محل لوگو

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بورس الکترونيک


مبانی نظری و پیشینه تحقیق بورس الکترونيک

 مبانی نظری و پیشینه تحقیق بورس الکترونيک در 36 صفحه با فرمت word

 

تجارت الكترونيكي

تجارتالكترونيكيبهمعنايانجامدادنمبادلاتتجاري ازطريقشبكهبهويژهاينترنتاست (راتناسینگام[1]، 2005). تجارت الكترونيكيازداشتنيكسايتاينترنتفراترميرودو شاملسفارشدادن،انجامدادنمناقصاتكاريابيو كارمنديابيومبادلهاطلاعاتاستكهبااستفادهاز فناوريهاياطلاعاتصورتمي‏گيرد.درتجارت الكترونيكي،پولميتواندهمبهروشسنتيوهمبه روشالكترونيكيپرداختشود.بسياريازبازرگانان الكترونيكي،سيستمهايپرداختمختلفيرابهمشتريان خودپيشنهادميكنند (لویر[2]، 2003).مهمترينمسألهدرسيستمهاي پرداختالكترونيكيتأكيدبرامنيتاست (توربان[3]، 1999).

تجارتالكترونيكيفرصتهايمهميبراي شركتهاايجادكردهكهازطريقآنشركتهامي‏توانند سهمبازارخودراگسترشدهندودربازاربينالمللي واردشوند.اينباكمترينهزينهوحداقلسرمايه گذاري قابلاجرااست.دردنيايتجارتالكترونيكي،شركتها ازاينامكانبرخوردارهستندكههمباتهيهكنندگانو همبامشتريانبيشترارتباطبرقراركنندكهازطرفي منجر به افزايش فروش و از سوي ديگر منجر به دسترسي به منابع بيش تر با قيمت هاي مناسب و هزينه كم تر مي شود (راتناسینگام ، 2005).

 

2-1- تاریخچه تجارت الکترونیکی

حدود 133 سالازاختراعتلفنتوسطالکساندرگراهامبلمیگذرد. اختراعبلدر سال1876 ،تجارتالکترونیکیرابهصورتیکهامروزشناختهمیشود،پیریزيکرد. برخیبراینعقیده اندکهبهکارگیريعددبیاهمیت (0)درمحاسباترقمی،ستون فقراتتجارتالکترونیکیاستکهازشبهقارههندسرچشمهمیگیرد.استفادهاز فناوريهايالکترونیکیدرانجاماموربازرگانی،پیشینهاينسبتاًطولانیدارد.درحقیقت، نیازبهتجارتالکترونیکیازتقاضايبخشهايخصوصیوعمومیبراياستفادهاز تکنولوژياطلاعاتبهمنظورکسبرضایتمشتريوهماهنگیمؤثردرونسازمانی نشاتگرفتهاست (هاشمی، 1389).

تجارتالکترونیکیدرشکلیکهامروزهشیوهکارکردنمارامتحولکردهاست، ریشهدرهمگراییخلاقکامپیوتروتلفندارد.امروزهپستالکترونیکیتبدیلوکسب اطلاعاتازطریقجستجويسایت‏هايوببهعمومیترینابزارهايتجاريتبدیل شدهاند.اینامکانعملاًتحتتأثیرهمگراییخلاقتلفنوکامپیوتر،بهواسطهاینترنتدر اختیارجامعهقرارمیگیرد.تاریخچهتجارتالکترونیکیبهشکلامروزینآن،ریشهدر دو پدیده دارد: اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها[4] که منشا، هر دو این پدیده‏ها به دهه 1960 باز می‏گردد (پورتر[5]، 2001).

به طور کلی، روندهای پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک به پنج مرحله زیر قابل تقسیم بندی است:

مرحله اول- پیدایش شبکه های خصوصی: اولین گام در پیدایش تجارت الکترونیک در دهه 70 و 80 میلادی و توسط برخی از دولتها و تاجران بزرگ بین المللی که می کوشیدند تا تبادل اطلاعات و امنیت مربوط به آن را توسعه بخشند، برداشته شد. در این راستا، مبادله الکترونیک داده ها که محدوده شبکه های خصوصی و محدود انجام می گرفت، به عنوان بستر و استاندارد اولیه برای نسل اول تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت. البته در آن مرحله هزینه بالا و پیچیده بودن سیستم، مانع گسترش آن شد و تعداد کمی از سازمان ها، نظیر شرکت های مالی از آن استفاده می کردند (نیومن و مک گیل[6]، 1997).

مرحله دوم- پیدایش پست الکترونیک و چت: این مرحله مربوط به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی است که طی آن نسل اول مخابره اخبار همچون پست الکترونیک و چت کردن به وجود آمد. در این مرحله استفاده از وب در میان دانشگاهیان و اعضای مراکز علمی و پژوهشی رواج یافت.

مرحله سوم- ظهور مرورگرها: سال 1995 میلادی که ظهور مرورگر در وب بر اساس پروتکل انتقال فوق متن به وقوع پیوست و ایجاد صفحات میزبان به عنوان یکی از ضروری ترین بخشهای سایتهای وب در این سال انجام گرفت، به عنوان مرحله سوم پیدایش تجارت الکترونیک به شمار می رود.

مرحله چهارم- شروع فعالیت سایتهای خرده فروشی: این مرحله از اواسط دهه 19990 آغاز شد و در طی آن، اولین سایتهای خرده فروشی در تجارت الکترونیک به نام سایتهای دات کام فعالیت خود را برای انجام معاملات اقتصادی کوچک شروع کردند. فعالیت این سایتها و نتایج حاصل از آنها، شرکتهای بزرگتر را تشویق کرد تا وارد عرصه تجارت الکترونیک شوند و محصولات و خدمات خود را بر روی وب عرضه کنند.

مرحله پنجم- تعریف مدلهای تجارت الکترونیک: اواخر دهه 1990 میلادی زمان آغاز این مرحله است که طی آن، تجار بزرگ و سازمان ها دریافتند که تجارت الکترونیک به صورت مدل تجارت -تجارت همانند مدل تجارت- مصرف کننده می تواند فعال شده و مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب وب به عنوان جایگاه اصلی برای نسل اولیه بازرهای حراجی، معاملات تجارت – تجارت و همچنین تجارت با مصرف کننده معرفی گردید و مورد استفاده قرار گرفت (بخش صنعت و تجارت انگلستان[7]، 2000؛ بقائی راوری و مقدسی، 1386).

 

2-2- روابط خريداروفروشنده درتجارت الكترونيكي

تجارتالكترونيكي،فعاليتهايگوناگونيازقبيل مبادلهالكترونيكيكالاهاوخدمات،تحويلفوري مطالباتديجيتال،انتقالالكترونيكيوجوه،مبادله الكترونيكيسهام،بارنامهالكترونيكي،طرحهايتجاري، بازاريابيمستقيموخدماتپسازفروشرادربر مي گيرد (برنرزلی[8]، 1998).

مغازه هاي مجازي داراي مزاياي متعددي از جمله راحتي، قيمت هاي رقابتي، انتخاب وسيع، و امكان دسترسي به اطلاعات بيش تر هستند. از طرفي در صورت خريد از خانه، روابط و مراودات ميان افراد در جامعه به كم ترين حد مي رسد (استندینگ[9]، 2000). در سالهاي اخير تعداد زيادي از مغازه هاي مجازي از طريق صفحات متحرك و ايجاد واقعيت هاي مجازي و ارتباطات برخط مراودات خود را با افراد افزايش مي دهند (تایمرز[10]، 2000).

دردنيايكسبوكارالكترونيكيعواملزيادي وجودداردكهبرتصميموقصدخريدازطريق سايتهايوبتأثيرگذاراست.مجازيبودنشبكه اينترنت،كمياعتمادمشتريبهخريدمجازي،كيفيت سايتومدلطراحيآنمخصوصاًدرروشارائه محصولواطلاعاتمربوطه،بهبيرغبتيمشتريانبه انجامدادنخريدهايالكترونيكيمنجرميشود (الهي و همکاران، 1388).

ازسويديگر،عواملويژگيهايافرادنيزبرتصميم وانجامخريدالكترونيكيتأثيرميگذارد،مانند وفاداري افرادبهيكنامتجاري،نگرشها،عادتها،دركافراد برايمحيطوفرصتهاييكهدرآنارائهميشود، تمايلافرادبهورودبهعالمتجارتجديدواستفادهاز فناوريونوآوريها. درفروشگاهمجازيبايدپاسخ سؤالاتزيرراداشتتابتوانفعاليتهايخودرابه خوبيانجامداد:

چهميخواهيمبفروشيم؟

‐ مشتريانماچهكسانيهستند؟

‐ چرامشتريميخواهدازفروشگاهمجازيماخريد کند (هی و همکاران[11]، 2001).

نكتهمهميكهبايدملاحظهشودايناستكههمه محصولات،قابليتفروشالكترونيكيندارد (ریدی و اسچالو[12]، 2000)ولذا درتجارتالكترونيكيازآزمونخريدالكترونيكياستفادهميشود (نیدورف و نیدورف[13]، 2001).

آزمونخريدالكترونيكي،روشيسهمرحلهايبراي پرداختنبهچالشهايتجارتالكترونيكياست. اين آزمونبرايتماميانواعمحصولاتوخدماتدر صنايعمختلفكاربرددارد.آزمونخريدالكترونيكي برايخردهفروشان،توليدكنندگان،عرضهكنندگانوهر شركتديگريكهدربخشيازفرايندتوزيعمحصولاز توليدتامصرفمشاركتميكندقابلاستفادهاست. دراينآزمون،کلمه محصول همه جا به معنای محصولات توليديوخدماتي (كالاوخدمات)بهكار ميرود (ریدی و اسچالو[14]، 2000).سهمرحلهمربوطهبهآزمونخريد الكترونيكيعبارتاستاز:

1- ويژگيهايمحصول:كهمربوطبهميزانوابستگيمحصولبهحواسپنجگانهاست (نیدورف و نیدورف ، 2001).

2-آشناييوخرسنديمشتريازمحصول:گامدوم آزمونخريدالكترونيكيمحصول،آشناييياخرسندي استكهعبارتاستازدرجهايكهمشتري،محصول راميشناسد،وبهآناعتماددارد،قبلاًآنراتجربه كرده،وازخريدمجددآنخرسندخواهدشد.آياقبلاً ازآنخريدهاند؟آياقبلاًمحصولموردنظررامصرف كردهاند؟

3- ويژگيهايمشتري:ويژگيهايمشتري عمدهترينعاملانگيزشمشتريونگرشاوبهخريدرا مدنظرقرارميدهد.اگرويژگيهايمحصول،قابليت فروشالكترونيكيراتأييدكندواگرمصرفكنندگان آشناييكافيبامحصولداشتهوازخريدآنخرسند باشند،امكانخريدالكترونيكيآنافزايشمييابد.اما آياآنهاهنوزعلاقهمندبهمراجعهبهفروشگاههستند؟

 

2-3- بورس الکترونيک در ايران

سياستهاي راهبردي بورس الکترونيک در ايران مبتني بر برنامه سوم توسعه، برنامه توسعه كاربردي فن آوري ارتباطات و اطلاعات (تکفا) و سياست تجارت الکترونيکي جمهوري اسلامي ايران است. طرح تکفا از هفت بخش راهبردي تشکيل شده است و نظام رايانه اي بورس به عنوان يکي از فعاليتهاي اصلي اين طرح محسوب مي شود (گرامی و محمدزاده، 1385).

شايانذكراستكهدرسال۱۳۷۳،شرکتمديريتفناوريبورستهرانباهدفمکانيزهکردنمعاملاتسازمانبورس وراهبريمستقلاينسامانه،تأسيسشد.امابهاعتقادبرخيازکارشناسان،يکيازاشتباهاتمسؤلاندرآنمقطع، ايجاديکبورسمکانيزهبه جايبورسمدرنيزهبود،چرا کهاينامرمانعايجادبورسالکترونيکشد.ازاواخرسال 1377 تيمي در سازمان بورس براي بررسي سيستم معاملات جديد تشکيل شد و در اوايل سال 1378 درخواست پيشنهاد بورس الکترونيکي را تحويل شوراي بورس داد. در همان زمان نيز يک کميته راهبري براي خريد نرم افزاري به منظور ايجاد سيستم مبادلات مرکزي در سازمان بورس تشکيل شد. پيگيريهاي اين تيم ادامه داشت تا اينکه در سال ۷۹ کارگروه بورس و تجارت الکترونيکي در شوراي عالي اطلاع رساني تشکيل و ادامه کار اين تيم در قالب کارگروه مذکور دنبال شد. در همين سال نيز گزارش اوليه اقدامات صورت گرفته به شوراي بورس ارايه شد. اما شايد بتوان قانون برنامه چهارم توسعه را نخستين الزام قانوني براي ايجاد بورس الکترونيکي در کشور دانست. بر اساس سند تلفيقي اسناد توسعه بخشي و فرابخشي برنامه چهارم، راهکارهاي گسترش بازار سرمايه در برنامه چهارم توسعه با تأکيد بر تدوين مقررات و ضوابط به منظور ايجاد بازار عادلانه، شفاف و کارآمد اعلام شد. در اين قانون پيشبيني شده بود که طراحي و استقرار ساختار الکترونيکي براي انتقال سفارشهاي مشتريان و انجام داد و ستد از راه دور در چارچوب گام نخست ايجاد بورس الکترونيکي اوراق بهادار ايران و فراهم کردن زيرساختهاي لازم فني و استقرار نظام پرداخت الکترونيکي وجوه تا پايان سال سوم برنامه محقق شود (جعفرپور و فتحی، 1385).

 

جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

 

 


مبلغ واقعی 20,000 تومان    35% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما