محل لوگو

مقاله خانواده يك نهاد اجتماعي


مقاله خانواده يك نهاد اجتماعي

مقاله خانواده يك نهاد اجتماعي در 45 صفحه با فرمت word و قابل ویرایش

تعريف خانواده

قبل از تعريف خانواده به ريشه لغوي اين واژه مي‌پردازيم. كلمةfamily يا خانواده مشتق از يك كلمة لاتين يعني familia است. از نظر ترمينولوژي اولين بار به اين كلمه در گياه‌شناسي و سپس جانورشناسي بكار رفت و سرانجام به خانواده انساني اطلاق گرديد.كلمه معادل آن در زبان يوناني oikonomia است كه كلمة Economic يعني اقتصاديات از آن مشتق شده‌است. اين مسئله نشان مي‌دهد به زعم پيشينيان خانواده قبل از هرچيز يك سازمان اقتصادي است. (جامعه‌شناسي ساموئل‌كينگ ج 2 ص146).

تعاريف متعددي از جانب اندشمندان از خانواده مطرح شده‌است. اما در كل مي‌توان تعريف نسبتاً جامعي بدين قرار از خانواده ارائه داد.« خانواده گروهي خاص، اجتماعي و متضمن قرارداد و داراي روابط خاص نسبي از طريق همخوني يا سببي از طريق زناشوئي و فرزندپذيري و داراي فرهنگ‌ جزئي و بالنسبه خاص و داراي استمراري ويژه است كه از گروه‌هاي تصادفي و اتفاقي جدا است. (جزوء دست‌نويس ساروخاني15/8/64)

درواقع با پيوندهاي خاص سببي يا نسبي افراد خانواده نسبتهاي گوناگون مانند زن، شوهر، مادر، پدر، پسر، برادر، خواهر به يكديگر پيدا مي‌كنند. و به دليل ارتباط دائم و متقابلي كه ميان اين اعضاء برقرار مي‌گردد، فرهنگ مشتركي نيز ميان آنان پديدار مي‌شود و ويژگي‌هاي مشتركي آنان را به يكديگر پيوند مي‌دهد و مانند آنچه اخلاف يك نياي مشترك را به يكديگر پيوند مي‌دهد همانطور كه گفته شد به جزء پيوندهاي مهم خوني يا زناشوئي پيوند‌هاي ديگري نيز ممكن است در خانواده و پس از تشكيل آن بوجود آيد. اين پيوندها مي‌تواند از طريق فرزندپذيري حاصل شود. مثلاً هنگامي كه فرزند ديگري به خانه آورده مي‌‌شود اين فرزند صاحب حقوقي خاص مي‌گردد و جزئي از اعضاء خانواده محسوب مي‌شود. مثلاً مشمول حق ارثي كه ديگر اعضاء خانواده از يكديگر دارند مي‌شود در تعاريفي كه مردم‌شناسان از خانواده ارائه كرده‌اند علاوه بر تعريف خانواده بر مبناي فضاي مشترك زندگي و روابط جنسي و كانوني براي پرورش فرزندان و تربيت فرهنگي و‌ گاه آموزش شغلي كودكان به نكته ديگري نيز اشاره كرده‌اند و آن اقتصاد مشترك و وابستگي افراد به درآمد خانواده است. اين خصوصيت نبايد تعريف خانواده و خانوار را در تصور ما يكسان گرداند.

زيرا« خانوار نيز مانند خانواده متضمن وحدت مكان است اما برخلاف خانواده در خانوار آنچه را مهم نيست روابط نسبي و سببي يا فرهنگ مشترك است و آنچه مهم تلقي مي‌شود مشاركت اقتصادي و وحدت فضايي است. خانوار مي‌تواند حتي شامل يك نفر هم باشد.

همچنين بزرگاني چون ارسطو و افلاطون نيز به تعريف خانواده پرداخته‌اند. ارسطو ازدواج را اتحاد بين كساني مي‌داد كه بدون يكديگر نمي‌توانند زندگي كنند و راه بقاي انسان را نتيجه اين اتحاد مي‌داند. اتحاد كه نه از روي اراده و هدف آزاد بلكه چون ديگر حيوانات و گياهان از روي ميل طبيعي است( جزوء شماره 20 دانشگاه شيراز ص12 وص20)

هرچند ارسطو تعريف خانواده را به صورتي ناقص ارائه داده‌است و صرفاً ميل جنسي دو جنس را مد نظر قرارداده و تأثيرات اجتماعي و فرهنگي در شكل‌گيري‌ نهاد خانواده را از نظر دور داشته‌است، نسبت به تعريف افلاطون تعريف عقلاني‌تري را عنوان كرده‌است افلاطون خانواده در مدينه فاضله خود را به شكلي بسيار آرماني تصوير مي‌كند افلاطون اين نوع خانواده را زمينه‌اي براي استفاده همگان از استعدادها و توانائيهاي خود مي‌داند زيرا در مدينه فاضله افلاطون« چگونگي ارتباط پدران و فرزندان نقشي نمي‌تواند داشته باشد زيرا نه فرزند والدين خود را مي‌‌شناسد نه والدين فرزندان را. باروري در اين جامعه در زمان و مكان معين و طي جشني كه همه ساله برپا مي‌شود صورت مي‌گيرد همه كودكان پس از تولد از پدر و مادر خود جدا شده و تحت مراقبت افراد خير رشد مي‌كنند.»(خانواده وجامعه ويليام جي‌گود
‌ص15).

البته تعاريفي كه در رابطه با خانواده وجود دارد از فرهنگي به فرهنگ ديگر متفاوت مي‌گردد زيرا اساس ساختار خانواده در فرهنگ هاي متفاوت شكل هاي مختلفي به خود مي گيرد از اين رو تعريف خانواده براي فردي كه در يك كشور صنعتي زندگي مي كند با تعريف خانواده براي فردي كه در يك كشور در حال توسعه به سر مي برد تفاوت زيادي دارد.

و اين تفاوت در خصوص روابط زن و شوهر ،پدر و مادر و مسئوليت پذيري آنان نسبت به كودكان نيز مصداق دارد . چنانچه آنتوني گيدنز ميگويد خانواده گروهي از افرادي است كه با ارتباطات خويشاوندي مستقيماً پيوند يافته اند و اعضاي بزرگسالان آن مسئوليت مراقبت از كودكان را بر عهده دارند (جامعه‌شناسي، ترجمه منوچهر صنوبري تهران نشر ني 1376 ص‌424)

با توجه به ساختار جامعه ايراني و نقشها و كاركردهاي مختلف خانواده مي توان تعريف ذيل را ارائه داد :

خانواده نخستين هسته زندگي اجتماعي انسان است كه بنيان آن صرفاً قرار داد اجتماعي نيست بلكه مبتني بر نياز هاي فطري و برخاسته از عمق روح انسان است نياز به سكونت و آرامش روحي بين دو جنس مخالف از طريق عقد و قرار دادي خاص ، نخستين حلقه زندگي اجتماعي را شكل مي دهد و وظايف و نقشهاي ويژه اي را براي طرفين به ارمغان مي آورد اين هسته اجتماعي با هسته مشابه مربوط به خود) والدين و فرزندان و ديگر اقوام نسبي و سببي) پيوندي انساني ،عاطفي و حقوقي دارد طبق تعريف فوق خانوده داراي ويژگيهاي زير است :

1ـ بر اساس يك نياز فطري نه صرفاً جنسي تشكيل مي شود .

2ـ تشكيل آن نيازمند عقد و قرارداد اجتماعي خاص است .

3ـ بين دو جنس مخالف (زن و مرد ) بوجود مي آيد .

4ـ براي طرفين اين قرارداد وظايف و نقشهاي خاص ثابت است .

5ـ بين اين هسته اجتماعي و ديگر هسته ها و اعضاي خاص واسطه ويژه‌اي وجود دارد و يك هسته مربوط به زندگي زناشويي در درون اين شبكه خويشاوندي داراي جايگاه و نقش خاصي است .

  • چرا خانواده يك نهاد اجتماعي است؟

همانطور كه در بخش تعريف خانواده اشاره شد خانواده مجموعه‌اي از پيوندهاست كه عده‌اي از افراد را به يكديگر بر اثر قرابت نسبي و سپس از لحاظ اجتماعي، عاطفي و اقتصادي پيوند مي‌دهد آنچه در اين بخش بدان تأكيد مي‌گردد وجه اجتماعي زندگي خانوادگي است به گفته اشتراوس ( ناصحي جزو جامعه‌شناسي خانواده سال 55-54)( آنچه كه به خويشاوندي جنبه اجتماعي مي‌دهد ارتباط آن با طبيعت نيست بلكه كوششي است كه براي جداشدن از طبيعت مي‌كند.) درواقع مشروعيت و اقتداري كه به خانواده داده مي‌شود و نظام خويشاوندي و خانوادگي را به رسميت مي‌شناسد مستقيماً از جامعه نشأت مي‌گيرد به عبارتي به غير از جنبه‌هاي زيستي و رواني كه در تشكيل خانواده سهم دارند. از ديدگاه اجتماعي خانواده خويشاوندي در سطح وسيع‌تر آن متضمن قراردادي اجتماعي است كه به پيوندهاي خويشاوندي و خانوادگي معناي خاص مي‌بخشد و آن را تعريف مي‌كند. خانواده نهادي اجتماعي است همچون ديگر ساخت‌هاي اجتماعي كه از مجموعه‌اي از روابط و پيوندها و فعل و انفعالات متقابل ميان اعضاء تشكيل شده‌است. كنت در تكامل و پويش و شكل‌گيري نهادهاي اجتماعي مراحل سه‌گانه اي را مدنظر قرار مي‌دهد كه از خانواده شروع مي‌شود و به دولت و سرانجام به نوع انسان مي‌رسد. بدين ترتيب كنت خانواده را نه تنها اولين واحد اجتماعي بلكه گونه‌ي مسلط نهاد اجتماعي اولين مرحله تكامل تاريخي مي‌داند.( جزوء شماره21 شيراز ص 22) از جنبه‌هاي ديگر مي‌توان اجتماعي‌‌بودن خانواده را مورد بررسي قرار داد. اگر خانواده تنها جنبه‌اي زيستي و غريزي داشت مطمئناً بايستي در تمام جوامع به يك شكل ظهور مي‌كرد در حالي كه شكل و نوع خانواده و تعريف روابط موجود در آن بطور مستقيم از جانب جامعه مشخص مي‌شود. تفاوت‌هاي زيادي كه در الگوي خانواده و ازدواج در ميان فرهنگ‌هاي گوناگون و در زمانهاي مختلف وجود دارد مي‌تواند مؤيد اين مطلب باشد. بطور مثال قبل از دوران صنعتي‌شدن شكل مسلط خانواده در جوامع خانواده گسترده بود كه پس از انقلاب صنعتي در پي تأثيرپذيري از صنعت و زندگي شهري و الزاماتي كه اين نوع از زندگي خود به عرصه خانوادگي مي‌آورد به شكل خانواده هسته‌اي تبديل مي‌شود. يا بطور مثال مي‌توان از اشكال عمده خانواده كه لارنس استون( استون 1977) از دهه 1500 تا دهه 1800 برمي‌شمرد و آنرا مهمترين تحول در اشكال خانواد غربي مي‌دانست نام برد. كه شامل خانواده دودماني باز خانواده پدرسالار، پدرسالار محدود و در پي آن خانواده هسته‌‌اي محدود مي گردد. گروه‌هاي كلان مانند كلانهاي تسو كه گروه‌هاي خويشاوندي بزرگ، با عقايد مذهبي و اعتقادي گوناگون را تشكيل مي‌داند و با آنچه ما امروزه از آن به عنوان خانواده نام مي‌بريم به كلي متفاوت هستند. بطوركلي انتظارات و تكاليف و حقوقي كه در دورانهاي گوناگون ميان همسران و فرزندان مشخص مي‌گردد بطور كامل متأثر از الگوهاي فرهنگ جامعه كل است پس مي‌توان خانواده را اساساً نهادي اجتماعي يعني نهادي كه از طرف جامعه رسميت مي‌يابد و روابط متقابل اشخاص در آن را مشخص مي‌كند تعريف كرد.

 


مبلغ واقعی 25,000 تومان    40% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما