مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش پیش دبستانی در 32 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش
ماهیت آموزش پیش دبستانی
توجه به آموزش و پرورش پیش از دبستان مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. در بعضی کشورها، تقریباً همۀ کودکان قبل از ورود به دبستان، در این مراکز تربیتی پرورش مییابند (صافی، 1387). در نظام آموزشی ایران، کودکان کمتر از سه سال در مهدکودک، کودکان سه، چهار و پنج ساله در کودکستان، و از پنج سال به بالا در دورههای آمادگی آموزش میبینند. اغلب مؤسسات آموزش قبل از دبستان را بخش خصوصی، به صورت مراکز غیر انتفاعی و تحت نظارت بهزیستی کشور اداره میکنند. وظیفۀ اصلی آنها مراقبت از کودکان و پاسخگویی به نیازهای زیستی، بهداشتی و روان شناختی آنان است (کاکیا، 1385، به نقل از ضیایی نجف آبادی، 1386).
دورۀ پیشدبستان یا دورۀ آمادگی در نظام آموزشی ایران، دورهای است که کودکان در یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان میگذرانند. این دوره جهت آماده ساختن کودکان برای ورود به دبستان است (شورای عالی آموزش و پرورش، 1392).
کول (1991)، برنامۀ آموزش و پرورش پیش از دبستان را چنین تعریف کرده است: کودک محور است و از رویکرد بازی و فعالیت پیروی میکند، محیط بازی محرکی را برای تحول شناختی، کلامی، اجتماعی، عاطفی و جسمی کودک فراهم میآورد، کودکان را برای دوران ابتدائی آماده میکند، این برنامه مبنایی برای تحول خواندن، نوشتن و حساب کردن تشکیل میدهد، تعامل با محیط، مشارکت فعال در فعالیتهای گروهی و تواناییهای حل مسائل خلاق را در کودکان تقویت میکند، بر تدارک تجارب برای کودکان تأکید دارد به طوری که تحول مهارتهای مربوط به روند یادگیری آنها را تضمین کند، بر طراحی از قبل و جدولبندی و نظم در برنامه ها تکیه دارد اما در عین حال نسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر است، به طور غیر مستقیم کنترل خود و انضباط درونی را در کودکان بهبود میبخشد (ترجمۀ مفیدی، 1386، راه پیما، 1388).
2-4-1- اهمیت و ضرورت آموزش پیش دبستان:
امروزه، اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش در دورۀ پیش دبستان بیش از گذشته مورد نظر است. افزایش مداوم تعداد مادران شاغل، گسیختن وابستگیها و نظام خانوادههای سنتی، تنشهای روانی حاصل، که ناشی از الگوی های زندگی کنونی است، موجب گشته که کودکان اغلب از منابع یک محیط محرک و بر انگیزنده برخوردار نباشند. کودکان مناطق محروم به ویژه از این نظر، محرومیت های بیشتری را متحمل می شوند. از آن جا که والدینی که بیسواد هستند، توانایی تعامل مؤثر و مفید با کودکان خود را ندارند و نمیتوانند به تحول مطلوب و مناسب گفتار و زبان کودک و مهارتهای شناختی کودک خود کمک کنند. فقدان تسهیلات، وسایل و مواد مانند اسباب بازی، کتاب، امکانات بازی و غیره به محرومیتهای آنان میافزاید (کول، 1991، ترجمۀ مفیدی). از این رو آموزش پیش دبستانی در این زمینه بسیار با اهمیت است، زیرا یک برنامۀ آموزش پیشدبستانی مناسب برای این دوره، تجاربی محرک و مفید برای تحول شناختی، زبانی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی فراهم میآورد. اگر این نوع برنامهها به گونهای مؤثر سازمان داده شوند، محرومیتهای ناشی از کمبودهای محیط خانه را جبران میکند و کودک را برای ساختن مبنایی قوی برای سهولت تحول بعدی و بارور کردن استعدادهایش یاری میکند (همان). بنابراین آموزش پیش از دبستان به نوعی باعث برقراري عدالت اجتماعی در جامعه می شود. کودکان خانواده هاي محروم و روستایی که از محیط خانوادگی مساعدي در زمینۀ تحول و یادگیري برخوردار نبوده اند، با استفاده از برنامه هاي آموزش پیش از دبستان می توانند تا حدي فاصلۀ خود را با کودکان خانواده هاي مرفه کم کنند (طالب زاده نوبریان، 1387). آموزش پیشدبستانی به تدریج کودک را برای پیروی از نظم و انضباط مدرسه آماده میکند و آنها را با مقرراتحاکم بر دورۀ ابتدایی آشنا میکند. علاوه بر این کودک در طی دورۀ پیش دبستانی با مهارتهای گفتاری و جسمی که برای یادگیری خواندن، نوشتن و حساب کردن در پایۀ اول ابتدایی ضروری است، آشنا، و از این نظر آماده میکند (کول، 1991، ترجمۀ مفیدی، 1386). همچنین آموزش پیشدبستانی باعث تحول سازگاري اجتماعی در کودك میشود. بدین معنی که کودک میتواند به راحتی با کودکان دیگر دوست شده و در فعالیتهاي مشترك شرکت کند. آموزش پیش دبستانی به سازش با کودکان، پیروی از برنامه های عادی روزانه، یادگیری، ساکت نشستن و تمرکز کردن بر فعالیتها در یک دورۀ زمانی خاص و طولانی شدن مدت توجه و مواردی از این قبیل کمک میکند. یکی دیگر از ضروریات آموزش پیش دبستانی این است که از طریق شرکت دادن کودکان در فعالیتهاي مناسب ورزشیِ فردي و جمعی به کودکان در خصوص شناخت اندامها و مراقبت از آنها و به کارگیري صحیح شان آموزش داده میشود (طالب زادۀ نوبریان، 1387). کمک به ایجاد مهارت خود تنظیمی و مهارت های بهداشتی نیز از دیگر جنبه هاي مهم آموزشهاي پیش دبستان میباشد. همچنین افزایش مهارتهاي زبانی و کلامی و بالا بردن گنجینۀ لغات کودکان و کمک به آنها در انجام یک گفتگوي صحیح با کودکان و بزرگسالان نیز از ضروریات دیگر آموزش پیش از دبستان به شمار میرود (همان).
2-4-2-سیر تحول آموزش پیش دبستان در ایران و جهان
اگرچه آغاز رشد کودکستانها در اروپا، ثمرۀ تفکر و نوشته های کمینوس، روسو، پستالوزی و هربارت میباشد اما در حقیقت این فردیک فروبل آلمانی بود که اولین کودکستان را در سال 1837 در بلانکنبرگ[1] آلمان بنا نهاد. هدف فروبل از نامگذاری باغ کودکان این بود که نشان دهد کودکان مانند نهالهایی هستند که طبیعت، نیروی حیاتی رشد و تحول را در درون آنها نهاده است و این نیروها به طور طبیعی و با پیمودن مراحل جلوهگر میشوند. از دیدگاه فروبل، هدف ایجاد کودکستان، ایجاد محیطی شاد بود که بازی در فضای آزاد و فعالیتهای خود به خودی را میسر میساخت تا کودکان را به تدریج برای ورود به دبستان آماده کند.کارها و عقاید فروبل، زمینه ساز کوشش های مربیان دیگر و تأسیس کودکستان ها در سایر کشورها شد. تأسیس کودکستان و دوره پیشدبستانی در ایران قدمتی 80 ساله دارد. در سال 1298 میسیونرهای مذهبی و اقلیتهای دینی به احداث کودکستان و مراکز پیش دبستانی در تهران مبادرت کردند. در سال 1303 اولین کودکستان توسط مرحوم باغچهبان به نام (باغچه اطفال) در تبریز دایر شد. درسال 1310 مجوز تأسیس کودکستان توسط وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه صادر شد، از این رو سال 1310 آغاز فصل جدیدی در تاریخ آموزش پیش دبستانی کشور به شمار می رود. اولین آیین نامۀ ویژۀ کودکستانها و مراکز آموزش پیش دبستانی در سال 1312 به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید و در اولین ماده این آیین نامه، سن کودکان جهت پذیرش در کودکستانها 4 تا 7 سال قید شده بود. در سال 1349 آییننامهای به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و در آن اهداف، برنامه و شرایط ورود مطرح شده بود، براساس این آییننامه، صدور مجوز پیشدبستانی به عنوان واحد تربیتی باید به وسیله و با اجازه آموزش و پرورش ارائه میشد. در سال 1353 وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه ای اصلاحاتی در موارد آیین نامۀ مذکور صورت داد که براساس آن فقط کودکان 5 سال تمام حق ثبت نام در کلاس های کودکستانی (آمادگی) را داشتند. شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، براساس تصمیمگیری هیئت وزیران، با انحلال سازمان زنان، سازمان ملی رفاه خانواده، سازمان تربیتی شهرداری تهران و انجمن ملی حمایت از کودکان، اجازۀ تأسیس مهد کودک به وزارت بهداری و بهزیستی و سپس به سازمان بهزیستی محول گردید که تاکنون ادامه دارد.در سال 1363- 1362 به دلیل تنگناهای مالی ناشی از جنگ (کد اعتباری) آموزش قبل از دبستان حذف شد و فعالیت کودکستان ها برای ارائه خدمات دورۀ آمادگی با توجه به تحول جمعیت دانش آموزی غیرمجاز اعلام شد (24/6/ 1363 بخشنامه 22/1104). سپس در تاریخ 21/5/1365 با درخواست های مکرر استان ها مبنی بر احیای دورۀ آمادگی با اخذ هزینه های مترتب بر این دوره موافقت شد (بخشنامۀ شمارۀ 3/3/6655). همچنین در سال 1379 سازمان بهزیستی در مادۀ 1 دستور العمل تبصرۀ 11 اصلاحیۀ لایحۀ قانونی تشکیل سازمان بهزیستی، مهدکودک را به مهدکودک و پیشدبستانی تغییر نام داد. اما در دستور العملهای بعدی سازمان بهزیستی مجدداً از عنوان مرکز پیش دبستانی صرفنظر کرد و به مهدکودک اکتفا کرد.براساس دستورالعمل و مصوبۀ شورای عالی آموزش و پرورش، که در جلسه 699 مورخ 28/11/1382 به تصویب رسید، دورۀ 2 ساله برای کودکان 4 تا 6 سال در اسفند ماه 82 تصویب شد (محمد علی، 1390، ص 6-4). همچنین براساس مصوبۀ جلسۀ770 که در تاریخ 25/4/ 1387 به تصویب رسید. آموزش و پرورش تنها مرجع اخذ مجوز تأسیس مراکز دورۀ پیش دبستانی محسوب میشود. همچنین این دوره به عنوان آموزش غیررسمی با مشارکت مردم و نهادهای غیر دولتی اجرا میشود (راهنمای برنامه و فعالیت های آموزشی و پرورشی دورۀ پیش دبستان، 1387).
2-4-3 - برنامه درسی و آموزش پیش دبستان
الف-رویکرد برنامۀ دورۀ پیش دبستان
یکی از اصول تعلیم و تربیت اصل کمال میباشد. بر طبق این اصل وظیفۀ عمدۀ آموزش و پرورش سوق دادن یادگیرنده به سمت کمال و ایجاد یک نظام ارزشی مشتمل بر ارزشهای انسانی و معنوی است (طالب زاده نوبریان، 1386). از این رو در مصوبۀ هفتصد و هفتادمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 25/4/1387عنوان شده است که چنانچه تعلیم و تربیت کودک در دوران سیادت مبتنی بر فطرت الهی به خوبی سامان یابد، در آینده سرشت حقیقت جویی، فضیلت خواهی، عبودیت و ... در کودک بروز مینماید، به همین دلیل برنامه و فعالیت های دورۀ پیش دبستان با رویکرد «شکوفایی فطرت الهی» طراحی و تدوین میگردد. همچنین برنامه ها و فعالیتهای دورۀ پیش از دبستان با تأثیر پذیری از این رویکرد سعی دارد که رابطۀ کودک را متناسب با درک و ظرفیت این سنین در چهار حوزۀ (ارتباط با خود، خدا، جامعه، نظام آفرینش) تعریف کند (راهنمای برنامه و فعالیت آموزشی و پرورشی دورۀ پیش دبستان، 1387).
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
مبلغ واقعی 20,000 تومان 35% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا