محل لوگو

مقاله ورزش و بارداري


مقاله ورزش و بارداري

مقاله ورزش و بارداري در 32 صفحه بافرمت word و قابل ویرایش

مقدمه

ورزش در كاهش موارد سزارين و اضافه وزن كمتر در اين دوران نيز موثر است.

زنان ايراني در دوران بارداري به طور معمول به زندگي بي‌تحرك روي مي‌آورند اين درحالي است كه نتايج مثبت فعاليت بدني بطور كلي شناخته شده است. بي‌تحركي در اين دوران مشكلات زيادي شامل كمردرد، يبوست، اضافه وزن بيش از حد، ورم، مشكلات روحي و رواني به همراه دارد.

مطالعات مختلف در مورد تاثير ورزش در دوران بارداري بر سلامت مادر و جنين نتايج ضد و نقيضي به دنبال داشته است. در مطالعه جديد محققان تاثير يك دوره ورزش هوازي و غيرتحمل‌كننده وزن مانند دوچرخه سواري را كه از خطر كمتري نسبت به ورزشهاي تحمل‌كننده وزن مانند دويدن برخوردار است بر پيامد بارداري در مادر و نوزاد بررسي و با گروه شاهد مقايسه كردند.

محققان ‪ ۹۰‬زن باردار نخست‌زا را به طور تصادفي به دو گروه ‪ ۴۰‬نفره تجربي و ‪ ۵۰‬نفر شاهد تقسيم شدند. اين زنان سالم غيرورزشكار ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬سال داشتند كه به درمانگاه مراقبتهاي بارداري شهرستان قم مراجعه كرده بودند و سن حاملگي آنها ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۴‬هفته بود.

در گروه تجربي برنامه تمرين هشت هفته‌اي ركاب زدن با دوچرخه كارسنج با شدت ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۵‬حداكثر درصد ضربان قلب اجرا شد.

اين زنان هر هفته دو جلسه تمرين داشتند كه مدت هر جلسه هفته اول ‪۱۵‬ دقيقه بود كه به تدريج افزايش يافت و در هفته هشتم به ‪ ۳۰‬دقيقه رسيد.

هر جلسه تمرين شامل مراحل گرم كردن و سرد كردن بود.

ميانگين افزايش وزن دوران بارداري و طول مدت مرحله دوم زايمان در گروه تجربي به طور معني‌داري كمتر از گروه شاهد بود.

وزن نوزادان حين تولد تفاوت معني‌داري نداشت و در هر دو گروه در حد طبيعي ‪ ۲۳۰۰‬تا ‪ ۴۰۰۰‬گرم بود.

اين يافته‌ها نشان مي‌دهد فعاليت ورزشي دوران بارداري بر وزن حين تولد نوزاد تاثير منفي ندارد و مادران باردار سالم مي‌توانند با نيازهاي فيزيولوژيك فعاليت ورزشي و رشد نوزاد سازگاري پيدا كنند.

همچنين زايمان سزارين در گروه شاهد افزايش آماري معني داري داشت كه نشان‌دهنده اين است كه فعاليت بدني دوران بارداري با كاهش تعداد سزارين همراه است.

مادران غير ورزشكار و سالم مي‌توانند با اطمينان برنامه ورزشي هوازي مشخصي را كه طي اين پژوهش ارايه شد از هفته سيزدهم بارداري آغاز كنند و تا پايان بارداري ادامه دهند.

ورزش منظم هوازي دوران بارداري پس از رفع احتمال خطر تهديد به سقط، با رعايت اصول و ايمني تحت مراقبت متخصصان مي‌تواند طول مرحله فعال زايمان را كوتاهتر و ميزان سزارين، و ناراحتي جنين حين زايمان را كاهش دهد.

زنان با پيروي از اين برنامه روحيه شاداب تري خواهند داشت دردهاي زايماني را بهتر و آسانتر تحمل مي‌كنند شيردهي موفق تري را تجربه مي‌كنند.

ورزشهای دوران بارداری و پس از زایمان

آنچه اهميت دارد، تغييراتي است كه طي چند دهه اخير در مراقبت هاي دوران بارداري به وجود آمده است. در گذشته، مادران را از هر نوع ورزش و تحركي منع مي كردند و حركات نرمشي و پياده روي را باعث سقط يا زايمان زودرس مي دانستند. امروز با تشكيل كلاسهاي آمادگي براي زايمان و آموزش تمرين هاي تنفسي و آماده سازي بدن براي زايمان، بيش از پيش اهميت ورزش مشخص شده است.

گذشته از مساله آمادگي براي زايمان، اعتقاد بعضي مردم بر اين است كه بارداري تناسب اندام را خراب نمي كند. افزايش وزن، تغيير رفتارهاي جسماني، تغيير وزن بدن، كاهش نسبي شكم و بزرگي سينه ها موقتي است و مادر عاقل کسی است که این تغییرات را به عنوان یک پدیده موقتی بپذيرد و با ورزش و نرمشهاي مناسب در دوران بارداري و پس از زايمان در رفع‌ آن بكوشد.

در دوران بارداري، مركز ثقل بدن تغييرمي كند و به جلوي ستون فقرات متمايل مي شود. به اين علت مادر باردار تمايل دارد شانه هاي خود را به عقب بكشد و در نتيجه حالت فرورفتگي بيش از اندازه اي در ستون فقرات او به وجود مي آيد كه موجب دردهايي در كمر خواهد شد. كم تحركي، تاثيرهورمون هاي مثمر ثمر جفت، تغيير در نحوه خوابيدن و برخاستن، اين كمردرد را تشديد مي كند.

قرارگيري صحيح بدن، جلوگيري از افزايش وزن، نرمش هاي مداوم روزانه و استفاده از سينه بند مناسب از عواملي است كه به برقراري و تناسب اندام كمك مي كند.

ضرورت نرمش در دوران بارداري:

براي تامين اكسيژن اضافي مورد نياز جنين، ضربان قلب و مقدار تنفس مادر افزايش مي يابد. نيم ساعت پياده روي در محيطي آرام و هواي تميز سبب مي شود كه اين ميزان اكسيژن اضافي راحت تر جذب شود. به دليل تاثير هورمون هاي جفت، كم تحركي و فشار رحم حامله روي دستگاه گوارش و يبوست نيز يكي ديگر از مشكلات بارداري است كه با نرمش، پياده روي و تغذيه مناسب مي توان از آن پيشگيري كرد.

فوايد نرمش در دوران بارداري:

شايد بتوان در يك جمله گفت هدف از تمرين هاي بدني در دوران بارداري حفظ حالت و وضع عضلات بدن و زيبايي اندام مادر است تا بتواند از نظر جسمي و روحي براي زايمان آماده شود.

نرمش هاي صحيح 3 امتياز بارز به همراه دارند:

نخست آن كه نرمش باعث مي شود دوران بارداري روند بهتري داشته باشد.گردش خون و اكسيژن گيري را تسريع مي كند و بدن را در وضعيتي قرار مي دهد كه قادر باشد كودك را با خستگي كمتري حمل كند. از نظر سلامت اعصاب نيز اثرات ورزش غير قابل انكار است.


مبلغ واقعی 4,000 تومان    10% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 3,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما