محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی در 75 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

تجارت الکترونیکی
به كارگيري نوآوري هاي فناوري در زمينه هاي تجاري تأثيرات شگرفي داشته است .به كارگيري نوآوري هاي فناوري نوعي تغيير است كه بر فراگردها و اجزاي نظام تجاري تأثيرگذار بوده و جهت اين تاثيرات نيز معمولا مثبت است. يكي از نوآوري هاي مذكور به كارگيري ابزارهاي الكترونيكي و به ويژه اينترنت در نظام تجاري است. اين نوآوري و تغيير كه تجارت الكترونيكي نام دارد، مزاياي متعددي براي سازمان¬ها به همراه دارد، به همين دليل بسياري از شركت ها نسبت به استفاده از آن تمايل دارند (حاج کریمی و عزیزی،1387(.
به كارگيري تجارت الكترونيكي اكنون يك گزينه اختياري نيست، بلكه نوعي اجبار است و شركت ها ناگزير از به كارگيري آن هستند. اگر چه بیشتر مبادله های تجاری هنوز از طریق مجاری مرسوم انجام می گیرد، شمار مصرف کنندگان و موسسه های بازرگانی که در حال استفاده از اینترنت برای تجارت الکترونیکی هستند، رو به افزایش است. براي شناسايي عوامل موثر بر به كارگيري تجارت الكترونيكي ابتدا بايد مفهوم تجارت الكترونيكي را شناخت (seyal et.al,2004).
منظور از تجارت الکترونیکی، استفاده از اینترنت و وب برای انجام تجارت است. به عبارت کلی تر، تجارت الکترونیکی یعنی اینکه تبادلات تجاری را به صورت دیجیتالی بین سازمان ها و افراد انجام دهیم. یعنی انجام تبادلات از طریق اینترنت و وب. تجارت الکترونیکی فرایند خرید و فروش کالاها به صورت الکترونیکی می باشد و از تراکنش های کسب و کار رایانه ای، اینترنت و دیگر فن آوری های شبکه ای دیجیتالی استفاده می کند. تجارت الکترونیکی شامل بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، تحویل و پرداخت می شود (Laudon,2010). تجارت الكترونيكي، خريد و فروش از طریق اینترنت است (Chaffy,2002).
OECD نیز تجارت الکترونیکی را بدین صورت تعریف می کند: تجارت الكترونيكي مبادله الكترونيكي است كه خريد يا فروش كالاها و خدمات بين شركت ها، افراد، دولت ها و ساير بخش هاي عمومي و خصوصي را شامل شده و از طريق شبكه هاي كامپيوتري هدايت مي شود. يكي از محققان بيان مي دارد «تجارت الكترونيكي عبارت است از فناوري ، پردازش و عملياتي كه در زمان مبادلات تجاري به صورت خودكار در شبكه ها و با استفاده اطلاعات صورت مي گيرد» (Hiratsu,2002).

 منافع تجارت الکترونیکی
تصميم به استفاده از تجارت الكترونيكي به اين موضوع بستگي دارد كه مديران قانع شوند كه تجارت الكترونيكي براي شركت آنها مزايا و منافعي د ر بر دارد (حسینی و دیگران،1385). هر چقدر مديريت شركت كوچك احساس كند به كارگيري تجارت الكترونيكي مزاياي بيشتري دارد، انتظار مي رود كه سطح بالاتري از تجارت الكترونيكي را به كارگيرد. اين عامل تقريبا در اكثر تحقيقات انجام شده در اين حوزه مورد بررسي قرار گرفته و تاثير مثبت آن در به كارگيري تجارت الكترونيكي تاييد شده است. مزاياي تجارت الكترونيكي معمولاّ محرك و هدف به كارگيري تجارت الكترونيكي تلقي مي شود. استفاده از تجارت الكترونيكي سبب كاهش هزينه ها، افزايش امنيت، تسهيل عمليات تجاري، افزايش اطلاعات براي تصميم گيري بهتر و بهبود ارتباط با ذي نفعان می شود (seyal et.al,2004). تسهيل دسترسي به بازارهاي جهاني، كاهش هزينه هاي توليد، بهبود ارتباطات و كاهش هزينه هاي مبادله و تقويت رقابت از جمله ساير مزاياي تجارت الكترونيكي است (seculley & woods,2001). بطور کلی می توان منافع تجارت الکترونیکی را در سه سطح سازمان، مشتری و جامعه برشمرد:

منافع تجارت الکترونیکی برای بنگاه ها و سازمان ها
توسعه بازار: تجارت الکترونیکی فضای بازار را برای بنگاه از موقعیت محلی به ملی و جهانی توسعه می دهد. با وجود سرمایه گذاری های اندک، بنگاه ها می توانند به آسانی و با سرعت به بهترین عرضه کنندگان، حجم عظیمی از مشتریان و طیف گسترده ای از شرکای تجاری جهانی دست یابند. افزایش تعداد عرضه کنندگان و مشتریان موجب می شود تا بنگاه ارزان تر خریداری نموده و گران تر بفروشد.
کاهش هزینه: تجارت الکترونیکی هزینه های تولید، توزیع، انبارداری و بازیافت را کاهش داده است. هر چند با کاربرد تجارت الکترونیکی هزینه های انتشار و ارسال اطلاعات افزایش می یابد، ولی سهم آنها در کل هزینه ها به قدری اندک است که در کل هزینه ها با کاهش نسبی هزینه ها روبه رو خواهیم بود.
بهبود زنجیره عرضه: عدم کارایی در زنجیره عرضه مثل افزایش موجودی و طولانی شدن زمان تحویل با استفاده از تجارت الکترونیکی به حداقل می رسد.
استفاده مناسب از زمان: با استفاده از وب سایت، کسب و کار همیشه دایر خواهد بود. لذا مفهوم تعطیلی در کسب و کار با کاربرد تجارت الکترونیکی حذف خواهد شد.
بومی سازی: با به کارگیری تجارت الکترونیکی و به طبع آن تولید مطابق سفارش و یا به عبارتی بومی سازی کالاها و خدمات مطابق درخواست و سلایق مشتری، امکان استفاده از مزیت رقابتی برای بنگاه فراهم می شود.
مدل های جدید کسب و کار: تجارت الکترونیکی به مدل های ابداعی کسب و کار امکان ظهور و بروز داده و بدین ترتیب زمینه را برای افزایش کارایی و سود دهی فراهم می آورد.
افزایش تخصص فروشندگان: استفاده از تجارت الکترونیکی سبب افزایش تخصص که در دنیای فیزیکی با محدودیت در آن مواجه هستیم، خواهد شد. به عنوان مثال یک فروشگاه ارائه کننده ابزارهای تخصصی که در دنیای واقعی با تعداد محدودی مشتری مواجه است، در فضای سایبری مورد بازدید و توجه میلیون ها بازدید کننده و علاقه مند احتمالی قرار خواهد گرفت، بنابراین ضمن توسعه بازار با توسعه امکان گسترش فضاهای تخصصی مواجه خواهیم بود.
سرعت دسترسی به بازار: استفاده از تجارت الکترونیکی فاصله زمانی بین خلق یک ایده و طرح با تجاری سازی آن را از طریق افزایش ارتباطات و زمینه های همکاری به شدت کاهش می دهد.
کاهش هزینه های ارتباط: با استفاده از شبکه جهانی اینترنت در تجارت الکترونیکی هزینه ارتباط نسبت به کاربرد شبکه اختصاصی به شدت کاهش می یابد.
کارایی در تامین و تدارک: به کارگیری تجارت الکترونیکی امکان افزایش کارایی در خریدهای الکترونیکی را از طریق کاهش هزینه های تدارکات تا حدود 80درصد یا بیشتر و کاهش قیمت های خرید بین 5تا 15 درصد و کاهش زمان کار تا حدود 50درصد و بیشتر را فراهم می آورد.
بهبود ارتباط با مشتری: تجارت الکترونیکی شرکتها و موسسات و بنگاهها را قادر می  سازد تا حتی در صورت وجود واسطه، ارتباط متقابل با مشتری افزایش یابد.این افزایش ارتباط از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری موجب افزایش اعتماد مشتریان به کالاها و خدمات شرکت می شود.
اطلاعات به روز بنگاه ها: با استفاده از محیط وب و در فضای سایبر، اطلاعات شرکت ها در زمینه فن آوری، مواد اولیه، فرایند تولید، قیمت ها و ...به صورت روزآمد نگه داشته شده و بدین ترتیب امکان تصمیم گیری صحیح میسر می گردد.
سایر مزایا و منافع: علاوه بر منافع مذکور، به کارگیری تجارت الکترونیکی دارای منافع دیگری شامل افزایش خدمات مشتری، بهبود و افزایش کارایی و بازدهی، افزایش دسترسی به اطلاعات، تسهیل در یافتن شرکای تجاری جدی، ساده سازی فرایندها،کاهش هزینه های حمل و نقل، افزایش انعطاف پذیری تجاری و کاهش کاغذ بازی خواهد بود (Turban,2010).

منافع تجارت الکترونیک برای مشتریان یا مصرف کنندگان
امکان حضور در همه جا و همه وقت: به کارگیری تجارت الکترونیکی این امکان را برای مصرف کننده فراهم می کند تا در تمامی ساعات روز بتواند خریدهای خود را از هر مکانی انجام دهد. لذا در این حالت محدودیت زمان و مکان از میان برداشته می شود.
دسترسی به کالا و خدمات بیشتر: تجارت الکترونیکی حوزه و قدرت انتخاب مصرف کننده را افزایش داده تا ضمن شناخت فروشندگان بیشتر و به تبع آن کالاها و خدمات متنوع تری آشنا شده و انتخاب خود را بهینه نمایند.
دسترسی به کالا و خدمات ارزان تر: با نگرش به اینکه تجارت الکترونیکی امکان مقایسه را برای مصرف کننده به صورت بر خط و در لحظه فراهم می نماید، لذا آنها می توانند کالا و خدمات مورد نظر خود را با قیمت مناسب تر و کیفیت بهتر تهیه نمایند.
امکان تحویل به موقع: در این حالت مصرف کنندگان قادر خواهند بود تا در هر لحظه به این کالاها دسترسی یافته و آن را به محض خریداری، تحویل بگیرند. ضمن آنکه تحویل سایر کالاها نیز در مدت زمان کمتری امکان پذیر می شود.
امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر: مصرف کنندگان در هر لحظه قادر خواهند بود به حجم عظیمی از اطلاعات کلی و جزئی در مورد کالاها و خدمات مورد نظرشان دسترسی داشته و با دریافت این اطلاعات، خرید خود را با کیفیت مطلوب تری انجام دهند.
مشارکت در حراجی ها: تجارت الکترونیکی این امکان را برای مصرف کنندگان فراهم می کند که به صورت مجازی در حراجی ها شرکت کرده و در برخی مواقع حتی بتوانند کالا را با سایر مصرف-کنندگان تهاتر نمایند.
ایجاد جوامع الکترونیکی: با استفاده از تجارت الکترونیکی امکان ارتباط بین مصرف کنندگان جهت تبادل عقاید و ایده های خود فراهم می گردد (صفی زاده،1385).

منافع تجارت الکترونیکی برای جامعه
کاهش تردد: به کارگیری تجارت الکترونیکی در جامعه این امکان را فراهم می آورد تا افراد در محل سکونت خود مشغول به کار شده و لذا حجم تردد جهت انجام امور تجاری و خرید کاهش یافته و به طبع آن از حجم ترافیک کاسته شده و آلودگی محیط زیست و هوا نیز کاهش می بابد.
افزایش استاندارد زندگی: با توجه به اینکه در محیط تجارت الکترونیکی امکان خرید ارزان تر کالا و خدمات ممکن می شود، مصرف کنندگان می توانند کالا و خدمات بیشتری را مصرف کرده و بدین ترتیب سطح زندگی مردم ارتقا می یابد.

 

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    27% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 14,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما