محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری


مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی فضای تجاری در 68 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

طراحی فضای تجاری

تاریخچه مراکز تجاری

مراکز تجاری قلب شهرهای امروزند. این مجموعه ها کاربریهای بسیار متنوعی همچون تجاری، اداری، ورزشی، تفریحی و غیره را در بر میگیرند و هر روز پیچیده تر و وسیع تر می شوند. مراکز تجاری عموما پذیرای قشر مشخصی از اجتماع هستند و این ویژگی، تبدیل آنها را به پاتوق و محل تجمع و زندگی اجتماعی تقویت می کند. اگرچه در مراکز خرید کاربریها و فروشگاه های متنوعی به چشم می خورند، همزیستی و تمرکز فعالیتهای تجاری موجب می شودضوابط مدون یا قواعد عرفی مشخصی بر این شبه اکوسیستم های کوچک حاکم شود. مراکز تجاری بزرگ و پیچیده ی امروزی که سطح زیربنای آنها گاه از صدهزار متر مربع بیشتر است، سیر تحولی طولانی دارند(نادری 1386).

2-2-1- فضاهای تجاری اولیه

اولین اقدامات عملکردی شناخته شده برای خرید و فروش محصولات، بازارهای سرباز یا غرفه های موقتی بودند الگوی رایج در آنها را چه به لحاظ عملکردی و جه لحاظ کالبدی و رفتاری می توان با بازارهای هفتگی امروزی مقایسه کرد(Guedes,1979:111).

2-2-2- فضاهای تجاری در یونان باستان

به طور کلی در منابه مختلف معماری آگورای یونانی به عنوان فضای مسقف و محصور دارای دو عملکرد اصلی معرفی شده است؛ عملکرد «اجتماعی-سیاسی» و «محل بازار شهر». حتی در منابعی معادل محل بازار شهر دیده می شود. ارسطو نسبت به عملکرد تجاری آگورا می گوید:" ...که نه مردم در آن حق دادوستد داشته باشند و نه بزرگان و پیشه وران به آن راه یابند مگر آنکه فرمانروایان ایشان را به آنجا فراخوانند."(فلامکی1385، 72)

به تدریج که یونانیان مراحل متفاوتی از زندگی سیاسی-اجتماعی را تجربه می کنند، آگورا مؤلفه هایی از تحرک اجتماعی و اقتصادی را می پذیرد و از طرفی فضاهای دیگر، در نقاطی دیگر و در رابطه با شالوده اقتصادی و بازرگانی آن بوجود می آیند و برگزاری ارتباط میان شهروندان را از قالب محدوده فضایی آگورا به تنهایی خارج می کنند. چنانچه در آتن شکل گیری بازار قیصر در فرم مرکزی در شرق آگورا در دوره هلنی می بینیم(فلامکی1385، 72).

در شهرهای طراحی شده مثل پرینه، محل آگورا تا حد امکان در مرکز فیزیکی شهر واقع شده بود و نیز گاهی آگورا حد فاصل میان دروازه شهر و آکروپلیس بود که در آتن به وضوح دیده می شود. در شهرهای بندری مثل میلتوس نیز موقعیت مرجح ااقتصادی بندر موجب شکل گیری آگورا در کنار آن می شود(موریس 1384 ، 42).

آگورا توسط ساختمان های شهری احاطه شده بود که این ساختمان ها در طبقخ همکف، مغازه هایی دائمی را در خود جای داده بودند که شکل گیری این الگو مقادن با قرن 5 قبل میلاد است. الگوی سازماندهی فضاهای تجاری در آن زمان بدین طریق بود که مغازه ها بین انبار یا کارگاه و مسیر پیاده مقابل خود قرار داشتند. بین مسیر محلی برای ایستادن خرید و فروشندگان جهت انجام اعمال تجاری بود(Gueduse,1979:112).

2-2-3- فضاهای تجاری در روم باستان

فوروم[1] را رومیان نه در تقابل با یونانیان بلکه در هماهنگی با نظام اداری شهرهای خود و برای جئابگویی به نیازهای خاص زندگی جمعی شان ساختند و همانند یونانیان، هرگز نتوانستند شکلی یکپارچه و قالبی برابر برایش بسازند(فلامکی1384 ، 74). فعالیت های اصلی که در فوروم صورت می گرفت عبارتند از بودند از : برگزاری امور اداری شهروندان، انجام امور تجاری و سیاسی و گاه بخشی از امور مذهبی. فوروم ها در سرزمین های وسیع زیر سلطه رومیان شکل و کاربردی برابری نداشتند. گاه بیشتر به امور تجاری می پرداختند تا جایی که فعالیت های دیگر کاملا فرع بر آنها شمرده می شدند و گاه چندان به تشریفات اداری اختصاص می یافتند که موجودیتشان به یک مجموعخ مونومنتال تبدیل می شد(فلامکی1384 ، 74)).

چنانچه به نظر می رسد فضاهای تجاری در شهر رم، به عنوان نماد تمدن روم، اکثرا مغازه های کوچکی در طبقات همکف اینسولاها بودند اما تمرکز اصلی بازار، پیرامون میادین شهر و بخصوص فوروم تراجان[2] بوده است(موریس 1384، 72).در دوره امپراطوری، ساختمان های شهری و مذهبی جای مغازه ها را در فوروم گرفتند و این اقدام، مغازه ها با از دست دادن موقعیت برتر خود در میدان شهر به جای دیگر از شهر منتقل شدند که به صورت گروهی فضای تقریبا بشکل امروزی بازار را شکل می دادند(Guedes,1927:112).

بازار تراجان بهترین نمونه به لحاظ یک معماری شایان توجه فضاهای تجاری در رم بود که در اوایل قرن دوم بعد از میلاد در مجموعه فوروم تراجان ساخته شد. این مرکز در کانسپت فرمی هود شبیه بازار های امروزیبود. مغازه های شخصی که در ایتالیا با نام تبرنا[3] مشهور است کانتری برای خرید و فروش در جلو و انبار در پشت و گاها در طبقه ی بالای مغازه داشت. مغازه ها با این خصوصیت فضایی تا پایان قرن 17 در سرتاسر اروپا رایج بودند(Guedes,1927:112).

 

2-2-4- فضاهای تجاری در قرون وسطا

به طور کلی امکانات تجارت که علت وجود اصلی شهرهای قرون وسطی محسوب می شود به چند صورت در این شهرها تأمین شده بود و انواع فضای تجاری هم در شهرهای طراحی شده و هم در شهرهای با رشد طبیعی وجود داشت: نخست، فضای باز مختص بازار که معمولا در مرکز شهر یا در نزدیکی آن بود؛ دوم، منطقه تجاری در قسمت عریض تر خیابان اصلی شهر. پاول زوکر از دو نوع فضای تجاری دیگر در شهرهای با رشد طبیعی نام می برد؛ گسترش افقی خیابان اصلی و همچنین میدانی در کنار دروازه شهر.

شکل کلی این میدان در شهرهای از پیش طراحی شده، اساسا فضایی خالی در یک بلوک شبکه شطرنجی است که از چهارسو توسط خیابان هایی احاطه شده است. در قاره اروپا ساختمان های پیرامون فضای بازار، تقریبا هم ارتفاع بوده و طبقه همکف این ساختمان ها بوسیله راهروی مسقفی که بر روی خیابان ها کشیده شده و در تمامی اضلاع میدان تداوم داشت، یکنواخت و هم شکل بود. خیابان تجاری در شهرهای از پیش طراحی شده کمتر به چشم می خورد و در باستیدها اصولا وجود خارجی و نه خیابان های تجاری، هیچ یک از این توصیفات دقیق پیروی نکرده اند. هیچ دو طرفی مشابه نبوده و هر یک خصوصیات فضایی خاص خود را دارا بودند.

در چند نمونه از شهرهای رومی مبدا دیده شده که فضای تجاری در محل فوروم قدیم ایجاد شده است. اما معمولا علت موقعیت فضای تجاری مرکزیت آن در روستایی بود که رشد کرده و به تدریج به شهر تبدیل شده بود. در شهرهایی که به صورت طبیعی در اثر رشد دهکده های پیشین و یا مراکز دادوستد و غیره بوجود آمده اند، از آنجایی که تردد عامل حیاتی رشد شهر محسوب می شود، خیابان اصلی شهر به صورت طبیعی به میدان بازار تبدیل می شود. خیابان تجاری در تمامی کشورهای اروپایی متداول بوده و احتمالا بهترین نمونه های آن در آلمان، اتریش و سوئیس هستند.مکان منطقی دیگر برای توسعه تجارت بالافاصله پس از ورود به شهر و در کنار دروازه بود. هرچند این نوع اخیر بازار در شهرهای قرون وسطایی در کمتر موردی به مهم ترین بازار شهر تبدیل شد( موریس،1384: 107-109).بازارهای شرقی سرپوشیده ی اصفهان، قاهره و سمرقند که مجموعه های وسیع و پیچیده با کاربریهای متنوع تجاری و خدماتی بودند، نزدیک ترین نمونه ها به مراکز خدماتی امروزی دوران ماقبل مدرن هستند(نادری، 1386).

2-2-5- انقلاب صنعتی

2-2-5-1- مغازه ها

در غرب یکی از مراحل مهم گذار از مراکز تجاری قرون وسطایی به مجموعه های امروزی، پیدایش مفهوم فروشگاه یا مغازه به صورت امروزی آن است. اولین مغازه های ردیفی که جلوی آنها بسته بود و ویترین داشت در اواخر قرن هفدهم در هلند، در اوایل قرن هجدهم در فرانسه و در انگلستان نزدیک به نیمه ی این قرن ظاهر شدند. ویترین این مغازه ها نخست به دلیل محدودیت ابعاد جام شیشه از قطعات کوچک شیشه ای تشکیل می شد، ولی در آغاز قرن نوزدهم که جام شیشه به ابعاد 5/2 در 2/1 ساخته شد دکانهایی شبیه به مغازه های امروزی ساخته شدند(نادری، 1386).

2-2-5-2- شکل گیری پاساژهای خرید

در روند شکل گیری فضاهای تجاری در طول تاریخ، شاهد شکل گیری پاساژهای خرید هستیم. پاساژهای خرید، فضاهای شکل گیری فضاهایی همچون خیابان مسقف هستند که در قرون وسطی در سرتاسر اروپا رایج بودند. مشتریان و فروشندگان در این فضا از مسائل اقلیمی در امان بودند. قرارگیری مغازه ها و غرفه ها زیر یک سقف مشترک در شهر لندن و با تغییر سلطنت در کشور انگلستان در سال 1566 صورت گرفت؛ البته پنین خیابان های خرید با یک سقف مداوم، تا اواخر قرن 18 دیده نمی شود. بیست مورد از این نوع خیابان های خرید با سقف یکپارچه در شهر پاریس میان سال های 1790-1860 ساخته شد. پاساژ دیوکارئیه[4] قدیمی ترین پاساژ با سقف شیشه ای در پاریس باقی مانده است. این پاساژ دو طبقه، به طور متوسط 70/2 متر پهنا دارد.

در کشور انگلستان بهترین نمونه از این نوع فضاهای تجاری یکی پاساژ سلطنتی[5] بود که کار ساخت آن در سال 1818 توسط نش[6] و ریپتون[7]به پایان رسید و دیگری پاساژ برلینگتون[8] بود که کار ساخت آن در سال 1819 توسط وار اتمام یافت . هر دو نمونه ی ذکر شده در شهر لندن قرار داشتند.

مسیر سرپوشیده باشکوه و بزرگی که توسط پاکستن[9] به سبک ویکتوریایی، برای شهر لندن برنامه ریزی شده بود هرگز اجرا نشد. با وجود اینها این مسیر 10 مایل طول و سقف شیشه ای آن 33 متر ارتفاع داشت. این راه شامل یک مسیر سواره و یک مسیر پیاده رو در یک طرف ظان در سطح زمینو یک خط آهن در زیرزمین بود که کانسپت طراحی آن تعریف ابتدایی پاساژ بود. زیباترین نمونه طراحی شده از میان همه پاساژها در اروپا، پاساژ ویتوریو امانوئل دوم[10] در شهر میلان ایتالیا بود که کار ساخت آن توسط منگونی[11] در سال 1890 به پایان رسید. سقف این بنا به شکل نیم استوانه و با شیشه ای پوشیده شده بود و ارتفاع آن 42 متر می رسید. بازوهای چلیپایی این بنا در یک هشت ضلعی پوشیده شده با گنبدی به قطر 34 متر به هم می رسیدند.

زیباترین نمونه پاساژها در آمریکا در شهر کلولند در ایالت اهایو قرار داشت که کار ساخت آن توسط آیزنمن و اسمیت در سال 1890 به پایان رسید. طرح این بنا در یک الگوی مشبک شانزده بلوک را پوشش می داد که اتصال این بلوک های جدا توسط یک سقف شیشه ای به همدیگر میسر می شد؛ ترکیبی از الگوی بازارهای شرقی و پاساژها(Guedes,1979:112).

2-2-5-3-فروشگاه ها

عنصر صنعت، باعث ساخت فروشگاه های بزرگ شد. پیشرفت صنعت، تولید انبوه را مسیر ساخت و این نحوه تولید سبب بوجود آمدن فروشگاه های بزرگ شد که با تأسیس آنها رابطه مستقیم میان تولیدکننده و مصرف کننده از بین رفت. فروشگاه های بزرگ به صورت کنونی خود، نمونه ای در گذشته نداشت و مانند بازارهای سرپوشیده، ایستگاه های راه آهن و ساختن نمایشگاه ها در قرن نوزدهم بوجود آمد. در ایجاد همه این مؤسسات، یک هدف همیشه مدنظر قرار داشت و آن انجام امور عده کثیری از مردم در زمانی کوتاه بود.

معنی لغوی کلمه «store» انبار است و این که از این کلمه به جای «shop» که آن را مغازه یا دکان می توان ترجمه کرد؛ استفاده شده خود اشاره ای است به چگونگی آغاز احداث این فروشگاه ها که در حقیقت انبارهایی برای نگهداری مقادیر زیادی کالا در یک جا بود و فروش آنها به قیمت نسبتا ارزان تری به تعداد افراد بیشتری صورت می گرفت. این فروشگاه ها در پاریس بین سال های 1860 تا 1870 صرفا با نام ارزان فروشی ها نامیده می شدند. اولین فروشگاه ها یا مغازه های بزرگ در شهر پاریس بعد از انقلاب کبیر فرانسه در سال 1779 به وجود آمدند. این فروشگاه ها در فرانسه با نام ماگازین دنووتس شناخته شده بود که لباس های زنانه و انواع منسوجات و لوازم می فروختند. مغازه های مشابهی نیز در سال 1830 در انگلستان به وجود آمدند؛ شایان توجه ترین آنها کندال میلن در شهر منچستر است که ساخت آن در سال 1831 آغاز شد. در این مغازه قیمت تمام محصولات عرضه شده بر روی هر جنس قابل رؤیت بود. اولین فروشگاه واقعی و منحصر به فرد با دپارتمان های مختلف بن مارشه در شهر پاریس بود. کالبد این بنا که در امتداد خطوطی سازمان یافته بود توسط بوشکات[12] ساخته شد.

او در سال 1869 از طرف شرکت ام.ای.لاپالانچ[13] برای ساخت یک ساختمان جدید مأموریت یافت؛ کالبد این بنا دور یک پله منحنی طوری سازمان یافته بود که احساسات خریداران را برای رفتن به بالا ترغیب می کرد.

بعدها پیشرفت هایی در زمینه صنایع آهن و شیشه توسط ایفل و بویلئو صورت گرفت. با وجود خطرات آتش سوزی و به دنبال پیشرفت هایی صورت گرفته در صنایع آهن و شیشه، فرم هایی از قبیل جعبه پله های باز و نورگیر سقفی گنبدی شکل و قاب های آهنی نمایان در بسیاری از فروشگاه ها رایج بود تقلید از این اشکال بیشتر در کشور فرانسه دنبال می شد.

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    28% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 14,400 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما