نفر از طرف های قرارداد با یک معامله بالقوه نسبت به طرف دیگر دارای مزیت اطلاعاتی است.
یعنی برخی از اشخاص مثل مدیران و نیرو های درون شرکت نسبت به شرایط موجود و چشم انداز آینده در مقایسه با سرمایه گذاران خارجی اطلاعات بیشتری دارند. [12]

2-4-2خطر اخلاقی
خطر اخلاقی نوعی اطلاعات نامتقارن است که از این دیدگاه یک یا چند نفر از طرف های قرارداد و معامله بالقوه می تواند شاهد انجام شدن خواسته های خود در معامله باشند ، ولی طرف دیگر نمی تواند شاهد چنین رخدادی باشد .
در واقع،برای سهامداران و بستانکاران غیرممکن است که برهمه کارهای مدیر ارشد و کیفیت کار او(که از جانب آنها انجام می دهد)نظارت مستقیم داشته باشند.از این رو امکان دارد مدیر وسوسه شود کم کاری کند و گناه کاهش یافتن عملکرد را به گردن عواملی بگذارد که ورای کنترل وی می باشند. [12]

 اهمیت اطلاعات نامتقارن
یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری ،اطلاعات مناسب و مرتبط با موضوع تصمیم است. درصورتی که اطلاعات مورد نیاز به صورتی نامتقارن بین افراد توزیع شود،می تواند نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد سبب شود.بنابراین بهتر است کیفیت توزیع اطلاعات به صورت دقیق مورد ارزیابی قرارگیرد. [14]
از نکات مهمی که درمورد بازارهای سرمایه به ویژه بورس های اوراق بهادار مطرح می شود،بحث کارایی بازار است که بر طبق آن تمامی اطلاعات موجود در بازار،اثرات خود را برروی قیمت سهام منعکس می کند.

عوامل موثر بر عدم تقارن اطلاعاتی
عدم تقارن اطلاعاتی میتواند برحسب محیط اطلاعاتی – کثرت اعلان های عمومی و تعداد مبادلات شرکت تعیین شود و همچنین تحت تاثیر رفتار مدیران یا بازار قرارگیرد به عنوان نمونه وقتی اعلان عمومی خبری درباره شرکت انجام می گیرد با فرض ثابت بودن سایر عوامل ممکن است بازار درباره وضع واقعی شرکت آگاه تر شود و عدم تقارن اطلاعاتی کاهش یابد. برخی از این عوامل عبارتند از:


كيفيت افشاء و عدم تقارن اطلاعاتي
مدل هاي نظري مختلف مانند داياموند (1985) و داياموند و ورچيا (1991) استدلال مي نمايند كه كيفيت بالاترافشاء مي تواند ميزان عدم تقارن اطلاعاتي ميان شركت كنندگان در بازارهاي مالي را كاهش داده و در نتيجه به كاهش هزينه سرمايه و افزايش نقدشوندگي بيانجامد [23]. افشاء گسترده مي تواند باعث جلب اعتماد مجدد سرمايه گذاران در مورد جنبه هاي مختلف عملكرد يا عمليات شركت شده و به كاهش سطح عدم تقارن اطلاعاتي و يا به عبارتي به كاهش هزینه هاي اطلاعاتي سرمايه گذاران منجر شود [25]كيفيت بالاي افشاء به طور كلي از دو طريق مي تواند بر سطح عدم تقارن اطلاعاتي در بازار اثرگذار باشد نخست اينكه افشاء با كيفيت تر مي تواند از طريق كاهش منافع مورد انتظار، در كسب اطلاعات محرمانه، انگيزه هاي جست وجوي اين نوع اطلاعات را كاهش دهد و از سوي ديگر افشاء بهتر، مقدار نسبي معامله به وسيله سرمايه گذاران ناآگاه را افزايش مي دهد. [12]

اندازه شركت
نتايج مطالعات لَنگ و لاندهالم (1993) بيانگر آن است كه سطح افشاء و ميزان اطلاعات در دسترس در مورد نتايج شركت هاي بزرگتر در مقايسه با شركتهاي كوچكتر به مراتب بيشتر است[25]همچنين براون و هيلجست ( 2007)، استدلال نمودند كه قيمتهاي سهام، اطلاعات شرکتهاي بزرگ را زودتر از اطلاعات شرکتهای کوچکتر منعکس می کند. [12]بنابراين اين انتظار وجود دارد كه شركت هاي بزرگتر با عدم تقارن اطلاعاتي و در نتيجه با هزينه سرمايه كمتري نسبت به شركتهاي كوچكتر مواجه باشند. [25 ]

ميزان مخارج تحقيق و توسعه
طبق برخي قواعد گزارشگري مالي بسياري از دارايي هاي نامشهود درون شركتي، نه سرمايه اي محسوب شده ونه مستلزم افشاء جداگانه هستند.فقدان اطلاعات در دسترس عموم در خصوص دارايي هاي نامشهود شناسايي نشده، همراه با ابهام مرتبط با اين فعاليتهاي سرمايه گذاري، عدم تقارن بيشتري را ميان مديران وسرمايه گذاران از يكسو و به همان نحو ميان سرمايه گذاران مطلع و بي خبر ايجاد مي كند. بارث و همكاران در مي يابند كه شركت هاي با مخارج تحقيق و توسعه و مخارج تبليغاتي بيشتر، به دليل وجود منافع بالقوه ناشي از كسب اطلاعات محرمانه مرتبط با اين نوع مخارج، به ميزان بيشتري توسط تحليل گران پوشش داده می شوند . با اين استدلال كه مخارج تحقيق و توسعه منبع اصلي عدم تقارن اطلاعاتي است، ابودي و لیو (2000) بحث می کنند که منافع معاملات درون سازماني در شركتهاي با مخارج تحقيق و توسعه بيشتر نسبت به شركتهاي بدون اين نوع مخارج ، به طور قابل ملاحظه اي بيشتر است، اين موضوع نشان دهنده آن است كه افراد درون سازماني از اطلاعات محرمانه خود در مورد اين قبيل پروژه ها سوء استفاده مي نمايند. لذا اين انتظار وجود دارد كه سطح عدم تقارن اطلاعاتي به طور مستقيم با ميزان مخارج تحقيق و توسعه ثبت نشده مرتبط باشد. [12]

 فرصت هاي رشد
مطالعات صورت گرفته توسط اسميت و واتز (1992) بيانگر آن است كه مسئله عدم تقارن اطلاعاتي در شركت هاي با فرصت رشد بيشتر، شديدتر خواهد بود. به عقيده گيور و گيور (1993)فرصت هاي رشد بيانگر ميزان قابليت دسترسي به پروژه هاي سرمايه گذاري سودآور و يا ايجاد موانع براي ورود به صنعت خاص است. شركت هاي با چشم اندازهاي آتي مطلوب، همواره داراي مزاياي رقابتي نظير محصولات منحصر به فرد و يا سهم عمده در بازار محصولات خود مي باشند، بنابراين، اين شركتها براي حفظ مزاياي رقابتي و همچنين به منظورجلوگيري از ورود رقباي جديد به اين بازارها و يا جلوگيري از افزايش رقابت با رقباي موجود، تمايل چنداني به ارايه و افشاي كامل اطلاعات عملياتي حساس خود ندارند. [12]

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    32% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما