محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مفاهیم خود نظم بخشی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مفاهیم خود نظم بخشی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مفاهیم خود نظم بخشی در 59 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

خودنظم بخشی رفتار

طبق نظر بندورا اگر اعمال تنها بوسیله پاداش و تنبیه بیرونی تعیین می شدند، مردم شبیه بادبادک عمل می کردند و هر لحظه تغییر جهت می دادند تا خود را به عواملی که بر آنها تأثیر می گذارد وفق دهند. با مردم غیر اصولی رفتار به دور از اخلاق و با مردم درستکار رفتار شرافتمندانه داشتند. حال اگر تقویت کننده بیرونی و درونی رفتار را کنترل نمی کنند پس چه چیزی آن را کنترل می کند؟ پاسخ بندورا این است که رفتار آدمی رفتار خود نظم داده شده است. انسان از تجربه مستقیم و غیر مستقیم معیارهای عملکرد را می آموزد سپس آن معیارها پایه ای می شوند برای ارزیابی های فرد. اگر عملکرد فرد در موقعیت ها با معیارهای او هماهنگ بود مثبت ارزیابی می شوند و اگر هماهنگ نبود منفی ارزیابی می شود. از نظر بندورا تقویت درونی حاصل از ارزشیابی شخصی از تقویت بیرونی نیرومندتر است (هرگنهان ، 2009).
یادگیری خود تنظیمی یک چشم انداز مهم در پژوهش های اخیر روان شناسی تربیتی است (آکسان ، 2009). این رویکرد از سال 1980، مطرح شد و به واسطه اهمیتی که در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد شهرت فزآینده ای پیدا کرده است (ریان و پینتریج ، 1997؛ نقل از احمدی پور، 1387). یادگیری خود تنظیمی یک فرآیند فعال و خود رهنمون است که دانش آموزان، شناخت، انگیزش، نتایج، رفتار و محیط خود را در جهت پیشبرد اهدافشان کنترل و تنظیم می کنند (گوداس و همکاران ، 2010).
زیمرمن5 یادگیری خود تنظيم را نوعي از يادگيري كه در آن افراد تلاش هاي خود را براي فراگيري دانش و مهارت بدون تكيه به معلم و ديگران، شخصاً شروع كرده و جهت مي بخشد تعريف مي كند به عبارت ديگر در اين يادگيري افراد مهارت هايي براي طراحي، كنترل و هدايت فرآيند يادگيري خود دارند و تمايل دارند ياد بگيرند و قادرند کل فرآیند یادگیری را ارزیابی کنند ( فرمهینی فراهانی و همکاران، 1387). تلاش هاي فعالانه اي كه افراد به طور فراشناختي، انگيزشي و رفتاري در فعاليت هاي يادگيري از خود نشان مي دهند (زیمرمن،2002).
نظریه يادگيري خودتنظيمي يكي از نظريه هايي است كه محققان و شناسانِ تربيتي در قالب آن به مطالعه مي پردازند. براساس نظريه يادگيري خود تنظيمي، مؤلفه هاي شناخت، انگيزش و كنش وري تحصيلي به صورت يك مجموعه درهم تنيده و مربوط به هم در نظرگرفته مي شوند (شيرازي تهراني، ۱۳۸۱). بنابراين، استفاده از راهبردهاي يادگيري خود  تنظيمي، از جمله عوامل تعيين كننده در موفقيت تحصيلي محسوب مي شود و با بررسي آن مي توان عملكرد تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني نمود. پيش بيني عملكرد تحصيلي، يكي از موضوع هاي محوري مورد علاقه روان شناسي تربيتي است ( فارنهام و همکاران، ۲۰۰۳؛ نقل از بوساتو و همكاران، ۲۰۰۰). خود تنظیمی تعیین اهداف، تکمیل برنامه ای در جهت دستیابی به آن اهداف، تعهد نسبت به انجام آن برنامه، اجرای فعال برنامه و اقدامات دیگری که در جهت باز خورد و اصلاح یا تعیین جهت انجام می شود (بندورا، 1986،1997 ؛ نقل از آسچ ، 2005). به بیان دیگر افراد هم¬پای اجتماعی شدن خود، اتکای کمتری به پاداش ها و تنبیه های بیرونی پیدا کرده و عمدتاً رفتارشان را خود، تنظیم می کنند (کرین ، 2006).
مطالعه سوابق و تحقیقات نشان می دهد که پیرامون خودتنظیمی تحصیلی پرسشنامه اندکی وجود دارد. مطالعه دوگان وآندرد (2011) نشان داد که پرسشنامه خودتنظیمی از شش عامل انگیزش بیرونی، انگیزش درونی، فراشناخت، کنترل و ارتباط شخصی، خود اثربخشی تشکیل شده است. در بررسی دیگری مگنو (2011) به این نتیجه رسید که پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی دارای هفت عامل می باشد شامل حافظه، هدف گزینی، خودارزیابی، جستجوی کمک، ساختار محیطی، مسئولیت یادگیری باشد و برنامه ریزی و سازماندهی می باشد.

انواع خود نظم بخشی

زيمرمن و مارتينز در سال 2002 بين چند نوع خود تنظيمي در حيطه تحصيلي تفاوت قائل شده اند كه اين انواع خود تنظيمي براساس ميزان دروني شدن آنها تقسيم بندي شده است.
نظم دهي بيروني
در پايين ترين سطح پيوستار دروني سازي قرار دارد. در اين حالت، شخص منحصراً بر اساس وقايع بيروني مورد انتظار دست به انجام عملي مي زند يا از انجام يك رفتار باز داري مي كند .
نظم دهي درون فكني شده
ميزان زيادي از دروني سازي به وسيله نظم دهي درون فكني شده تبيين مي شود. در اين سطح، شخص خود را با تأييد خود يا عدم تأييد خود، نظم مي بخشد .دانش آموز درون فكني كرده تكليف خود را انجام خواهد داد و در صورت عدم انجام آن احساس گناه خواهد كرد. آلبرت بندورا در بررسي يادگير ي خود تنظيمي، دانش¬آموزان را به عنوان شركت كننده هاي فعال از نظر فراشناختي، انگيزش و رفتاري در فرايند يادگيري مي داند. از نظر فراشناختي فراگيران خود تنظيم افرادي هستند كه روحيه طراحي سازماندهي، خود آموزي و خود ارزيابي دارند. از نظر انگيزشي فراگيران خود تنظيم در تمام مراحل مختلف يادگير ي خود را افرادي لايق، خود كار آمد و مستقل مي يابند. از نظر رفتاري فراگيران خود تنظيم، محيط هايي را انتخاب مي كنند كه يادگيري را افزايش دهد. در اين راستا متغيرهاي عاطفي مثل مفهوم خود و منبع كنترل با يادگيري خود تنظيم نقش مهمي ايفا مي كنند .اصطلاح خود نظم دهي در يادگيري از سال 1980 معمول شده است. تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام گرفته است به تعامل راهبردهاي شناختي ، فراشناختي و انگيزشي در يك ساختار منطقي تأكيد كرده اند همچنين استنباط مي شود اصطلاح يادگيري خود نظم داده شده داراي بار « خود ارزشي » است به اين دليل كه در اين نوع رفتار ابزار و واسطه اي است ميان افراد و راهبردهاي يادگيري آنها از يك سو و اهداف آنها از سوي ديگر. مثلاً ادراك فرد از توانايي هاي خود و ادراك فرد از سطح دشواري تكليف سرانجام بر چگونگي كيفيت يادگيري او تأثير مي گذارد (زیمرمن و مارتینز ، 2002؛ نقل از فرمهینی فراهانی و همکاران، 1387).

ویژگی های یادگیرنده خودنظم بخش
زيمرمن معتقد است که فراگيران خودگردان، اهداف مشخصي براي خود در نظر مي گيرند و براي دستيابي به آنها راهبردهايي را به کار مي برند. اين يادگيرندگان، خود شروع به يادگيري مي کنند، بر پيشرفت خود نظارت دارند و آن را ارزيابي مي کنند. انگيزش دروني و خود انگيختگي در عمل از ديگر ويژگي هاي يادگيرندگان خود گردان است. به عبارت ديگر، آنان علاوه بر استفاده از راهبرهاي شناختي و فراشناختي در يادگيري و ارزيابي نتايج نيز برانگيخته هستند. يادگيرنده هاي خودتنظيم، راهكارهاي شناختي مناسب را به كار مي گيرند و از نظر تحصيلي، انگيزه لازم را دارند. فراگيراني كه در يادگيري خود تنظيم فعالند از راهكارهاي شناختي يادگيري از قبيل تكرار منظم، بسط و سازماندهي استفاده مي نمايند. يادگيرنده هاي خود تنظيم در برنامه ريزي و سازماندهي يادگيري، مديريت زمان و برنامه ريزي زماني، هدف گذاري، كنترل خود و خود ارزيابي نسبت به ديگران برتري دارند (اشنايدر و همکاران، 1989؛ نقل از غلامي،1382). نشانه هاي يادگيرنده خود تنظيم عبارت است از هدفمند بودن، مديريت زمان، تمرين معنادار و جهت دار، كاربرد مناسب راهبردهاي شناختي و فراشناختي و احساس خودكارآمدي (زيمرمن، 1994، زيمرمن و باس، 1995 ؛ نقل از اميني، 1382). يادگيرندگان خودگردان، تکليف هاي خود را طراحي و بررسي مي کنند. از فرايند هاي تفکر خود، آگاهي دارند و از راهبردهاي شناختي براي کسب اهداف شان بهره مي جويند. يادگيرندگان خود تنظيم، اهدافي براي يك تكليف ويژه بر مي گزينند و از راهبردهاي مناسبي براي كسب اين اهداف استفاده مي كنند، آنها پيشرفت خودشان را نظارت و كنترل مي كنند و راهبردهاي يادگيري خودشان را تا حدي كه لازم باشد، تنظيم مي نمايند. به طور خلاصه، يادگيرندگان خود تنظيم، فعالانه جنبه هاي مهم شناخت و رفتار و محيط را براي كسب اهداف يادگيري خودشان، كنترل مي كنند (کديور، 1388).
به طور كلي، بررسي ها، ويژگي هايي را به شرح زير براي يادگيرندگان خود گردان مشخص كرده اند ( زيمرمن، 1998 ، 2000، 2001 ، 2002 ؛ وينا ، 1995، كرنو ، 2001؛ نقل از مونتالو ، 2003).
1) يادگيرندگان خودگردان راهبردهاي با شناختي (تكرار، بسط و سازماندهي) آشنا هستند و مي دانند چگونه آنها را به كار گيرند.
2) يادگيرندگان خودگردان، چگونگي برنامه ريزي، كنترل و جهت دهي فرآيندهاي ذهني خود را براي كسب اهداف شخصي مي دانند (فراشناخت).
3) يادگيرندگان خودگردان مجموعه اي از باورهاي انگيزشي و احساسات سازگار و مناسب از قبيل حس بالاي خودكارآمدي تحصيلي، اتخاذ اهداف دانش يادگيري و احساسات مثبت نسبت به تكاليف را نشان مي دهند ( خوشحالي، رضايتمندي و اشتياق ).
4) آنها زمان و تلاش هاي خود را به منظور كار بر روي تكليف، برنامه ريزي و كنترل مي كنند و مي دانند که چگونه يك محيط يادگيري مطلوب بسازند (مانند يافتن يك مكان مناسب براي مطالعه، كمك خواستن از معلمان و همكلاسان خود).
5) آنها تا جايي كه بافت كلاسي اجازه دهد، تلاش هاي بيشتري براي شركت در كنترل و تنظيم وظايف تحصيلي، جو و ساختار كلاسي (از جمله اين كه فرد چگونه ارزيابي بشود، تكاليف مورد نياز، برنامه ريزي وظايف كلاسي، سازماندهي تيم هاي كلاسي ) از خود نشان مي دهند.

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    28% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 14,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما