محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش پیش دبستانی


مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش پیش دبستانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش پیش دبستانی در 32 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

ماهیت آموزش پیش دبستانی

توجه به آموزش و پرورش پیش از دبستان مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. در بعضی کشور­­­ها، تقریباً همۀ کودکان قبل از ورود به دبستان، در این مراکز تربیتی پرورش می­یابند (صافی، 1387). در نظام آموزشی ایران، کودکان کمتر از سه سال در مهد­کودک، کودکان سه، چهار و پنج ساله در کودکستان، و از پنج سال به بالا در دوره­های آمادگی آموزش می­بینند. اغلب مؤسسات آموزش قبل از دبستان را بخش خصوصی، به صورت مراکز غیر انتفاعی و تحت نظارت بهزیستی کشور اداره می­کنند. وظیفۀ اصلی آنها مراقبت از کودکان و پاسخ­گویی به نیاز­های زیستی، بهداشتی و روان شناختی آنان است (کاکیا، 1385، به نقل از ضیایی نجف آبادی، 1386).

دورۀ پیش‌دبستان یا دورۀ آمادگی در نظام آموزشی ایران، دوره­‌ای است که کودکان در یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان می‌گذرانند. این دوره جهت آماده ساختن کودکان برای ورود به دبستان است (شورای عالی آموزش و پرورش، 1392).

کول (1991)، برنامۀ آموزش و پرورش پیش از دبستان را چنین تعریف کرده است: کودک محور است و از رویکرد بازی و فعالیت پیروی می­کند، محیط بازی محرکی را برای تحول شناختی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک فراهم می­آورد، کودکان را برای دوران ابتدائی آماده می­کند، این برنامه مبنایی برای تحول خواندن، نوشتن و حساب کردن تشکیل می­دهد، تعامل با محیط، مشارکت فعال در فعالیت­های گروهی و توانایی­های حل مسائل خلاق را در کودکان تقویت می­کند، بر تدارک تجارب برای کودکان تأکید دارد به طوری که تحول مهارت­های مربوط به روند یادگیری آنها را تضمین کند، بر طراحی از قبل و جدول­بندی و نظم در برنامه­ ها تکیه دارد اما در عین حال نسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر است، به طور غیر مستقیم کنترل خود و انضباط درونی را در کودکان بهبود می­بخشد (ترجمۀ مفیدی، 1386، راه پیما، 1388).

2-4-1- اهمیت و ضرورت آموزش پیش دبستان:

امروزه، اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش در دورۀ پیش دبستان بیش از گذشته مورد نظر است. افزایش مداوم تعداد مادران شاغل، گسیختن وابستگی­ها و نظام خانواده­های سنتی، تنش­های روانی حاصل، که ناشی از الگوی های زندگی کنونی است، موجب گشته که کودکان اغلب از منابع یک محیط محرک و بر انگیزنده برخوردار نباشند. کودکان مناطق محروم به ویژه از این نظر، محرومیت های بیشتری را متحمل می شوند. از آن جا که والدینی که بی­سواد هستند، توانایی تعامل مؤثر و مفید با کودکان خود را ندارند و نمی­توانند به تحول مطلوب و مناسب گفتار و زبان کودک و مهارت­های شناختی کودک خود کمک کنند. فقدان تسهیلات، وسایل و مواد مانند اسباب بازی، کتاب، امکانات بازی و غیره به محرومیت­های آنان می­افزاید (کول، 1991، ترجمۀ مفیدی). از این رو آموزش پیش دبستانی در این زمینه بسیار با اهمیت است، زیرا یک برنامۀ آموزش پیش­دبستانی مناسب برای این دوره، تجاربی محرک و مفید برای تحول شناختی، زبانی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی فراهم می­آورد. اگر این نوع برنامه­ها به گونه­ای مؤثر سازمان داده شوند، محرومیت­های ناشی از کمبود­های محیط خانه را جبران می­کند و کودک را برای ساختن مبنایی قوی برای سهولت تحول بعدی و بارور کردن استعداد­هایش یاری می­کند (همان). بنابراین آموزش پیش از دبستان به نوعی باعث برقراري عدالت اجتماعی در جامعه می شود. کودکان خانواده هاي محروم و روستایی که از محیط خانوادگی مساعدي در زمینۀ تحول و یادگیري برخوردار نبوده اند، با استفاده از برنامه هاي آموزش پیش از دبستان می توانند تا حدي فاصلۀ خود را با کودکان خانواده هاي مرفه کم کنند (طالب زاده نوبریان، 1387). آموزش پیش­دبستانی به تدریج کودک را برای پیروی از نظم و انضباط مدرسه آماده می­کند و آنها را با مقرراتحاکم بر دورۀ ابتدایی آشنا می­کند. علاوه بر این کودک در طی دورۀ پیش ­دبستانی با مهارت­های گفتاری و جسمی که برای یادگیری خواندن، نوشتن و حساب کردن در پایۀ اول ابتدایی ضروری است، آشنا، و از این نظر آماده می­کند (کول، 1991، ترجمۀ مفیدی، 1386). همچنین آموزش پیش­دبستانی باعث تحول سازگاري اجتماعی در کودك می­شود. بدین معنی که کودک می­تواند به راحتی با کودکان دیگر دوست شده و در فعالیتهاي مشترك شرکت کند. آموزش ­پیش ­دبستانی به سازش با کودکان، پیروی از برنامه ­های عادی روزانه، یادگیری، ساکت نشستن و تمرکز کردن بر فعالیت­ها در یک دورۀ زمانی خاص و طولانی شدن مدت توجه و مواردی از این قبیل کمک می­کند. یکی دیگر از ضروریات آموزش پیش­ دبستانی این است که از طریق شرکت دادن کودکان در فعالیتهاي مناسب ورزشیِ فردي و جمعی به کودکان در خصوص شناخت اندام­ها و مراقبت از آنها و به کارگیري صحیح­ شان آموزش داده می­شود (طالب زادۀ نوبریان، 1387). کمک به ایجاد مهارت خود تنظیمی و مهارت های بهداشتی نیز از دیگر جنبه هاي مهم آموزش­هاي پیش ­دبستان می­باشد. همچنین افزایش مهارتهاي زبانی و کلامی و بالا بردن گنجینۀ لغات کودکان و کمک به آنها در انجام یک گفتگوي صحیح با کودکان و بزرگسالان نیز از ضروریات دیگر آموزش پیش از دبستان به شمار می­رود (همان).

2-4-2-سیر تحول آموزش پیش دبستان در ایران و جهان

اگرچه آغاز رشد کودکستان­ها در اروپا، ثمرۀ تفکر و نوشته های کمینوس، روسو، پستالوزی و هربارت می­باشد اما در حقیقت این فردیک فروبل آلمانی بود که اولین کودکستان را در سال 1837 در بلانکنبرگ[1] آلمان بنا نهاد. هدف فروبل از نام­گذاری باغ کودکان این بود که نشان دهد کودکان مانند نهال­هایی هستند که طبیعت، نیروی حیاتی رشد و تحول را در درون آنها نهاده است و این نیروها به طور طبیعی و با پیمودن مراحل جلوه­گر می­شوند. از دیدگاه فروبل، هدف ایجاد کودکستان، ایجاد محیطی شاد بود که بازی در فضای آزاد و فعالیت­های خود به خودی را میسر می­ساخت تا کودکان را به تدریج برای ورود به دبستان آماده کند.کارها و عقاید فروبل، زمینه­ ساز کوشش­ های مربیان دیگر و تأسیس کودکستان­ ها در سایر کشور­­­­­ها شد. تأسیس کودکستان و دوره پیش­دبستانی در ایران قدمتی 80 ساله دارد. در سال 1298 میسیونر­های مذهبی و اقلیت­های دینی به احداث کودکستان و مراکز پیش دبستانی در تهران مبادرت کردند. در سال 1303 اولین کودکستان توسط مرحوم باغچه­بان به نام (باغچه اطفال) در تبریز دایر شد. درسال 1310 مجوز تأسیس کودکستان توسط وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه صادر شد، از این رو سال 1310 آغاز فصل جدیدی در تاریخ آموزش پیش­ دبستانی کشور به شمار می رود. اولین آیین نامۀ ویژۀ کودکستانها و مراکز آموزش پیش­ دبستانی در سال 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید و در اولین ماده این آیین نامه، سن کودکان جهت پذیرش در کودکستان­ها 4 تا 7 سال قید شده بود. در سال 1349 آیین­نامه­ای به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و در آن اهداف، برنامه و شرایط ورود مطرح شده بود، براساس این آیین­نامه، صدور مجوز پیش­دبستانی به عنوان واحد تربیتی باید به وسیله و با اجازه آموزش و پرورش ارائه می­شد. در سال 1353 وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای اصلاحاتی در موارد آیین نامۀ مذکور صورت داد که براساس آن فقط کودکان 5 سال تمام حق ثبت نام در کلاس های کودکستانی (آمادگی) را داشتند. شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، براساس تصمیم­گیری هیئت وزیران، با انحلال سازمان زنان، سازمان ملی رفاه خانواده، سازمان تربیتی شهرداری تهران و انجمن ملی حمایت از کودکان، اجازۀ تأسیس مهد کودک به وزارت بهداری و بهزیستی و سپس به سازمان بهزیستی محول گردید که تاکنون ادامه دارد.در سال 1363- 1362 به دلیل تنگناهای مالی ناشی از جنگ (کد اعتباری) آموزش قبل از دبستان حذف شد و فعالیت کودکستان ها برای ارائه خدمات دورۀ آمادگی با توجه به تحول جمعیت دانش آموزی غیر­مجاز اعلام شد (24/6/ 1363 بخشنامه 22/1104). سپس در تاریخ 21/5/1365 با درخواست های مکرر استان ها مبنی بر احیای دورۀ آمادگی با اخذ هزینه های مترتب بر این دوره موافقت شد (بخشنامۀ شمارۀ 3/3/6655). همچنین در سال 1379 سازمان بهزیستی در مادۀ 1 دستور العمل تبصرۀ 11 اصلاحیۀ لایحۀ قانونی تشکیل سازمان بهزیستی، مهد­کودک را به مهد­کودک و پیش­دبستانی تغییر نام داد. اما در دستور العمل­های بعدی سازمان بهزیستی مجدداً از عنوان مرکز پیش ­دبستانی صرف­نظر کرد و به مهدکودک اکتفا کرد.براساس دستورالعمل و مصوبۀ شورای عالی آموزش و پرورش، که در جلسه 699 مورخ 28/11/1382 به تصویب رسید، دورۀ 2 ساله برای کودکان 4 تا 6 سال در اسفند ماه 82 تصویب شد (محمد علی، 1390، ص 6-4). همچنین براساس مصوبۀ جلسۀ770 که در تاریخ 25/4/ 1387 به تصویب رسید. آموزش و پرورش تنها مرجع اخذ مجوز تأسیس مراکز دورۀ پیش­ دبستانی محسوب می­شود. همچنین این دوره به عنوان آموزش غیر­رسمی با مشارکت مردم و نهاد­های غیر دولتی اجرا می­شود (راهنمای برنامه و فعالیت های آموزشی و پرورشی دورۀ پیش دبستان، 1387).

2-4-3 - برنامه درسی و آموزش پیش­ دبستان

الف-رویکرد برنامۀ دورۀ پیش ­دبستان

یکی از اصول تعلیم و تربیت اصل کمال می­باشد. بر طبق این اصل وظیفۀ عمدۀ آموزش و پرورش سوق دادن یادگیرنده به سمت کمال و ایجاد یک نظام ارزشی مشتمل بر ارزش­های انسانی و معنوی است (طالب زاده نوبریان، 1386). از این رو در مصوبۀ هفتصد و هفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 25/4/1387عنوان شده است که چنان­چه تعلیم و تربیت کودک در دوران سیادت مبتنی بر فطرت الهی به خوبی سامان یابد، در آینده سرشت حقیقت جویی، فضیلت خواهی، عبودیت و ... در کودک بروز می­نماید، به همین دلیل برنامه‌ و فعالیت های دورۀ پیش دبستان با رویکرد «شکوفایی فطرت الهی» طراحی و تدوین می­گردد. همچنین برنامه­ ها و فعالیت­های دورۀ پیش از دبستان با تأثیر پذیری از این رویکرد سعی دارد که رابطۀ کودک را متناسب با درک و ظرفیت این سنین در چهار حوزۀ (ارتباط با خود، خدا، جامعه، نظام آفرینش) تعریف کند (راهنمای برنامه و فعالیت آموزشی و پرورشی دورۀ پیش دبستان، 1387).

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)


مبلغ واقعی 20,000 تومان    35% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما