محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگی های شخصیت 2


مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگی های شخصیت 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگی های شخصیت 2 در 32 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

 

ویژگی های شخصیت

شخصيت[1] (تعاريف و نظريه ها )

در زبان روزمره مردم يکديگر را با عباراتي مانند «بسياربا شخصيت »يا«داراي شخصيت خوب» توصيف مي کنند. معمولاً اين راهي است براي بيان اين مطلب که فرد مورد نظر به مجموعه‌ي متنوعي از رفتارهاي جالب توجه اجتماعي را از خود نشان مي دهد. اما درزبان يک روانشناس گفتن اينکه فرد از شخصيت«بيشتر»يا «کمتر»برخوردار است، کاملاً،بي معني خواهد بود. هرچند جنبه هاي فردي شخصيت، از قبيل درجه برونگرايي را مي توان اندازه گرفت، اما خود شخصيت مفهومي گسترده و پيچيده است که به کميت در نمي آيد.

مسئله قضاوت اخلاقي درباره ي اينکه چه ويژگيهايي به وجود آورنده ي شخصيت خوب يابد است. مورد نظر ما نيست گرچه اين نکته روشن است که وجود خاصي از شخصيت يک فردمي تواند از ديد اجتماع کم و بيش مطلوب باشد. برخي از نظريه پردازان شخصيت را به معناي کليه ي صفات پايدار يک فرد تلقي کرده اند، درحالي که ديگران اين واژه را در مورد ويژگيهاي قابل مشاهده اي که ماهيت بارز شناختي ندارند به کار برده اند. يعني اينکه شخصيت شامل ويژگيهايي نظيرهوش و استعداد نيست.

بعضي از پژوهشگران که در اين حوزه نيزبه تحقيق اشتغال دارند شخصيت را بر حسب تجارب فرد از جهاني که در آن زندگي مي کند تعريف مي کنند، درحالي که در نوشته هاي نظريه پردازان ديگر به تجاربفردي اشاره ي کمتري شده است (يا حتي اشاره نشده است)دراين آثار،رفتار فردي مورد تأکيد قرار گرفته است. با توجه به اين چندگانگي ديدگاهها مي توان چنين نتيجه گرفت که شخصيت تعريف ساده و صحيحي ندارد و هرکس تعريف خود را براساس آنچه از نظر او مهم است و با توجه به کاربردي که ازنظرشخصيت درذهن دارد، انتخاب مي کند.

بدين ترتيب اگرگرايش به رويکرد فرويد داشته باشيد ممکن است اهميت نقش ناخودگاه را در تعريفي که از شخصيت مي کنيد بگنجانيد. اما يک تعريف رفتار گرا براساس رفتارهاي آموخته و قابل مشاهده خواهد بود (شکلتون و فلچر). براي اينکه شخصيت را دقيق ترتعريف کنيم مي توان به منبع آن نگاهي بياندازيم. شخصيت از واژه ي لاتين پرسونا گرفته است که به نقابي اشاره دارد که هنرپيشه‌ها درنمايش به صورت خود مي زدند. پي بردن به اينکه چگونه پرسونابه ظاهربيروني اشاره دارد يعني، چهره ي علني که به اطرافيانمان نشان مي دهيم، آسان است. تعريفي از شخصيت دريکي از واژه هاي استاندارد با اين استدلال موافق است. اين تعريف مي گويد: شخصيت جنبه ي آشکار منش فرد به گونه اي که بر ديگران اثرمي گذارد است. دردهه‌ي1960،والترميشل1روانشناس، باعث مجادله‌اي درروانشناسي شد که درباره‌ي تأثير نسبي متغيرهاي شخصيتي پايدارمثل صفات و نيازهاي متغيرهاي مربوط به موفقيت بررفتار بود. (ميشل، 1973، 1968 ـ به نقل از شولتز ). يک تعريف معمول و نسبتاً کلي که مورد توجه اغلب روانشناسان است را به عنوان تعريف شخصيت بيان مي‌کنيم: «شخصيت به جنبه هاي نسبتاً ثابت و با دوام يک فرد که او را از ديگران متمايز مي کند و درعين حال پايه اي براي پيش بيني در مورد رفتار آينده اوست، اطلاق مي شود ». (رايت2و همکاران 1970ـ به نقل از شکلتون و فلچر ). تعريف ديگر از شخصيت که مي توان نام برد و از کارهاي تحقيقاتي نشأت گرفته است تعريف کاتل است: «شخصيت آنچه رفتار را دريک موقعيت معينو با يک حالت عاطفي معين تعيين مي کند (کاتل، 1965، به نقل ازشکلتون و فلچر ).

شخصت به مجموعه ويژگيهاي جسمي و رواني و رفتاري گفته مي شود که هر فرد را از ديگري متمايز مي کند (اتکينسون، به نقل از نوري، 1377). شخصيت را به عنوان الگوي منحصربه فرد و نسبتاً پايدار، افکار، احساس ها و اعمال نيز تعريف مي کنند (هافمن و همکاران 1967).

2-3- نظريه ويژگي هاي شخصيت

نظريه ويژگي هاي شخصيت يکي از مهم ترين محدوده هاي نظري در مطالعه شخصيت است. براساس اين نظريه، شخصيت افراد از خصوصيات وصفات گسترده اي ترکيب يافته است. براي مثال، در نظر بگيريد که خودتان چگونه شخصيت يک دوست نزديکتان را توصيف مي‌کنيد. به احتمال زياد، از تعدادي از ويژگي هاي او مانند اجتماعي بودن، مهرباني و خونسردي نام مي بريد. منظور‌‌از «ويژگي» يک خصوصيت نسبتاً پايدار است که باعث مي شود افراد به شيوه هاي خاصي رفتار کنند. نظريه ويژگي هاي شخصيت بر خلاف ساير نظريه هاي شخصيت مانند نظريه هاي روانکاوانه و انسان گرايانه، بر تفاوت هاي بين افراد تمرکز دارد. ترکيب و تعامل ويژگي هاي مختلف است که شخصيت يک فرد را تشکيل مي دهد و اين براي هر شخص، يگانه و منحصر به فرد است. نظريه ويژگي‌هاي شخصيت بر تعيين و اندازه گيري اين خصوصيات فردي شخصيت تمرکز دارد.

2-4- سه بعد شخصيت آيزنک

هانس آيزنک، روان شناس انگليسي، مدلي براي شخصيت، بر پايه تنها سه ويژگي عمومي بنا کرد:

 

1) برون گرا

شخص برون گرا،انرژي حياترابه خارج از خود و به سوي رويدادهاي خارجي، اشخاص و موقعيت ها معطوف مي کند. و سنخ برون گرا به شدت زيرنفوذ نيروهاي محيطي قرار دارد و در گستره‌ي وسيعي از موقعيت ها مردم آميز و داراي اعتماد به نفس است. (يونگ، 1927 ـ به نقل از شولتز). برونگرايان در واکنش هاي زيستي خود نسبت به سر و صدا نيز از درونگرايان متفاوتند (درونگرايان به سر و صدا واکنش بيشتر نشان مي دهند)و هر کدام، در صورتي که سر و صدا به قدر دلخواهشان باشد، بهترين عملکرد را خواهند داشت (گين1، 1363).

2)درون گرا

شخص درون گرا جريان ليبيد را به سوي درون سوق مي دهد. درونگرا بيشترمال انديش و درونگراست و دربرابر نفوذهاي بيرون مقاوم است. درارتباط با اشخاص ديگر وجهان خارج اعتماد به نفس کمتر دارد و کمتر از برونگرا مردم آميز است. (يونگ، 1927 ـ به نقل از شولتز ). افراد درونگرا، به اين علت که سريعتر و بيش از حد شرطي مي شوند، افرادي هستند همرنگ با جماعت و پايبند به قواعد و مقررات درحالي که برونگراها به استقبال خطر مي روند و به پيامدهاي آن بي اعتنا هستند چنين فردي از نظر اجتماعي آن قدرها شرطي نشده است و پايبند مقررات در حد افراد درونگرا نمي باشد (آيسنک، 1963).

 

3) تهييج پذيري/پايداري هيجاني

اين بعداز نظريه ويژگي هاي شخصيت آيزنک به دمدمي مزاجي در مقابل خونسردي و آرامي مربوط است. فرد تهييج پذير، زود ناراحت ياهيجان زده مي شود در حالي که منظور از پايداري هيجاني يعني از نظر هيجاني، ثابت و يکنواخت باقي ماندن.

4) روان پريشي گرايي

آيزنک بعداً پس از مطالعه افرادي که از بيماري رواني رنج مي بردند، بعد ديگري از شخصيت را به نظريه خود افزود. او اين بعد را روان پريشي گرايي ناميد. کساني که اين ويژگي در آن ها برجسته است در برخورد با واقعيت ها مشکل دارند و معمولاً جامعه ستيز، مخالف، غيرهمدل و عوام فريب هستند.

16عامل شخصيت ريموند کاتل

ريموند کاتل، يکي از نظريه پردازان ويژگي هاي شخصيت، تعداد ويژگي هاي اصلي شخصيت را از بيش از ۴۰۰۰ مورد که در ليست اوليه آلپورت وجود داشت به ۱۷۱ مورد تقليل داد. او اين کار را عمدتاً از طريق حذف ويژگي هاي غيرمتداول و ترکيب خصوصيات مشترک انجام داد. کاتل سپس نمونه بزرگي از افراد را براي اين ۱۷۱ ويژگي مختلف مورد ارزيابي قرار داد. وي آنگاه با استفاده از يک روش آماري به نام «تحليل عوامل»، ويژگي هاي نزديک به هم را معين کرد و سرانجام ليست خود را به تنها ۱۶ ويژگي شخصيت کاهش داد. به گفته کاتل، اين ۱۶ ويژگي، منبع و منشاء شخصيت تمام انسان ها مي باشند. او همچنين يکي از پرکاربردترين آزمون هاي ارزيابي شخصيت به نام پرسشنامه ۱۶ عامل شخصيت (۱۶PF) را طراحي کرد.

2-6- نظريه پنج عامل شخصيت

نظريه هاي کاتل و آيزنک موضوع پژوهش هاي بسياري قرار گرفته است و برخي از نظريه پردازان عقيده دارند که کاتل بر روي تعداد زيادي ويژگي تمرکز کرده است و آيزنک بر روي تعداد کمي. در نتيجه، يک نظريه جديد ويژگي هاي شخصيت به نام نظريه پنج عامل شکل گرفت. اين مدل پنج عامل شخصيت نشانگر پنج ويژگي اصلي است که در تعامل با يکديگر، شخصيت انسان را شکل مي دهند.

 

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    35% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما