محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 3


مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 3

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 3 در 30 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

ارزیابی عملکرد

تعاریف

تعاریف عملکرد

به نظر کهلر " عملکرد " اصطلاح عمومی است آن در مورد هدایت فعالیت های یک سازمان در طی یک دوره زمان یا دوره بکار برده می شود که اغلب با توجه به هزینه های گذشته و یا پیش بینی شده، کارایی، مسئولیت پذیری یا حساب دهی مدیریت، یا شبیه آن می باشد . به گفته روبرت آلبانس[1] کلمه " عملکرد " در مورد تلاش در جهت دستیابی به اهداف به نحو کارا بکار برده می شود. دستیابی به اهداف متضمن استفاده از منابع انسانی، مالی و طبیعی می باشد[8].

تعریف ارزیابی

کلمه " ارزیابی " به معنی رویدادی سیستماتیک جهت ترسیم " نتایج " تعریف می شود[7].

تعریف ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد فرآیند ارزیابی کارایی و اثر بخشی فعالیت های مختلفی که یک موسسه انجام داده، می باشد. به گفته اریک هل فرت[2] " اندازه گیری عملکرد یک موسسه بسیار پیچیده و مشکل می باشد و پیچیدگی آن به این دلیل است که سرو کار او با امور به کارگیری سرمایه به نحو اثر بخش، کارایی و سودآوری عملیات، ارج نهادن و اطمینان دادن نسبت به انواع ادعاهایی که نسبت به موسسه وجود دارد، است " [9].

روش های ارزیابی عملکرد

مدیران اجرایی، مسئولیت اجرای طرحها و برنامه های سازمان را به عهده دارند آنها باید در راستای دستیابی به هدف های سازمانی و کسب رضایت مشتریان فعالیت های مختلفی را انجام دهند که نشان دهنده عملکرد آنها می باشد در این زمینه ارزیابی عملکرد آنها اهمیت دارد. عملکرد هر وسیله، فرد یا موسسه را از جهات متفاوتی می توان ارزیابی نمود: [19]

الف) از آنجا که عملکرد براساس یک چارچوب از پیش تعیین شده ای انجام می گیرد. بررسی عملکرد واقعی و تعیین انحراف از این چارچوب نوعی ارزیابی را که بیانگر میزان رعایت روش می باشد را به نام معیار " سودمندی " یا " مفید بودن " عملکرد می نامند را نشان می دهد و به سادگی در قالب این سوال بیان می شود که: " آیا کار به درستی انجام پذیرفته است ".

ب) در تحقق هر عملکردی، منابع، تجهیزات و امکاناتی مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه آن ایجاد کالا یا خدمت است. هنگامی که نگرش سیستمی به امکانات مورد استفاده، عملکرد و نهایتاً بازده حاصله داشته باشیم و عملکرد را یک فرآیند بدانیم که داده ها را به ستاده ها تبدیل می نماید تصویر کلی بصورت زیر حاصل می گردد.

نمودار شماره 2-10- نگرش سیستمی عملکرد

 

در این دیدگاه معیار سودمندی بیانگر ارزیابی فرآیند یا عملکرد است که در اینجا مورد ارزیابی مستقیم قرار نمی گیرد. بلکه با تدوین معیار کارایی فنی بطور غیر مستقیم ارزیابی می شود.

ج) تولید هر محصول یا خدمتی در راستای نیل به هدف یا اهداف از پیش تعیین شده عالی تری است که درجه نیل به آنها، موثر واقع گردیدن، یا " اثر بخشی " عملکرد، مبنای دیگری جهت ارزیابی عملکرد را شکل می دهد.

اهمیت و سودمندی ارزیابی عملکرد

در جوامع امروزی همه افراد و موسسات به گونه ای با موسسات و سازمانها در ارتباط هستند این افراد و موسسات شامل مدیران و سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، کارکنان، دولت، جامعه و سایرین می باشند. اگر چه هر یک از این افراد و موسسات از دیدگاه و منظر خود به موسسه توجه می کنند ولی همه آنها در مورد کلیت انجام ارزیابی عملکرد اتفاق نظر دارند[9].

مبنای ارزیابی عملکرد :

عنوان " ارزیابی عملکرد " در ارتباط با موارد و مباحث گسترده ای می باشد. اما دیدگاه غالب و عمومی مدیریت کارای منابع شرکت می باشد. رسیدگی دقیق و تحلیل درست صورت های مالی می تواند معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت قرار گیرید. معمولاً صورت های مالی از قبیل " ترازنامه " و " صورت سود و زیان " این ماموریت را انجام می دهند[9].

فرآیند ارزیابی عملکرد از طریق صورت های مالی می تواند به شرح زیر خلاصه و طبقه بندی شود.

ابتدا داده های مربوط به ارزیابی عملکرد از صورت های مالی استخراج می شود.

ارقام پولی را به میلیون و یا هزار ریال تبدیل، تا فرآیند ارزیابی ساده تر شود.

رابطه معناداری بین ارقام صورت سود و زیان و ترازنامه (مثل نسبت های مالی یا روند) پیدا می کنند.

شاخص های معتبری جهت مقایسه جمع آوری، تا ابزار مناسبی جهت ارزیابی عملکرد باشد (متوسط صنعت).در نهایت گزارش ارزیابی عملکرد در یک شکل مناسبی که در آن نام شرکت و صنعت مربوط مشخص می باشد[9].

 

تکنیک های ارزیابی عملکرد

ابزارها و یا تکنیک های تحلیلی که در زیر آمده است عمدتاً برای اندازه گیری عملکرد یک موسسه یا صنعت به عنوان یک مجموعه کامل و مستقل بکار برده می شود. هدف اصلی از هر روش یا تکنیک تحلیلی، ساده سازی یا کاهش داده های تحت بررسی جهت قابل فهم نمودن وضعیت می باشد. تکنیک های مهمی که در ارزیابی عملکرد بکار می روند عبارتند از:

1) تحلیل نسبت ها 2) تحلیل صورتهای مالی مقایسه ای

3) تحلیل روند 4) تحلیل صورتهای مالی هم اندازه (عمودی)

5) سایر تحلیلها

اهداف ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد حاوی بکارگیری ابزارها و تکنیک های تحلیلی در مورد صورت های مالی و سایر داده های مربوط جهت بدست آوردن اطلاعات مفید می باشد. تأکید ارزیابی عملکرد روی روابط و روندها می باشد. اطلاعاتی که بدست می آید در ارزیابی عملکرد گذشته و وضعیت مالی کنونی مفید است زیرا آنها نتیجه و ماحصل تصمیمات گذشته هستند. اطلاعات باید برای پیش بینی مفید باشند زیرا آنها می تواند بر تصمیماتی که استفاده کنندگان از صورت های مالی اتخاذ می کنند اثر مستقیمی داشته باشد.

معمولاً در ارزیابی عملکرد مقاصد زیر دنبال می شود: [4]

- چه میزانی از وظایفی که توسط هیات مدیره (مدیران ارشد) ارجاع شده، انجام گرفته است.

- علل انحراف از استانداردها (معیارهای عملکرد) شناسایی شود.

- برای اصلاح مواردی که خارج از کنترل می باشد چه اقداماتی پیشنهاد شود.

- تشویق و ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد.

- برای مقایسه عملکرد قسمتهای مختلف یک موسسه، مبنای مناسبی تعیین شود.

بنابراین برای ارزیابی عملکرد ابتدا باید اهداف مشخص شده و آنگاه ضمن تعریف هدفها و برنامه ها، استانداردهای عملکرد یک موسسه اندازه گیری شود.

الف) هدفها – هدف های عمومی موسسه غالباً بصورتاصول سیاست موسسه در موضوعات کلی از قبیل سودآوری، سود سهام، بازاریابی، قیمت گذاری، روابط کارکنان و استفاده موثر از مجموع سرمایه بکار رفته بیان می شود.

- در سطوح عملیاتی پائین هدفها محدودتر است. مثل تهیه بموقع گزارشات.

ب) برنامه ها – انتخاب یک راه از میان راههای مختلف برای دستیابی به اهداف را برنامه می گویند.

- برنامه ها دارای انواع مختلفند، مثلاً برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت، برنامه های واحد و برنامه های جاری، برنامه سود و ...

- یک برنامه جامع ممکن است متکی به چند برنامه جزء باشد مثل برنامه، بودجه، مواد خام، کار مستقیم، سربار ساخت و ...

- تجدید نظر در برنامه ها و برقرار نمودن سیستم موثری جهت گزارش انحراف از برنامه از جمله وظایف برنامه ریزان(حسابداران و مدیران) می باشد.

ج) استاندارد عملکرد – استانداردهای عملکرد شاخص هایی برای اندازه گیری کفایت فعالیت ها بوده و مبنایی برای مقایسه کارکرد واقعی با کارکرد برنامه ای فراهم می سازد.

مروری بر پیشینه تحقیق

تحقیقات خارجی

درباره مفهوم، ماهیت، اجزای تشکیل­دهنده، روش­ها و شاخص­های سنجش و گزارشگری سرمایه فکری و اثرات آن بر برتری عملکرد شرکت­ها و سازمان­ها مقالات متعددی نگاشته شده است. [18]،[27]

زمینه اصلی سرمایه فکری که بعنوان چارچوبی برای تجزیه و تحلیل دارایی­های ناملموس در یک سازمان مطرح شد، بوسیله راس[14] صورت گرفت و جزئیات بیشتر تئوریکی آن بوسیله چاتکل [11]، [39]مطرح شد که این رویکرد به طور موازی با مطالعات تجربی که توسط آمیت و شومیکر انجام گرفت، توسعه داده شد. بسیاری از شاخص­هایی که مطرح شده است، بوسیله مطالعات تجربی که توسط ادوینسون و لیف که مدیر سرمایه فکری اسکاندیا می باشند، انجام شده است[35].

 

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

 


مبلغ واقعی 20,000 تومان    38% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 12,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما