مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبكه اجتماعي در 59 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش
شبكه اجتماعي[1]
رسانههای اجتماعی بنا بر يک تعريف، رسانههايی برای برقراری تعامل اجتماعی مبتنی بر وب هستند و راهی ارزان و قابل دسترس برای انتشار اطلاعات از سوی عموم کاربران. اين تعريف عام، بسياری از وبسايتهای با کارکرد ارتباطی را در زمرهي رسانههاي اجتماعی قرار داده است؛ فرومهای اينترنتی، وبلاگها، شبکههای اجتماعی، ويكيها و پادکست از اين قبيل هستند. اما يكي از پرکاربرترين انواع رسانههای اجتماعی را شبکههای اجتماعی تشکيل میدهند.
" از سال 1979 اولين فضای شبکهای را تام تراسکات و جيم اليس از دانشگاه داک ايجاد كردند." (کاپلان و هنلين[2]،2010: 60). البته شبکهای که آنها ايجاد کردند با مفهومی که ما امروزه از رسانهي اجتماعی درک میکنيم تفاوتهايی عمده دارد. رسانهي اجتماعی در نزديكي هزارهي جديد پا به عرصه وجود گذاشت (کاپلان و هنلين ،2010). نويسندگان اين شبکهي اجتماعی اوليه به صورت آنلاين اقدام به نوشتن مطالب خود در آن میکردند. اين دفتر خاطرات گروهي را تشکيل میداد. اصطلاح "وبلاگ" اولين بار در همان زمان و به صورت مختصرشده يعنی "بلاگ"، يک سال بعدتر استفاده شد، زماني كه يک بلاگر به شوخی اسم "وبلاگ را" به "وی بلاگ[3]" تغيير داد. افزايش دسترسی به اينترنت پرسرعت محبوبيت اين مفهوم را در جهت ايجاد سايتهای شبکهي اجتماعی همچون مای اسپيس (2003) و فيس بوک (2004) اضافه کرد. اين رشد قدم به قدم اصطلاح رسانهي اجتماعی را ابداع کرد و آن را به برجستگی امروزياش رساند." (کاپلان و هنلين، 2010: 60).
"آندرياس کاپلان" دكتراي مديريت بازرگاني از انگلستان و "مايكل هنلين" داراي دكتراي علم مديريت از انگلستان به عنوان متخصصين بازاريابي و رسانههاي اجتماعي، برای ارائهي تعريفی از رسانهي اجتماعی سعی میکنند عمدهترين مفاهيم مشابه آن را شرح داده و نکات تمايز آنها را برجسته كنند. دو مفهومی که تا حدودی مشابه مفهوم رسانههای اجتماعياند، مفاهيم وب2[4] و محتوای عمومیشده کاربری (يو. جی. سی)[5] هستند. وب 2 اصطلاحی است که اولين بار در سال 2004 استفاده شد تا راه جديدی برای انتشار محتوا و کاربردهای کوتاه از سوی اشخاص باشد. اين محتوا با همكاري و به روشی مشارکتی به طور مستمر به وسيله همهي کاربران تغيير میيابد. محتوای عمومیشده کاربری نيز اصطلاحی است که در 2005 عموميت يافت و به طور معمول برای توصيفكردن اشکال مختلف محتوای رسانهای به کار میرود که به طور عمومی قابل دسترس باشد و به وسيله کاربران نهايی توليد شده باشد. محتواهای عمومیشده کاربری بايد سه نياز اساسی را برآورده کند: 1. بايد روی وبسايت مورد دسترس عموم يا روی سايت شبکههای اجتماعی قابل دسترس گروه منتخب مردم منتشر شود، 2. بايد حجم خاصی از تلاشهای ايجادکننده را نشان دهد؛ 3. در نهايت بايد خارج از روزمرگی و تمرينات حرفهای خلق شده باشد (کاپلان و هنلين،2010: 61). کاپلان و هنلين با توضيح اين دو مفهوم مشابه و با استفاده از آنها اظهار میکنند که رسانه اجتماعی يک گروه از کاربردهای مبتنی بر وب است که بر پايههای تکنولوژيكي و ايدئولوژيكي وب 2 ساخته شده و خلق و تبادل محتوای عمومیشده کاربران را فراهم میکند (کاپلان و هنلين ،2010: 70).
کاپلان و هنلين يک طرح برای طبقهبندی انواع رسانههای اجتماعی براساس تئوری حضور اجتماعی، ثروت رسانهای، بيان خود و افشاي خود ارائه کردهاند که بر اساس آن شش نوع متفاوت از رسانه اجتماعی يعنی پروژههاي مبتنی بر همکاری، وبلاگها و ميکروبلاگها، جماعتهای محتوايی، سايتهای شبکه اجتماعی، جهان بازی مجازی و جماعتهای مجازی قابل شناسايی است (ويكي پديا, 1390).
شبکههای اجتماعی مجازی تنها ابزارهای تکنولوژيكي جديدی نيستند که امکانات جالب توجهی را در اختيار کاربران اينترنتی قرار داده باشند. شبکههای اجتماعی را فراتر از گونهای وبسايت میتوان بهعنوان رسانههای جديدی در نظر گرفت که در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سياسی تغييراتی ايجاد کردهاند. چالشهايی که شبکههای اجتماعی در سالهای اخير با آنها مواجه بودهاند، حوزههايی فراتر از فضای مجازی را تحت تأثير قرار داده است. شبکههای اجتماعی از سويی به عنوان يكي از گونههای رسانههای اجتماعی، امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اينترنتی فراهم کردهاند و در افزايش مشارکت شهروندان در برخی فرايندها مؤثر بودهاند؛ از سويی اين شبکهها با آسيبهای گستردهای در حوزههايی از قبيل حريم خصوصی، کپیرايت، اعتياد مجازی، سوء استفاده از کودکان، دزدی اطلاعات و هويت و مواردی اينچنينی مواجه بودهاند. اين شبکهها همچنين عرصهي ارتباطات سياسی را نيز متحول کردهاند. رويدادهای سياسی سالهای اخير از انتخاب باراک اوباما به رياستجمهوری امريکا گرفته تا... همگی متأثر از فعاليتهای کاربران شبکههای اجتماعی بودند. در حوزهي ارتباطات بينالملل نيز شبکههای اجتماعی محل توجه هستند و برخی کشورهای شرقی مانند چين و روسيه که دغدغهي حفظ فرهنگ ملی برايشان اهميت دارد با تقويت شبکههای اجتماعی بومی تلاش کردهاند کاربرانشان را از شبکههای اجتماعی بينالمللی که در مالكيت شرکتهای امريكايي هستند، دور کنند. شبکههای اجتماعی همچنين بر شکلهای سرمايه اجتماعی و اقتصادی و نحوهي تبديل آنها به يکديگر نيز مؤثر بودهاند و عرصهی اقتصاد را نيز بينصيب نگذاشتهاند (جعفري، 1389: 60)
حميدرضا ضيائیپرور، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در مقالهاي كه در نشست "شبكههای اجتماعی، فرصتها و تهديدها" با عنوان "۳۰ ويژگی شبكههای اجتماعی" در سال 89 ارائه كرد؛ اين 30 ويژگي را به شرح زير برشمرد:
فیسبوک
با شروع سپتامبر 2005، فيسبوک در ميان دانشآموزان دبيرستانها، حرفهایهای درون شبکههای سازمانی و در نهايت همه، توسعهي همگاني يافت. باز کردن عضويت به اين معنی نبود که کاربران جديد میتوانستند به راحتی به شبکههای بسته دسترسی داشته باشند، با اين حال دسترسی به شبکهي دبيرستان به درخواست عضويت نياز داشت. تنظيم دسترسی به پروفايل و امکان شخصیسازی آن، اضافه کردن کاربردهايی به پروفايل از جمله امکانات فيسبوک است.
کاربران فيسبوک به طور ميانگين مسنتر از ساير شبکههای اجتماعی هستند. کاربران اين شبکهاجتماعی، 40% متأهل، 80% سفيدپوستو 6% بازنشسته هستند و در اين زمينهها از ساير شبکههای اجتماعی آمار بالاتری دارند. کاربران فيسبوک از نظر بيشترين ميانگين درآمد ساليانه با 61 هزار دلار در ردهي دوم قرار میگيرند. فيسبوکیها به طور ميانگين هر کدام با 121نفر در صفحاتشان بهعنوان دوست در تماس هستند. برای فيسبوکیها علاقهي مشترک عمدهای ديده نمیشود و حوزهي علايق کاربران اين سايت بسيار متنوع است. دليل اين پراکندگی علايق، تعداد بسيار زياد کاربران اين شبکه اجتماعی با ويژگیهای متفاوت است که بيشترين تعداد در بين سايتهای مشابه است. کاربران فيسبوک همچنين نسبت به اين سايت بسيار وفادار هستند (گلزردي, 1388).
آمارها نشان ميدهد به دليل افزايش استقبال از اين شبكه اجتماعي، در برزيل و هند نيز تعداد كاربران اين شبكه اجتماعي افزايش تصاعدي يافته است. كشورهايي همچون برزيل، مكزيك، اندوزي، آرژانتين و فيليپين قسمت اعظم كاربران فيسبوك را به خود اختصاص دادهاند؛ نيمي از مردم آمريكا يعني 149 ميليون نفر عضو فيسبوك هستند و اندونزي نيز با 37 ميليون كاربر در ردهي دوم بيشترين كاربر فيسبوك قرار دارد.
بر اساس آمار، سه چهارم از كودكان اروپا در شبكههاي اجتماعي عضو هستند و اين در حالي است كه يك نفر از پنج نفر كه داراي سن زير 13 سال است، كه اين موضوع محدوديتهاي سني فيسبوك را نقض كرده است. نظرسنجي جديدي كه از سوي كميسيون اروپا انجام شده نشان ميدهد كه 77 درصد از كودكان 13 تا 16 ساله و 38 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله در اروپا در شبكههاي اجتماعي عضو هستند. نتيجه اين نظرسنجيها نشان ميدهد كه يك چهارم از آنها پروفايل خود را در معرض ديد عموم قرار دادهاند، بدين معنا كه هر فردي ميتواند به اطلاعات آنها دسترسي داشته باشد كه همين امر آنها را در خطر سوء استفاده از سوي برخي افراد قرار داده است. يكي از مقامات كميسيون اروپا كه مسؤول امور اينترنتي در اين كميسيون است، از شركتهاي شبكههاي اجتماعي خواست تا پروفايل كودكان را تنها در دسترس افراد تأييد شده قرار دهند و اين پروفايلها را در موتورهاي جستوجوگر ناپديد كنند. اما موضوع قابل توجه اين است كه تعداد پروفايلهاي نوجوانان 13 تا 16 ساله در شبكههاي اجتماعي در غرب اروپا بسيار زياد است، به طور مثال هلند با 70 درصد داراي بيشترين كودك زير 13 سال عضو در يك شبكه اجتماعي است و فرانسه با 25 درصد در انتهاي جدول قرار دارد. اين نظرسنجي همچنين نشان ميدهد كه فيسبوك محبوبترين شبكه اجتماعي در 17 كشور از 25 كشور اروپايي است و 57 درصد از افراد 9 تا 16 ساله عضو اين شبكه اجتماعي هستند. با وجود محدوديتهاي سني، 20 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله كه تحت نظرسنجي قرار گرفتند، اظهار كردند داراي يك اشتراك فيسبوك هستند. اما مقامات اين شبكهي بزرگ اجتماعي مدعي شدند از راهكارهاي جديد امنيتي براي افزايش سطح امنيت كاربران استفاده كردهاند. (مشرقنيوز, 1390)
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
مبلغ واقعی 20,000 تومان 33% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 13,400 تومان
برچسب های مهم
دانلود پاورپوینت پزشکی ( بیوشیمی بارداری biochemistry of pregnancy ) (۳۴ اسلاید انگلیسی و فارسی) پروتئينهاي اختصاصي بارداري متعددي وجود دارد كه همگي از تروفوبلاستها نشئت ميگيرند كه رايجترين آنها كه مورد اندازهگيري قرار ميگيرد هورمون HCG است. اين هورمون پس از سنتز به ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا