محل لوگو

تحقیق درباره نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان


تحقیق درباره نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان

تحقیق درباره نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان  در 50 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

 

مقدمه:

کودکان نیروهای بالقوه ای هستند که برای تداوم و انتقال ارزشها به نسلهای آینده باید مورد توجه قرار بگیرند. زیرا در سنین بالا به دلیل مشغله های فراوان و تحکیم تربیتهای مختلف، بسیاری از نیروها و استعدادهای بالقوه آدمی رو به خاموشی مي‌نهد و به حرکت در آوردن آنها نیاز به مجاهده و تلاش بسیار دارد.

پیامبر اکرم (ص) در این مورد مي‌فرمایند:

«محفوظات طفل نورس مانند نقشی است که بر سنگ رقم مي‌زنند و محفوظات مرد بزرگ مانند نوشته ای بر آب است.»

تعلیم و تربیت کودکان از راه بازی و با پشتوانه ای از تعالیم ربوبی وسیله ای مؤثر برای باروری و تربیت استعدادها و خلاقیت آنان است. چنان که بیشتر روان شناسان اظهار مي‌دارند، بازی 70% زندگی کودکان را تشکیل مي‌دهد و فرهنگ غنی تربیتی اسلام نیز در احادیث و روایات متعدد، بر بازی و سرگرمی کودکان تأکید بسیار داشته است.

خانواده های سالم دارای تشکیلات هستند، برای خود برنامه هایی دارند و مي‌توانند با بحران‌ها برخورد کنند.[1] در چنین خانواده هایی بچه های خلاق پرورش یافته و قادر به پیدا کردن راه حلهای جدید برای مسائل خویش هستند.

یکی از عمده ترین هدفهایی که در تربیت فرزندان و بویژه نوجوانان لازم است مورد توجه باشد، پرورش روحیه خودباوری و ایجاد اعتماد به نفس و ابداع مي‌باشد. کسی که اعتماد به نفس نداشته باشد زبون، بیچاره و ناتوان است و نمی تواند از امکانات و استعدادهای موجود خود بهره برداری کند.

یکی از راه های پرورش اعتماد به نفس فرزندان، توجه به جنبه های مثبت و تشویق و ترغیب آنهاست. بازی کردن کودک موجب اندوختن تجارب اجتماعی فراوانی در کودک مي‌گردد که خود موجب پرورش اعتماد به نفس کودک خواهد شد. هیچ چیز مانند تنعم ونازپروردگی، روحیه انسان را ضعیف و ناتوان نمی کند و راه سیر به سوی کمال را بر آدمي نمی بندد. بازی با تمام جوانب آن روح کودک را ورزش مي‌دهد. رشد و نمو و بارور شدن استعدادهای آدمی جز در صحنه زندگی شکل نمی‌گیرد و بازی نمونة کوچکی از زندگی واقعی است.

در انسان گرایشی شگفت وجود دارد که مي‌خواهد آفریننده باشد، چیزی که نبوده است را بیافریند و خلق کند. این تمایل در هر انسانی هست که مي‌خواهد چیزی نو، اثری جدید بیافریند و ابداع کند. این تمایل در هر انسانی هست که مي‌خواهد چیزی نو، اثری جدید بیافریند و ابداع کند، عالم علمش را، نظریه پرداز نظریه اش را، شاعر شعرش را، معمار بنایش را، کشاورز کشتش را و ... هر فاعلی فعلش را دوست دارد و به آن عشق مي‌ورزد. این خصلت سازندگی و علاقه به مصنوعات و آفریده های خود از گرایش فطری انسان به خلق و ابداع بر مي‌خیزد که موهبتی الهی است.[2]

بیان مسئله

یکی از سوالهایی که ذهن بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده است این است که آیا مي‌توان خلاقیت را پرورش داد؟

آیا خلاقیت یک ویژگی ذاتی است یا اینکه از عوامل اجتماعی متأثر است؟

آیا بازی در پرورش خلاقیت کودکان نقش دارد؟


ضرورت تحقیق

شاید قدری شگفت انگیز باشد، اما زندگی بدون خلاقیت مشکل و طاقت فرساست. اگر از بلندترین مکان زندگی کنونی به گذشته نگاهی بیندازیم، در خواهیم یافت که زندگی کنونی چقدر از نظر امکانات و تجهیزات با گذشته تفاوت دارد.

خلاقیت به عنوان استعدادی قدرتمند در نهاد آدمی از همان دوران کودکی وجود دارد، به قول راجرز (1977) آدمی ذاتا خلاق متولد مي‌شود، با این حال خلاقیت در مراحل ابتدایی زندگی تکامل یافته نیست و به همین دلیل نیاز به توجه، هدایت و تربیت است (پیرخایفی 1379)

جامعه برای پیشرفت و توسعه نیاز به کودکان با انگیزه، کنجکاو و خلاق دارد ، همچنین به نوجوانان و جوانانی نیاز دارد که چهره دیگر از آینده ترسیم کنند و به بزرگسالانی نیاز دارد که حامی و سازنده باشند، دستاورد چنین موقعیتی ابتکار و سازندگی است.

 

فهرست مطالب

مقدمه........................................................................................................................ 1

بیان مسئله................................................................................................................ 3

ضرورت تحقیق........................................................................................................ 4

پیشینه ی تحقیق....................................................................................................... 5

تفکر خلاق................................................................................................................ 7

دیدگاه گانيه نسبت به آفرینندگی............................................................................... 7

ویژگی های افراد خلاق و نوآور............................................................................... 9

1- سلامت فکر و روان........................................................................................ 10

2- انعطاف پذیری................................................................................................ 11

3- ابتکار.............................................................................................................. 12

4- ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی........................................................... 12

مراحل تفکر خلاق................................................................................................... 12

تقویت عناصر انگیزشی خلاقیت............................................................................. 15

نقش معلم در پرورش خلاقیت................................................................................ 16

چگونه تفکر خلاق را در خود و دیگران پرورش دهیم؟........................................... 18

موانع خلاقیت کدامند؟............................................................................................ 19

تعریف بازی........................................................................................................... 22

تاریخچه بازی در دوران زندگی انسانها................................................................. 24

پذیرش خطر و کسب تجربه از راه بازی................................................................ 25

انواع بازی ها......................................................................................................... 25

انواع بازی از دیدگاه پیاژه...................................................................................... 27

فواید بازی............................................................................................................. 28

نقش بازی در یادگیری .......................................................................................... 29

مفهوم راهنمایی...................................................................................................... 30

خلاقیت کودک........................................................................................................ 30

رابطه بازی با خلاقیت............................................................................................ 31

توصیه هایی برای والدین و مربیان........................................................................ 35

نتیجه گیری............................................................................................................ 37

پیشنهادات.............................................................................................................. 38

چکیده..................................................................................................................... 41

فهرست منابع و مآخذ............................................................................................. 47

 


مبلغ واقعی 6,000 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 5,700 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما